Με βασικό στόχο την προστασία των εργαζοµένων, άρθρο του Κώστα Καραγκούνη
Άρθρο γνώμης
Προχωρούµε µε ταχύτατους ρυθµούς στην ολοκλήρωση των ψηφιακών εργαλείων που θα µας δώσουν τη δυνατότητα να έχουµε ενηµερωµένα στοιχεία, ώστε να εφαρµόσουµε αποδοτικότερες πολιτικές
Η επίτευξη ενός ασφαλούς και υγιούς περιβάλλοντος εργασίας αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό κοινωνικο-οικονοµικής ευηµερίας και προόδου σε µια σύγχρονη και ευνοµούµενη κοινωνία, ενώ παράλληλα συµβάλλει καθοριστικά στην προώθηση της οικονοµικής ανάπτυξης και της απασχόλησης, µέσω της διασφάλισης της ποιότητας και της παραγωγικότητας στην εργασία.
Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης τα ζητήµατα υγείας και ασφάλειας τα ιεραρχεί πολύ ψηλά στις προτεραιότητές του. Και αυτό δεν είναι ούτε ευχολόγιο ούτε ένας τυπικός βερµπαλισµός διακηρύξεων και καλών προθέσεων. Ηδη επεξεργαζόµαστε νοµοθετικές πρωτοβουλίες που θα εκσυγχρονίσουν το υπάρχον πλαίσιο προς όφελος των εργαζοµένων και των επιχειρήσεων και προχωρούµε µε ταχύτατους ρυθµούς στην ολοκλήρωση των ψηφιακών εργαλείων που θα µας δώσουν τη δυνατότητα να έχουµε ενηµερωµένα στοιχεία, ώστε να εφαρµόσουµε αποδοτικότερες πολιτικές, αλλά και καλύτερο έλεγχο και βελτίωση της επιχειρησιακής ετοιµότητας για τα ζητήµατα αυτά. Αλλωστε, ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωµάτων θεσπίζει 20 δικαιώµατα και αρχές, συµπεριλαµβανοµένου του δικαιώµατος που κατοχυρώνεται στο Αρθρο 31 του Χάρτη των Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων, σε συνθήκες εργασίας οι οποίες σέβονται την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια των εργαζοµένων.
Σύµφωνα µε την Αρχή 10 του πυλώνα, οι εργαζόµενοι έχουν δικαίωµα σε υψηλού επιπέδου προστασία της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία, καθώς και σε εργασιακό περιβάλλον που είναι προσαρµοσµένο στις επαγγελµατικές ανάγκες τους και τους επιτρέπει να παρατείνουν την παραµονή τους στην αγορά εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επεξεργάστηκε και ενσωµάτωσε µε Προεδρικό ∆ιάταγµα την πιο πρόσφατη οδηγία, που αφορά στην προστασία των εργαζοµένων κατά την έκθεσή τους στην εργασία τους σε καρκινογόνους και µεταλλαξιογόνους παράγοντες και σε τοξικές για την αναπαραγωγή ουσίες. Συγκεκριµένα, ενσωµατώνεται η Οδηγία 2022/431/Ε.Ε. και ειδικότερα το Προεδρικό ∆ιάταγµα θεσπίζει ένα ενιαίο πλέγµα προστασίας των εργαζοµένων από την έκθεσή τους σε καρκινογόνους και µεταλλαξιογόνους παράγοντες και προβλέπεται η ίδια προστασία και κατά την έκθεσή τους σε τοξικές για την αναπαραγωγή ουσίες και σε επικίνδυνα φάρµακα. Περαιτέρω µειώνονται κατακόρυφα οι οριακές τιµές έκθεσης για το βενζόλιο, το ακρυλονιτρίλιο και το νικέλιο και τις ενώσεις του και προβλέπεται επαρκής µεταβατική περίοδος συµµόρφωσης για τις επιχειρήσεις. Τέλος, προβλέπεται αυστηρότερο πλαίσιο προστασίας της υγείας των εργαζοµένων και εντάσσονται ορισµένες ουσίες, για τις οποίες µέχρι σήµερα εφαρµόζεται η νοµοθεσία για τους χηµικούς παράγοντες, στους καρκινογόνους παράγοντες.
Το εξίσου σηµαντικό είναι ότι µε το ήδη εκδοθέν Π.∆. κωδικοποιούνται σε ενιαίο κείµενο όλες οι διάσπαρτες διατάξεις που αφορούσαν τη σχετική νοµοθεσία και επιτέλους υπάρχει πια ένα σαφές και επαρκές νοµικό πλαίσιο. Βέβαια, καµία νοµοθεσία δεν είναι επαρκής και αποτελεσµατική, αν συγχρόνως δεν διασφαλίζεται ότι θα υπάρχει έλεγχος και πιστή εφαρµογή της. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι σηµαντικός ο ρόλος των τεχνικών ασφαλείας, οι οποίοι θα υποδεικνύουν την ορθή εφαρµογή της νοµοθεσίας, θα συντάσσεται γραπτή εκτίµηση των κινδύνων, θα εντοπίζεται η φύση του κινδύνου και ο βαθµός σοβαρότητάς του και βέβαια θα κοινοποιούνται τα αποτελέσµατα των διερευνήσεων στην Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία είναι επιφορτισµένη µε τους ελέγχους. Εξίσου σηµαντικός είναι και ο ρόλος του ιατρού εργασίας, που υποδεικνύει την επίβλεψη της υγείας των εργαζοµένων, τηρεί τον ιατρικό φάκελο και εξειδικεύει κάθε προστατευτικό και προληπτικό µέτρο.
