Στις προτεραιότητες της νέας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε ο νέος Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε συγκεκριμένα στις 10 κύριες προτεραιότητες του υπουργείου, μεταξύ αυτών τα μεγάλα έργα υποδομών που εκτελούνται ή θα ακολουθήσουν, την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών κ.ά. 

Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε η πρώτη προτεραιότητα είναι η υλοποίηση των μεγάλων έργων που έχουν ήδη δημοπρατηθεί όπως τα οδικά (ΒΟΑΚ, Ε65, Πάτρα-Πύργος) και τα έργα ΜετρόΗ αμέσως επόμενη προτεραιότητα είναι η άφιξη των νέων πράσινων λεωφορείων για τα οποία ήδη τρέχει ο σχετικός διαγωνισμός με τα πρώτα οχήματα να αναμένεται να καταφθάσουν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις αρχές του 2024, ενώ εντός του 2023 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια 650 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων. Το επόμενο βήμα είναι η συντήρηση και η αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού δικτύου.

Το μετρό 

Όσον αφορά το μεγάλο έργο της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως η πρόοδος των πρόδρομων εργασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη έχει φτάσει στο 50%. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η λειτουργία του πρώτου μετροπόντικα από το Φρέαρ Καταχάκη, ο οποίος έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα. Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα βρίσκεται ήδη και ο δεύτερος μετροπόντικας του έργου, ο οποίος το ερχόμενο φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει την πορεία του από το άλλο άκρο της γραμμής στο Φρέαρ Βεΐκου.

Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων 

Μία από τις 10 προτεραιότητες του Υπουργείου αφορά την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, στο επίκεντρο του οποίου βρίσκεται ο μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια 650 οχημάτων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, για τις συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Ο υπουργός ανέφερε πως τα πρώτα νέα λεωφορεία αναμένονται στις αρχές του 2024. Επιπλέον, ως το τέλος της χρονιάς πρόκειται να ξεκινήσει δεύτερος διαγωνισμός που θα περιλαμβάνει προμήθεια 650 ακόμα λεωφορείων, κυρίως ηλεκτρικών, με συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Άλλη προτεραιότητα του υπουργείου αφορά την προώθηση των «ανέπαφων» συναλλαγών στις μεταφορές, με τη χρήση τραπεζικών καρτών και χωρίς αγορά εισιτηρίων. Όπως εξήγησε ο κ. Σταϊκούρας, το σύστημα πρόκειται να χρεώνει τον κάθε επιβάτη με την φθηνότερο πακέτο εισιτηρίων ανά παρίπτωση.

Οι σιδηρόδρομοι

Όσον αφορά τη συντήρηση και την αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ο υπουργός επισήμανε ότι είναι θέμα ωρών ή ημερών η υπογραφή σύμβασης με τον ΟΣΕ ώστε να ενισχυθεί χρηματοδοτικά ώστε να γίνουν τα απαραίτητα έργα και συντηρήσεις, ενώ πρόσθεσε ότι η ηγεσία του ΟΣΕ θα πρέπει να λογοδοτεί για τη διαχείριση των πόρων αυτών.

Ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παππάς άσκησε κριτική για μη επαρκή αναφορά στο ζήτημα του σιδηρόδρομου και της επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει, ενώ κριτική σχετικά με τη διερεύνηση του δυστυχήματος των Τεμπών άσκησε και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης κ. Χήτας.

Στη δευτερολογία του, ο κ. Σταϊκούρας απάντησε πως ανάμεσα στις προτεραιότητες του υπουργείου αναφέρθηκε και η αναβάθμιση των υποδομών του σιδηρόδρομου, με την κυβέρνηση να εργάζεται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, μέσα στις επόμενες μέρες θα υπογραφεί σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του ΟΣΕ που θα περιλαμβάνει αύξηση της χρηματοδότησης του οργανισμού ώστε να εξασφαλιστεί η συντήρηση του δικτύου και τη λογοδοσία της διοίκησης για την πορεία των έργων.

Οι υπόλοιπες προτεραιότητες

Μία ακόμα προτεραιότητα της νέας ηγεσίας του υπουργείου είναι ο σχεδιασμός για την ενίσχυση της εναέριας κυκλοφορίας και την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ μέσω συμβάσεων που θα υπογραφούν στο Β΄Εξάμηνο του 2023 και την προώθηση ενός νέου νομοσχεδίου για τη δημιουργία ενός νέου οργανισμού για την ΗΠΑ.

Επιπλέον, θα γίνουν και τα απαραίτητα βήματα για να ενισχυθεί η οδική ασφάλεια. Αυτό θα γίνει μέσω της κύρωσης ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου με στόχο τη μείωση των τροχαίων κατά 30% έως το 2025 και 50% έως το 2025.

Μία νέα αρμοδιότητα που αναλαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών είναι η ηλεκτροκίνηση και αναμένεται έως τις αρχές του 2026 να έχουν τεθεί σε λειτουργία 11.000 δημόσιοι και κοινόχρηστοι φορτιστές σε όλη την Ελλάδα. Επίσης, θα προωθηθεί η αεριοκίνηση και η υδρογονοκίνηση.

Ο υπουργός αναφέρθηκε και στο νέο πακέτο έργων υποδομών που αναμένεται να δημοπρατηθεί στο επόμενο διάστημα. Πρόκειται για τα αρδευτικά δίκτυα και ήδη τρέχουν οι διαδικασίες για των ωρίμανση διαγωνισμών αξίας άνω των 600 εκατ. Ευρώ.

Ο κ Σταϊκούρας τόνισε, δε, ότι θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης, δημοπράτησης, συντήρησης και καταγραφής των δημοσίων έργων. Αυτό θα γίνει μέσω της αναβάθμισης του ΕΣΗΔΗΣ, της ψηφιοποίησης των απαλλοτριώσεων που αφορούν τα έργα του υπουργείου υποδομών, καθώς και την κατάρτιση ενός μητρώου υποδομών για τους φορείς ηλεκτροκίνησης.

Σύμβαση ελληνικού δημοσίου και ΟΣΕ για ενίσχυση ασφάλειας. Υπογράφεται εντός των επόμενων ημερών. Θα πρέπει να δίνει λόγο για τη διαχείριση των πόρων που δίνονται για αυτό το λόγο.