Στο κείμενο της αιτιολογικής έκθεσης ο κ. Βενιζέλος υπενθυμίζει ότι ήδη από το 1990 προβλέφθηκε πως η απόφαση του μουφτή δεν μπορεί να εκτελεστεί και να αποτελέσει δεδικασμένο αν δεν κηρυχθεί εκτελεστή από το Μονομελές Πρωτοδικείο της έδρας του μουφτή που ερευνά μόνο αν η απόφαση εκδόθηκε μέσα στα όρια δικαιοδοσίας του μουφτή και αν οι διατάξεις που εφαρμόστηκαν αντίκεινται στο Σύνταγμα.

Με την προτεινόμενη τροπολογία ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ζητεί να συνεχιστεί ο δικαστικός έλεγχος και κατά την προαιρετική εφαρμογή της σαρία, χωρίς όμως να περιορίζεται στον έλεγχο της συνταγματικότητας των διατάξεων, αλλά και να ελέγχει αν αυτές είναι σύμφωνες και με κανόνες υπερνομοθετικής ισχύος (όπως πρωτίστως η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και άλλοι Κανόνες του Διεθνούς Δικαίου σχετικοί με την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων).

Με τον τρόπο αυτόν «καλύπτεται και η περίπτωση τυχόν αντίθεσης των κανόνων που εφαρμόστηκαν προς κανόνες δημόσιας τάξης, καθώς τυχόν αντίθεση σε κανόνες δημόσιας τάξης συνεπάγεται και αντίθεση προς συνταγματικούς κανόνες ή άλλους κανόνες σχετικά αυξημένης τυπικής ισχύος που, επιπλέον, επηρεάζουν την ερμηνεία του Συντάγματος».