Η προσπάθεια θα συνεχιστεί, το νοµικό πλαίσιο θα εκσυγχρονιστεί και η βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι η προστασία των εργαζοµένων, διότι το ανθρώπινο δυναµικό αποτελεί για µας τον ακρογωνιαίο λίθο του ενδιαφέροντος και των πολιτικών στρατηγικών µας.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 24/8
Το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης τα ζητήµατα υγείας και ασφάλειας τα ιεραρχεί πολύ ψηλά στις προτεραιότητές του. Και αυτό δεν είναι ούτε ευχολόγιο ούτε ένας τυπικός βερµπαλισµός διακηρύξεων και καλών προθέσεων. Ηδη επεξεργαζόµαστε νοµοθετικές πρωτοβουλίες που θα εκσυγχρονίσουν το υπάρχον πλαίσιο προς όφελος των εργαζοµένων και των επιχειρήσεων και προχωρούµε µε ταχύτατους ρυθµούς στην ολοκλήρωση των ψηφιακών εργαλείων που θα µας δώσουν τη δυνατότητα να έχουµε ενηµερωµένα στοιχεία, ώστε να εφαρµόσουµε αποδοτικότερες πολιτικές, αλλά και καλύτερο έλεγχο και βελτίωση της επιχειρησιακής ετοιµότητας για τα ζητήµατα αυτά. Αλλωστε, ο ευρωπαϊκός πυλώνας κοινωνικών δικαιωµάτων θεσπίζει 20 δικαιώµατα και αρχές, συµπεριλαµβανοµένου του δικαιώµατος που κατοχυρώνεται στο Αρθρο 31 του Χάρτη των Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων, σε συνθήκες εργασίας οι οποίες σέβονται την υγεία, την ασφάλεια και την αξιοπρέπεια των εργαζοµένων.
Σύµφωνα µε την Αρχή 10 του πυλώνα, οι εργαζόµενοι έχουν δικαίωµα σε υψηλού επιπέδου προστασία της υγείας και της ασφάλειας στην εργασία, καθώς και σε εργασιακό περιβάλλον που είναι προσαρµοσµένο στις επαγγελµατικές ανάγκες τους και τους επιτρέπει να παρατείνουν την παραµονή τους στην αγορά εργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης επεξεργάστηκε και ενσωµάτωσε µε Προεδρικό ∆ιάταγµα την πιο πρόσφατη οδηγία, που αφορά στην προστασία των εργαζοµένων κατά την έκθεσή τους στην εργασία τους σε καρκινογόνους και µεταλλαξιογόνους παράγοντες και σε τοξικές για την αναπαραγωγή ουσίες. Συγκεκριµένα, ενσωµατώνεται η Οδηγία 2022/431/Ε.Ε. και ειδικότερα το Προεδρικό ∆ιάταγµα θεσπίζει ένα ενιαίο πλέγµα προστασίας των εργαζοµένων από την έκθεσή τους σε καρκινογόνους και µεταλλαξιογόνους παράγοντες και προβλέπεται η ίδια προστασία και κατά την έκθεσή τους σε τοξικές για την αναπαραγωγή ουσίες και σε επικίνδυνα φάρµακα. Περαιτέρω µειώνονται κατακόρυφα οι οριακές τιµές έκθεσης για το βενζόλιο, το ακρυλονιτρίλιο και το νικέλιο και τις ενώσεις του και προβλέπεται επαρκής µεταβατική περίοδος συµµόρφωσης για τις επιχειρήσεις. Τέλος, προβλέπεται αυστηρότερο πλαίσιο προστασίας της υγείας των εργαζοµένων και εντάσσονται ορισµένες ουσίες, για τις οποίες µέχρι σήµερα εφαρµόζεται η νοµοθεσία για τους χηµικούς παράγοντες, στους καρκινογόνους παράγοντες.
Το εξίσου σηµαντικό είναι ότι µε το ήδη εκδοθέν Π.∆. κωδικοποιούνται σε ενιαίο κείµενο όλες οι διάσπαρτες διατάξεις που αφορούσαν τη σχετική νοµοθεσία και επιτέλους υπάρχει πια ένα σαφές και επαρκές νοµικό πλαίσιο. Βέβαια, καµία νοµοθεσία δεν είναι επαρκής και αποτελεσµατική, αν συγχρόνως δεν διασφαλίζεται ότι θα υπάρχει έλεγχος και πιστή εφαρµογή της. Προς αυτή την κατεύθυνση είναι σηµαντικός ο ρόλος των τεχνικών ασφαλείας, οι οποίοι θα υποδεικνύουν την ορθή εφαρµογή της νοµοθεσίας, θα συντάσσεται γραπτή εκτίµηση των κινδύνων, θα εντοπίζεται η φύση του κινδύνου και ο βαθµός σοβαρότητάς του και βέβαια θα κοινοποιούνται τα αποτελέσµατα των διερευνήσεων στην Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία είναι επιφορτισµένη µε τους ελέγχους. Εξίσου σηµαντικός είναι και ο ρόλος του ιατρού εργασίας, που υποδεικνύει την επίβλεψη της υγείας των εργαζοµένων, τηρεί τον ιατρικό φάκελο και εξειδικεύει κάθε προστατευτικό και προληπτικό µέτρο.
Η προσπάθεια θα συνεχιστεί, το νοµικό πλαίσιο θα εκσυγχρονιστεί και η βασική επιδίωξη του υπουργείου είναι η προστασία των εργαζοµένων, διότι το ανθρώπινο δυναµικό αποτελεί για µας τον ακρογωνιαίο λίθο του ενδιαφέροντος και των πολιτικών στρατηγικών µας.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 24/8