Η επικείμενη, πολυδιαφημιζόμενη από κυβερνητικής πλευράς, επίσκεψη του νέου Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, πέραν της προφανούς πολιτικής και οικονομικής της παραμέτρου, έχει και μία άλλη λιγότερη προβαλλόμενη αλλά εμφανή και ουσιαστική, που δεν είναι άλλη από την αμυντική.

Και αυτό γιατί, συμφώνως με τις πληροφορίες, το Μαξίμου έχει ζητήσει ένα σύντομο «σημείωμα», από όλα σχεδόν τα υπουργεία, που να αναφέρεται στα ελληνογαλλικού ενδιαφέροντος θέματα ανά τομέα κυβερνητικής ευθύνης. Πολύ περισσότερο στον τομέα της άμυνας, που παραδοσιακά αποτελεί έναν από τους σταθερότερους «πυλώνες» της διμερούς συνεργασίας και λόγω του γεγονότος ότι ο υπουργός Εθνικής Αμυνας αποτελεί έναν εκ των ελαχίστων γνωριζόντων άριστα τη γαλλική γλώσσα της παρούσης κυβερνήσεως, ενώ στο παρελθόν υπήρξε εκ των πλέον επιφανών υποστηρικτών –και πρόεδρος– του ομίλου «Φίλων του Σαρκοζί».

Τρία είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα άμυνας, που μπορούν να τεθούν κατά τη διάρκεια των επαφών του Ελληνα πρωθυπουργού Αλ. Τσίπρα και του Γάλλου προέδρου Εμ. Μακρόν κατά την προσεχή συνάντησή τους στην Αθήνα, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει ότι μπορεί η χώρα μας την παρούσα τουλάχιστον χρονική συγκυρία να προχωρήσει και στην αγορά του οποιουδήποτε γαλλικής κατασκευής οπλικού συστήματος.

Μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι παραδοσιακά όλοι οι Γάλλοι πρόεδροι αποτελούν και τους καλύτερους «πλασιέ» των προϊόντων της αμυντικής βιομηχανίας της πατρίδος τους παγκοσμίως! Πρώτο, το θέμα του εκσυγχρονισμού του εναπομείναντος στόλου των παλαιών αεροσκαφών Mirage-2000EGM/BGM, από τα πρώτα 40 που αγοράστηκαν στη δεκαετία του ’80 από την κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ του Α. Παπανδρέου, στο πλαίσιο της πρώτης λεγόμενης «αγοράς του αιώνα». Από τα αεροσκάφη αυτά έχουν απομείνει συνολικώς 18, από τα οποία τα 16 είναι μονοθέσια (EGM) και τα δύο διθέσια (BGM). Εκτός αυτών των 18, που επιχειρούν με την 331 Μοίρα Παντός Καιρού (331 ΜΠΚ) «Γεράκι» της Τανάγρας, άλλα 10 αναβαθμίστηκαν στην ΕΑΒ σε επίπεδο Mirage 2000-5 Mk.2 και μαζί με τα 15 επιπλέον «2000-5», που αγοράστηκαν ολοκαίνουργια απευθείας από τους κατασκευαστές (Dassault), 25 συνολικώς επιχειρούν από την 330 ΜΠΚ «Θησεύς» της Τανάγρας.

Για την αναβάθμιση των 18 παλαιότερων Mirage2000EGM/BGM υπάρχει ένα σχετικό πρόγραμμα από πλευράς της Πολεμικής Αεροπορίας, που όμως έχει «παγώσει» λόγω των απαγορευτικών τιμών που έδωσαν πέρυσι οι Γάλλοι και πλησίαζε τα 900 εκατ. ευρώ! Ομως τα αεροσκάφη αυτά είναι απολύτως απαραίτητα για την Π.Α., και γενικότερα για τις Ενοπλες Δυνάμεις, καθώς, εκτός των γνωστών αποστολών αναχαιτίσεως στο Αιγαίο, μπορούν να επιχειρήσουν με το μοναδικών δυνατοτήτων κατευθυνόμενο βλήμα εναντίον στόχων επιφανείας (antiship missile) AS-39 Exocet. Επομένως, το να τεθεί το θέμα αυτό στην τράπεζα των συζητήσεων σημαίνει ότι θα ζητηθεί η «μεσολάβηση» του Γάλλου προέδρου για την επίτευξη των καλύτερων δυνατών όρων για την υλοποίηση του συνόλου (ή μέρους αυτού) του προγράμματος.

Δεύτερο, το θέμα των γαλλικής κατασκευής φρεγατών τύπου FREMM, που βεβαίως δεν είναι καινούργιο, καθώς έχει τεθεί ήδη επί κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή και Γάλλου προέδρου Σαρκοζί (επί ΥΕΘΑ του επίσης άριστου γνώστη της γαλλικής Π. Παναγιωτόπουλου). Τότε είχε «ακουστεί» το κόστος κτήσεως της κάθε φρεγάτας περί τα 450 εκατ. ευρώ εκάστη. Και αυτό το θέμα έχει «παγώσει» αλλά από την άλλη πλευρά η κατάσταση του Ελληνικού Στόλου, με παγωμένο επίσης το πρόγραμμα αποκτήσεως νέας φρεγάτας, αλλά και της αναβαθμίσεως του στόλου των υπαρχουσών τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ-200HN, λόγω των δραστικώς περιορισμένων κονδυλίων του, έχει φτάσει σε οριακό σημείο και αναζητούνται (επειγόντως) «βιώσιμες λύσεις».

Τρίτο, το θέμα της αναβαθμίσεως των γνωστών και πλήρως αξιόπιστων κατευθυνομένων βλημάτων επιφανείας-επιφανείας Exocet, των οποίων η τελευταία έκδοση MM-40 Mod.3 που μπορεί να πλήξει ΚΑΙ στόχους ξηράς (εκτός από επιφανείας) έχει ήδη εξοπλίσει πυραυλακάτους του Π.Ν., ενώ το τελευταίο διαθέτει και τα αντίστοιχα «χερσαία» βλήματα ξηράς – επιφανείας, με «κάτι» που αποτελεί… έκπληξη!