Δράσεις για την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και την εξυπηρέτηση των πολιτών, μέσω της περαιτέρω προώθησης της ανοικτής διακυβέρνησης, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Χριστόφορος Βερναρδάκης.

Ο Χρ. Βερναρδάκης αναφερόμενος στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, υπογράμμισε ότι: Κεντρικός στόχος του υπουργείου είναι να υποστηρίξει με τη βοήθεια της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας, και απώτερος στόχος, είναι «η ανάκτηση της εμπιστοσύνης των πολιτών στη διοίκηση όταν αυτή γίνει πιο αποτελεσματική και διαφανής, λογοδοτεί και παρέχει αξιόπιστες υπηρεσίες».

Ο αναπληρωτής υπουργός χαρακτήρισε «ακρογωνιαίο λίθο αυτής της στρατηγικής, το σύστημα διαχείρισης υποθέσεων πολιτών που αποτελείται από το πληροφοριακό σύστημα των ΚΕΠ και την Πύλη ΕΡΜΗΣ», σημειώνοντας ότι «κάθε υπηρεσία και διαδικασία της δημόσιας διοίκησης εξετάζεται ανάλογα με τον βαθμό ηλεκτρονικής ετοιμότητας της, ανασχεδιάζεται και εισάγεται στο Σύστημα Διαχείρισης Υποθέσεων».

Ο Χρ. Βερναρδάκης προσέθεσε ότι «η online σύνδεση των ΚΕΠ με φορείς του Δημοσίου για 60 υπηρεσίες και διαδικασίες, δίνει σήμερα τη δυνατότητα σε πολίτες και επιχειρήσεις να έχουν βασικές υπηρεσίες με μία μόνο αίτηση».

«Ο αριθμός αυτός των υπηρεσιών, είπε, θα αυξάνεται συνεχώς το επόμενο διάστημα», όπως και ο αριθμός των πολιτών οι οποίοι μόνο με τους κωδικούς πρόσβασης στο TAXISnet, θα αποκτούν χωρίς πρόσθετες διαδικασίες πρόσβαση στις υπηρεσίες της Πύλης.

Ανέφερε, επίσης, ότι το υπουργείο θα αναβαθμίσει και θα ενισχύσει το επόμενο διάστημα τον «ΕΡΜΗ» προσθέτοντας νέες υπηρεσίες, και προανήγγειλε την έναρξη του νέου Συστήματος Εξυπηρέτησης Πολιτών που θα προσφέρει ακόμη περισσότερες ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Επίσης με πρωτοβουλία του Χρ. Βερναρδάκη θα τεθεί σε ανοικτή δημόσια διαβούλευση κείμενο πολιτικής για νομοθετική πρωτοβουλία που πρόκειται να αναλάβει το υπουργείο για την «κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων». Πρόκειται για πιλοτική δράση της οποίας σκοπός είναι η αξιολόγηση των διαδικασιών, ώστε ο θεσμός της προδιαβούλευσης να εφαρμοστεί στη συνέχεια για το σύνολο των φορέων της δημόσιας διοίκησης σε συνεργασία με το ΕΚΔΔΑ.

Ο Νίκος Μιχαλόπουλος, γενικός διευθυντής Μεταρρυθμιστικής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης αναφέρθηκε στην εξελικτική διαδικασία των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, υπογραμμίζοντας την πληθώρα πιστοποιητικών που μπορούν να αιτούνται σήμερα οι πολίτες από το σύστημα «ΕΡΜΗΣ», «η βάση δεδομένων του οποίου, αποτελεί τη νέα διαδικτυακή πύλη εξυπηρέτησης των πολιτών».

Ο Φαίδων Κακλαμάνης, διευθυντής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, επισήμανε ότι οι υποθέσεις που διεκπεραιώθηκαν το 2015 (μέσω των ΚΕΠ και του «ΕΡΜΗΣ»), ήταν περισσότερες από πέντε εκατομμύρια, εκ των οποίων δύο εκατομμύρια διεκπεραιώθηκαν on line, μέσω του «ΕΡΜΗΣ».

 

ΕΡΜΗΣ: ηλεκτρονικό πολυκατάστημα

Ο Διονύσης Κοντογιώργης, υπεύθυνος του τμήματος Σχεδιασμού και Λειτουργίας Οριζόντιων Συστημάτων, Υποδομών και Δικτύων της Δημόσιας Διοίκησης, παρουσίασε παραδείγματα εκτέλεσης ηλεκτρονικών υπηρεσιών, μέσω της πύλης του «ΕΡΜΗ».

Αναλυτικότερα η πύλη ΕΡΜΗΣ παρέχει, από ένα κεντρικό σημείο, ολοκληρωμένη ενημέρωση στους πολίτες και τις επιχειρήσεις σχετικά με όλες τις συναλλαγές τους με την Δημόσια Διοίκηση (φυσικές ή ηλεκτρονικές). Από επιχειρησιακής πλευράς, η πύλη ΕΡΜΗΣ αποτελεί το «ηλεκτρονικό πολυκατάστημα» της Δημόσιας Διοίκησης.

Οι παρεχόμενες υπηρεσίες αφορούν σε 3 διαφορετικά επίπεδα ανάλογα με το βαθμό ηλεκτρονικοποίησης τους:

Ο πολίτης μπορεί να διεκπεραιώσει και να παραλάβει ηλεκτρονικά από τον υπολογιστή του πιστοποιητικό για 9 υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης. Υποβάλει ηλεκτρονική αίτηση για τις υπηρεσίες αυτές, και παραλαμβάνει άμεσα το αποτέλεσμα (πιστοποιητικό, βεβαίωση, κλπ) στην ηλεκτρονική του θυρίδα.

Για 116 υπηρεσίες, ο πολίτης έχει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής υποβολής και παραλαβής είτε από τον υπολογιστή (ηλεκτρονική θυρίδα), είτε από ΚΕΠ.

Για περισσότερες από 1.000 υπηρεσίες, ο πολίτης μπορεί να ενημερωθεί για τα απαραίτητα δικαιολογητικά, το θεσμικό πλαίσια και τα βήματα εκτέλεσης της διαδικασίες. Πρόκειται για πιστοποιημένες διαδικασίες που παρέχονται από τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών της χώρας.

Ακόμη στην Πύλη μπορούν να αναζητηθούν στην καρτέλα στοιχεία για «Υπηρεσίες άλλων ιστοχώρων», με στόχο την περαιτέρω ενημέρωση. Παράδειγμα τέτοιας υπηρεσίας αποτελεί το ασφαλιστικό βιογραφικό μέσω της εφαρμογής ΑΤΛΑΣ ή ο Φάκελος Υγείας μέσω της ιστοσελίδας του ΕΟΠΥΥ.

Τέλος, για περισσότερες από 1.000 υπηρεσίες, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα ΚΕΠ τα οποία έχουν ήδη διασυνδεθεί με 60 επιλεγμένες υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης και επικοινωνούν με τον αρμόδιο φορέα που εκδίδει το αποτέλεσμα της υπηρεσίας και την παρέχουν στον πολίτη χωρίς αυτός να απαιτείται να γνωρίζει την δομή και τις διαδικασίες της δημόσιας διοίκησης.