Φοροελαφρύνσεις αλλά και άλλα μέτρα ως αντιστάθμισμα της επικείμενης κατάργησης του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά, αποκάλυψε σε συνέντευξη του ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός. Μιλώντας στην εκπομπή Πρωινή ζώνη της ΕΡΤ ο κ. Σαντορινιός ανέφερε ότι ήδη έχουν ξεκινήσει οι απαραίτητες διεργασίες, τα αποτελέσματα των οποίων μάλιστα θα ανακοινώσει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μέσα στον μήνα.

«Οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ ήταν ένα μέτρο που ξεκίνησε από τα Δωδεκάνησα σαν παρακολούθημα της ειδικής φορολογίας που εφαρμοζόταν από προηγούμενα έτη. Στη συνέχεια επεκτάθηκε και στο υπόλοιπο Αιγαίο- και καλώς έγινε. 'Αλλωστε, σε πολλές χώρες της Ευρώπης υπάρχουν αυτή τη στιγμή νησιά που διατηρούν χαμηλότερους συντελεστές ΦΠΑ. Η λογική των δανειστών ήταν ότι θα είναι αποδοτικότερη η πολιτική της κατάργησης των πολλών ταχυτήτων ΦΠΑ, κάτι στο οποίο διαφωνώ. Θεωρώ ότι το συγκριμένο μέτρο θα έχει μικρό δημοσιονομικό όφελος, ενώ αντίθετα ο αντίκτυπος στους νησιώτες θα είναι μεγάλος».

Μάλιστα ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής τόνισε πως «όπου αναφέρεται η κατάργηση των ειδικών συντελεστών, προβλέπονται ρητά ειδικά αντισταθμιστικά μέτρα μέσω της φορολογίας για τους νησιώτες. Αυτή τη στιγμή κοστολογούνται διάφορες προτάσεις».

Τα μέτρα, όπως προκύπτει, θα είναι εξειδικευμένα και θα συνδέονται με το μεταφορικό κόστος. «Το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ, σαν μέτρο είχε εφαρμοστεί για να ισορροπήσει αυτό το κόστος, αλλά- για να είμαστε ειλικρινείς- σε αρκετές περιπτώσεις, αυτό χανόταν στη «διαδρομή» και δεν έφταναν τα οφέλη του στον καταναλωτή- νησιώτη. Οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι, μέχρι στιγμής, ως αντισταθμιστικά μέτρα είναι, για παράδειγμα, φοροαπαλλαγή- σε ένα ποσοστό- του κόστους μεταφοράς των προϊόντων ή φοροαπαλλαγή ενός μέρους των εισιτηρίων που πληρώνει για τις μετακινήσεις του ο νησιώτης». Όπως και να έχει, για να μπορούν αυτές οι προτάσεις να είναι σοβαρές και υλοποιήσιμες θα πρέπει να συνδυάζονται με τα δημοσιονομικά δεδομένα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σαντορινιός.

Εκτός όμως από τις φοροελαφρύνσεις, στόχος της κυβέρνησης είναι η διευκόλυνση της καθημερινότητας των κατοίκων της νησιωτικής Ελλάδας. «Μας ενδιαφέρει να συνεχίσουν τα σχολεία και οι δομές υγείας να είναι στελεχωμένες στα νησιά, ώστε να λειτουργούν. Με αυτή τη σκέψη, θα δώσουμε κίνητρα για την σίτιση, τη διευκόλυνση των μετακινήσεών και την παραμονή των εκπαιδευτικών και δημοσίων λειτουργών στα νησιά».

Ως προς τον τομέα της παιδείας, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, άνοιξαν όλα τα σχολεία- με πάρα πολύ μικρές ελλείψεις- σε όλα τα νησιά, ακόμη και στους Λειψούς, τους Αρκιούς. Επίσης, ο υφυπουργός αναφέρθηκε και στο θέμα της δημόσιας υγείας, τονίζοντας πως υλοποιήθηκε η εξαγγελία της κυβέρνησης για την χορήγηση επιδόματος 400 ευρώ στους αγροτικούς ιατρούς που θα στελεχώσουν τα ιατρεία των νησιών, οι οποίοι μάλιστα θα λάβουν από τις περιφέρειες βορείου και νοτίου Αιγαίου επιπλέον 450 ευρώ σε κάθε αγροτικό ιατρό.

