Οι δηµοσκοπήσεις είναι ένα χρήσιµο εργαλείο σφυγµοµέτρησης της κοινής γνώµης και αποτύπωσης των τάσεων της κοινωνίας σε συγκεκριµένο χρόνο και κάτω από ορισµένες συνθήκες. ∆εν δίνουν το ακριβές αποτέλεσµα της κάλπης, αλλά τα βασικά µεγέθη και την ισορροπία ανάµεσα στα πολιτικά κόµµατα. Τα γκάλοπ δεν λένε ψέµατα, αλλά µπορεί να αποκλίνουν. Οπως συνέβη στις µετρήσεις πριν από την κάλπη της 21ης Μαΐου, που έδιναν βέβαια σίγουρη πρωτιά στη Ν.∆. αλλά µε προβάδισµα 6-7 µονάδων, ή και στο exit poll, όσον αφορά το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ.

Την εποµένη κιόλας της εκλογικής αναµέτρησης ξεκίνησε µια ατέρµονη συζήτηση µε βασικά ερωτήµατα «Γιατί έπεσαν έξω οι δηµοσκοπήσεις;», «Γιατί δεν βρήκαν τη διαφορά των 20+ µονάδων;» κ.ο.κ., µε την Επιτροπή ∆ηµοσκοπήσεων του ΣΕ∆ΕΑ να απαντά αρµοδίως ότι η απόκλιση στο 100% του exit poll για το ποσοστό του ΣΥΡΙΖΑ οφείλεται αφενός στην τελική απόφαση των αναποφάσιστων πάνω από την κάλπη, στα πολιτικά γεγονότα των τελευταίων ηµερών, αλλά και στο κλίµα αµφισβήτησης των δηµοσκοπήσεων που καλλιεργήθηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ, γεγονός που οδήγησε στην υπόθεση ότι οι ψηφοφόροι του δεν συµµετείχαν στις µετρήσεις και για τον λόγο αυτόν υποαντιπροσωπεύονταν στις έρευνες.

«Αν βγαίναµε έτσι; Θα µας έλεγαν “Αυτά τα δείγµατα είναι για πέταµα, πετάξτε τα”», είπε ο ∆. Μαύρος της MRB για την τελευταία του έρευνα, που στα αστάθµητα τουλάχιστον στοιχεία της έδινε τη διαφορά των 20+ µονάδων. Ο ίδιος άφησε αιχµές κατά του ΣΥΡΙΖΑ, χωρίς να τον κατονοµάσει, για τη στάση του απέναντι σε εταιρείες δηµοσκοπήσεων και έκανε λόγο για πίεση σε ηθικό, µεθοδολογικό, επιστηµονικό και επικοινωνιακό επίπεδο από «συγκεκριµένο χώρο».

Ο Στράτος Φαναράς της Metron Analysis το είπε ξεκάθαρα: «Η εταιρεία του έχει απειληθεί από σωρεία στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και διαφόρων άλλων, «ότι σήµερα εδώ θα είχαν εγκατασταθεί εισαγγελείς», όπως χαρακτηριστικά είπε. «Υπήρχε µπούλινγκ», δήλωσε από την πλευρά του ο διευθύνων σύµβουλος της MARC, Θωµάς Γεράκης, τονίζοντας πως εδώ και πέντε χρόνια «οι δηµοσκοπήσεις είναι σάκος του µποξ».

Οι δηµοσκόποι λοιδορήθηκαν, κατηγορήθηκαν ότι επιχειρούν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώµη, ότι έχουν «υπόγειες σχέσεις» µε το Μαξίµου, ότι εξυπηρετούν συµφέροντα, απειλήθηκαν µε διώξεις και χίλια δυο άλλα. Οι µύδροι κατά των δηµοσκοπικών εταιρειών δεν ήρθαν µόνο από ανώνυµα accounts, αλλά και από προβεβληµένα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ακόµα και από τον ίδιο τον πρόεδρο Αλ. Τσίπρα. Ο οποίος από την Πάτρα απηύθυνε κάλεσµα στους πολίτες να στείλουν «στον κουβά τις δηµοσκοπήσεις», ενώ σε µια προσπάθειά του να εξηγήσει γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ υπολείπεται της Ν.∆. στις µετρήσεις και είναι δεύτερος σερί από τις εκλογές του 2019 είπε ότι οι ψηφοφόροι του δεν απαντούν «γιατί είµαστε στην εποχή του Predator και ο κόσµος φοβάται να πει ότι δεν ψηφίζει Μητσοτάκη». Είχαν προηγηθεί δεκάδες τοποθετήσεις του Π. Πολάκη για τις «στηµένες» έρευνες, όπου ανέφερε µεταξύ άλλων: «Μην πιστεύετε τίποτα από δηµοσκόπους και “δηµοσκοπήσεις”. ∆εν λένε την αλήθεια! Στηρίζουν απλά Κυριάκο, γιατί τους τάισε χρήµα...».

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 27/5/23