Τους τρεις άξονες του κυβερνητικού σχεδιασµού για την καταπολέµηση της ακρίβειας αναλύει στην «Απογευµατινή της Κυριακής» ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, µε έµφαση στον στόχο για τη µείωση των τιµών στα ράφια των σούπερ µάρκετ, τονίζοντας πως µε την πρωτοβουλία «Μόνιµη Μείωση Τιµής» προκύπτει αποκλιµάκωση των τιµών σε 924 προϊόντα, µε ποσοστό µείωσης που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά το 10%, όπως τα αλεύρια.

Ο κ. Σκρέκας επιβεβαιώνει σήµερα ότι το υπουργείο Ανάπτυξης σχεδιάζει την εφαρµογή ενός «καλαθιού» για την περίοδο των Χριστουγέννων, το οποίο θα περιλαµβάνει καταναλωτικά αγαθά για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, ενώ παρουσιάζει τα στοιχεία από τους τελευταίους ελέγχους στην αγορά, οι οποίοι, όπως αναφέρει, έχουν ξεπεράσει τους 20.000 και έχουν επιβληθεί πρόστιµα που ξεπερνούν τα 9 εκατ. ευρώ, από τα οποία έχουν εξοφληθεί ή βεβαιωθεί στις αρµόδιες ∆ΟΥ περίπου το 70%.

Κύριε Σκρέκα, η ακρίβεια, παρά τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει ήδη η κυβέρνηση, εξακολουθεί να ταλανίζει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Ποιες επιπλέον δράσεις εξετάζετε προκειµένου να καταπολεµήσετε το φαινόµενο;

Η στόχευσή µας είναι απολύτως ξεκάθαρη για πλήρη διαφάνεια στην αγορά και πρόστιµα σε όσους αποδεδειγµένα παρανοµούν εις βάρος των καταναλωτών. Η µάχη που δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης κατά της ακρίβειας εξελίσσεται σε τρεις άξονες: α) Εντατικοί έλεγχοι για αποτροπή του φαινοµένου της αισχροκέρδειας. β) Πρωτοβουλίες για σταθερά µειωµένες τιµές και τόνωση του υγιούς ανταγωνισµού, όπως είναι η «Μόνιµη Μείωση Τιµής» και το «Καλάθι του νοικοκυριού». γ) Αύξηση του διαθέσιµου οικογενειακού εισοδήµατος µέσα από τις αυξήσεις στις συντάξεις και τους µισθούς του δηµόσιου και του ιδιωτικού τοµέα.

Το µεγάλο πρόβληµα παραµένει στις τιµές στα ράφια των σουπερµάρκετ. Στο πρόγραµµα «Μόνιµη Μείωση Τιµών», που έχετε εφαρµόσει, περιλαµβάνονται πάνω από 900 κωδικοί σε 37 βασικές κατηγορίες προϊόντων. Υπάρχει στο τραπέζι η επέκταση του µέτρου σε επιπλέον κατηγορίες αγαθών, ενόψει και της περιόδου των Χριστουγέννων;

Εχει ξεπεραστεί κατά πολύ ο αρχικός στόχος των 500 κωδικών στην πρωτοβουλία «Μόνιµη Μείωση Τιµής», έχουµε φτάσει τους 924 και οδεύουµε ολοταχώς προς τους 1.000. Πρόκειται για πολύ σηµαντική δράση, αφού σε αντίθεση µε το «Καλάθι του νοικοκυριού», τα περισσότερα από τα προϊόντα που συµµετέχουν είναι επώνυµα και βασικά για την καθηµερινότητα των νοικοκυριών. Με την πρωτοβουλία αυτή κατορθώσαµε, µέσα από την τόνωση του ανταγωνισµού, να συµµετέχουν δεκάδες εταιρείες. Αυτό που θέλουµε είναι να ανταποκριθούν όσο γίνεται περισσότερες εταιρείες, ώστε να µειωθούν γρήγορα οι τιµές στα ράφια προς όφελος του καταναλωτή. Επίσης, σχεδιάζουµε για την περίοδο των Χριστουγέννων ότι θα υπάρξει γιορτινό καλάθι µε καταναλωτικά αγαθά, που θα γεµίσει το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Εχετε αναφερθεί στους ελέγχους στην αγορά και στα πρόστιµα που έχουν επιβληθεί σε µεγάλους πολυεθνικούς και εγχώριους προµηθευτές. Αυτά τα ποσά-«µαµούθ» έχουν εισπραχθεί;