«'Αρα ένας αγροτικός ιατρός που σήμερα πάει να υπηρετήσει σε ένα μικρό νησί, εκτός από το μισθό του, θα παίρνει και άλλα 850 ευρώ, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό κίνητρο. Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν υπάρχουν κενά. Υπάρχουν και προσπαθούμε για την συμπλήρωσή τους. Η κατάσταση όμως βοηθιέται και από την Τηλεϊατρική, όπου σημαντικές εξετάσεις και ιατρικά ζητήματα μπορούν αντιμετωπισθούν- με την προϋπόθεση της παρουσίας γιατρού- μέσα από το πρόγραμμα της Τηλεϊατρικής που έστησε η 2η ΥΠΕ και βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη σε πολλά νησιά».

Ως προς τον ακτοπλοϊκό χάρτη της χώρας, ο υφυπουργός νησιωτικής Πολιτικής αποκάλυψε πως ήδη έχει ξεκινήσει ο σχεδιασμός που θα έχει ως αποκλειστικό κίνητρο τις ποιοτικές και συχνές συγκοινωνίες για τα μικρά νησιά και ο οποίος θα εφαρμοστεί τον ερχόμενο χειμώνα, μιας και το κόστος που επιβαρύνει τη χώρα μας για τις άγονες γραμμές είναι 90 εκατομμύρια ευρώ.

«Αυτό που πρέπει, πρωταρχικά, να γίνει, είναι η διασύνδεση όλων των μέσων που αυτή τη στιγμή δίνουν την δυνατότητα επικοινωνίας και συγκοινωνίας στα νησιά: πλοία, αεροπλάνα, υδροπλάνα. Το ζητούμενο για εμάς είναι να υπάρξουν ακτινωτά δρομολόγια: γραμμές δηλαδή κορμού όπου σε εύλογα γρήγορο χρονικό διάστημα θα συνδέουν τα μεγάλα νησιωτικά κέντρα με τον Πειραιά και μετέπειτα γραμμές ακτινωτές προς τα κοντινά νησιά». «Με τη σημερινή λογική, να συνδέεται δηλαδή κάθε νησί με τον Πειραιά υπάρχουν ταξίδια που διαρκούν ακόμη και 28 ώρες».

Προβλήματα ωστόσο διαπίστωσε ο υφυπουργός, στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της εταιρίας που έχει αναλάβει τα υδατοδρόμια του Ιονίου. Στόχος της κυβέρνησης είναι επεκταθούν τα υδατοδρόμια και στα νησιά του νοτίου Αιγαίου, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα να αναβαθμιστούν οι τουριστικές υπηρεσίες ενώ θα διευκολυνθούν και οι ίδιοι οι νησιώτες .

Τέλος, ο υφυπουργός Νησιωτικής πολιτικής αναφέρθηκε και στο μεταναστευτικό. «Η αλήθεια είναι πως όσοι βρίσκονται στα νησιά, δεν μπορούν να μετακινηθούν γιατί αυτός είναι όρος της Συμφωνίας Ε.Ε.- Τουρκίας. Μιας συμφωνίας που δεν θέλουμε να καταρρεύσει γιατί όπως έχει δηλώσει και ο κ. Μουζάλας, ο υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής, θα δούμε σκηνές που έχουμε αφήσει πίσω μας. Αν μετακινηθούν δε θα μπορεί να γίνει το relocation, να πάρουν άσυλο ή να επιστραφούν στην Τουρκία». «Φυσικά πρέπει να πούμε ότι ούτε και η Ε.Ε. έχει τηρήσει τα συμφωνηθέντα, για μια ακόμη φορά. 400 υπαλλήλους μας είχε υποσχεθεί για να συνδράμουν στην διαδικασία έκδοσης ασύλου, 36 ήρθαν.»

Ανέφερε μάλιστα ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η δημιουργία χώρων στα πλαίσια του δημοτικού camp στο Καρα Τε Πε στη Μυτιλήνη. Πρόκειται για ένα « ωραίο πρότυπο υποδομής σε νησί», ανάφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός, τονίζοντας ότι εκεί, ο δήμος έχει συνεργαστεί με όλους τους αρμόδιους φορείς αλλά και τις ΜΚΟ και έχουν δημιουργηθεί καλές συνθήκες. «Αν κάτι αντίστοιχο καταφέρουμε να αναπαράγουμε και αλλού, τότε θα υπάρχουν καλές συνθήκες για τους πρόσφυγες και δε θα δημιουργούνται προβλήματα στα νησιά», κατέληξε με νόημα.