Τα πρόστιµα επιβάλλονται και εισπράττονται. Συνολικά, οι έλεγχοι έχουν ξεπεράσει τους 20.000 και έχουν επιβληθεί πρόστιµα που ξεπερνούν τα 9 εκατ. ευρώ, από τα οποία έχουν εξοφληθεί ή βεβαιωθεί στις αρµόδιες ∆ΟΥ περίπου το 70%. Σε πέντε πολυεθνικές έχουν επιδικαστεί 4,9 εκατ. ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί ότι µία εξ αυτών την αµέσως επόµενη ηµέρα προσέθεσε 50 νέα προϊόντα στην πρωτοβουλία «Μόνιµη Μείωση Τιµής», ενώ άλλη έσπευσε να πληρώσει αµέσως το πρόστιµο, το οποίο µάλιστα ήταν και το υψηλότερο που προβλέπει ο νόµος (1 εκατ. ευρώ). Το παραστατικό της πληρωµής το κατέθεσα στη Βουλή κατά τη διάρκεια απάντησής µου σε επερώτηση της αντιπολίτευσης, η οποία αµφισβητούσε την αποτελεσµατικότητα της επιβολής προστίµων. Τα πρόστιµα του καλοκαιριού στις µεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών συσκευών πληρώθηκαν εντός 20ηµέρου. Να τονίσουµε ότι σκοπός µας είναι η εφαρµογή του νόµου και η προστασία του καταναλωτή. Οι εταιρείες, ανεξαρτήτως µεγέθους, πρέπει να σεβαστούν τον νόµο. Η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει καµία «έκπτωση» στην επιβολή του νόµου και αυτό θα πρέπει να το γνωρίζουν όλοι.

Στο µικροσκόπιό σας βρίσκονται οι προσφορές εταιρειών, οι 1+1 για παράδειγµα, ορισµένες εκ των οποίων στοχεύουν στην εξαπάτηση του καταναλωτικού κοινού. Με ποιον τρόπο θα ελέγξετε την κατάσταση στα σουπερµάρκετ;

Εµείς θέλουµε προσφορές και εκπτώσεις, δεν θέλουµε παραπλανητικές προσφορές, που σκοπό έχουν να εξαπατήσουν τον καταναλωτή. ∆εν µπορεί µία εταιρεία να αυξάνει την τιµή για να κάνει µια δήθεν έκπτωση. Γι’ αυτό και εντείνουµε τους ελέγχους µας, προκειµένου τέτοια φαινόµενα να εκλείψουν και να υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Θα πρέπει να είναι σαφές προς όλους ότι οι καθαρές τιµές, χωρίς παραπλανητικές τακτικές, είναι προς όφελος των καταναλωτών, αλλά και προς όφελος των ίδιων των επιχειρήσεων και του υγιούς ανταγωνισµού. ∆εν είναι τυχαίο ότι µία από τις εταιρείες στις οποίες επεβλήθη πρόστιµο, και µάλιστα υψηλό, προχώρησε σε µειώσεις των τιµών των προϊόντων της στα ράφια που φτάνουν ακόµα και το 25% σε ορισµένες περιπτώσεις. Η πραγµατικότητα είναι δεδοµένη: οι έλεγχοι, τα πρόστιµα και η συνεχής παρουσία των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης στην αγορά έχουν αποτέλεσµα να µειώνονται οι τιµές στα ράφια.

Τελικά, µπορούµε να έχουµε εικόνα για το πότε θα αποκλιµακωθούν οι τιµές; Γιατί και στο πρόσφατο παρελθόν υπήρξαν προβλέψεις για µείωση της ακρίβειας, που τελικά έπεσαν έξω.

Κατ’ αρχάς, µε την πρωτοβουλία «Μόνιµη Μείωση Τιµής» έχουµε αποκλιµάκωση των τιµών σε 924 προϊόντα, µε ποσοστό µείωσης που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνά το 10%, όπως τα αλεύρια. Βεβαίως, ο αγώνας και οι προσπάθειες συνεχίζονται. Είναι µια πολύπλευρη και, κυρίως, εισαγόµενη κρίση πληθωρισµού. ∆εν αντιµετωπίζεται µε προφητείες, αλλά µε συγκεκριµένα και αποτελεσµατικά µέτρα, όπως αυτά που παίρνει η κυβέρνησή µας.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή της Κυριακής»