Την άμυνά της οργανώνει η Νέα Δημοκρατία απέναντι στην πολιτική ντρίμπλα που σχεδιάζει να κάνει ο Αλέξης Τσίπρας με την αναθεώρηση του Συντάγματος. Ηδη από το βήμα της ΔΕΘ στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο πρωθυπουργός είχε ανακοινώσει ότι θα εκκινήσει «τον ερχόμενο Οκτώβριο τη διαδικασία της συνταγματικής αναθεώρησης, για να υλοποιηθούν μεταρρυθμίσεις υπερώριμες και αναγκαίες για τη διεύρυνση της δημοκρατίας, για την ενίσχυση της προστασίας των κοινωνικών δικαιωμάτων και των δημόσιων αγαθών, για την κατάργηση των προστατευτικών ρυθμίσεων για υπουργούς και βουλευτές που προσβάλλουν τους Ελληνες πολίτες, για τον εξορθολογισμό των σχέσεων, αλλά και τους διακριτούς ρόλους της Εκκλησίας και του Κράτους».

Στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης δεν είναι διατεθειμένοι να μπουν στο «ματς» της συνταγματικής αναθεώρησης, που θέλει να ξεκινήσει η κυβέρνηση για καθαρά μικροπολιτικούς λόγους, όπως εκτιμούν στην Πειραιώς. Η πεποίθηση στα ηγετικά κλιμάκια της ΝΔ είναι ότι ο κ. Τσίπρας ουδόλως ενδιαφέρεται στην πραγματικότητα για την αναθεώρηση του Συντάγματος, αλλά επιχειρεί να την αξιοποιήσει αποκλειστικά και μόνον ως «εργαλείο» για την αλλαγή ατζέντας και για να προσκομίσει πρόσκαιρα πολιτικά οφέλη.

Παράλληλα, όπως τονίζουν συνεργάτες του προέδρου της ΝΔ, ο κ. Τσίπρας έχει δείξει ότι δεν εννοεί στην πράξη τη συναίνεση, που είναι βασικό προαπαιτούμενο για να συμπράξει η αξιωματική αντιπολίτευση στην αναθεωρητική διαδικασία. Συνεπώς, δεν πρόκειται να συναινέσει η ΝΔ στην κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία. Η μόνη περίπτωση στην οποία η Νέα Δημοκρατία θα πει το «ναι» στην εκκίνηση της διαδικασίας της αναθεώρησης του Συντάγματος είναι αν δεχθεί ο ΣΥΡΙΖΑ όλα τα άρθρα τα οποία η Νέα Δημοκρατία θα προτείνει ως αναθεωρητέα και η Νέα Δημοκρατία όλα τα άρθρα που θα προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ ως αναθεωρητέα.

Ετσι, από την παρούσα Βουλή θα προκύψει μια μεγάλη κοινοβουλευτική πλειοψηφία για την αναθεώρηση και η επόμενη Βουλή θα αποφασίσει με απλή πλειοψηφία για το περιεχόμενο των αναθεωρητέων διατάξεων. «Η Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να μπει σε οποιαδήποτε συζήτηση εάν σημαντικά άρθρα, όπως το άρθρο 16 για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, δεν κριθούν αναθεωρητέα από την κυβερνητική πλειοψηφία», έχει ξεκαθαρίσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Η διαδικασία της αναθεώρησης περιγράφεται αναλυτικά στο άρθρο 110. Σε αυτό προβλέπεται ότι η Βουλή, µε απόφασή της που λαµβάνεται -αφού έχει προηγηθεί πρόταση 50 τουλάχιστον βουλευτών- µε πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθµού των µελών της σε δύο ψηφοφορίες, που απέχουν τουλάχιστον έναν µήνα, αποφασίζει ειδικά για τις αναθεωρητέες διατάξεις. Εκεί, λοιπόν, η ΝΔ προτείνει το καθένα από τα δύο μεγάλα κόμματα να υπερψηφίσει τις διατάξεις που θα φέρει το άλλο προς αναθεώρηση. Στη συνέχεια, η επόµενη Βουλή κατά την πρώτη σύνοδό της αποφασίζει µε απόλυτη πλειοψηφία τα σχετικά µε τις διατάξεις που πρέπει να αναθεωρηθούν. Σε περίπτωση, ωστόσο, που η αναθεώρηση του Συντάγµατος θα έχει την πλειοψηφία του όλου αριθµού των βουλευτών (151 βουλευτές, δηλαδή) και όχι την πλειοψηφία των 3/5, τότε η αναθεωρητική Βουλή µπορεί να αποφασίσει για τις αναθεωρητέες διατάξεις µε την πλειοψηφία των 3/5 των µελών της. Σε αυτή την περίπτωση, αν δηλαδή η ΝΔ είναι στην εξουσία και έχει έρθει με απλή πλειοψηφία από την προηγούμενη Βουλή το Σύνταγμα προς αναθεώρηση, δεν θα συνεχίσει τη διαδικασία και θα ξεκινήσει την αναθεώρηση από την αρχή.

Ο πυρήνας

Σε κάθε περίπτωση, η Ν.Δ. έχει ήδη διαμορφώσει τον πυρήνα του σχεδίου της για την αναθεώρηση, ο οποίος κινείται σε εννέα βασικά προτάγματα:

1. Διασφάλιση της προβλεπόμενης από το Σύνταγμα θητείας της Βουλής με κατάργηση της δυνατότητας προσχηματικών πολιτικών ελιγμών που κατατείνουν στην πρόωρη διάλυσή της με επίκληση εθνικού θέματος ή λόγω αδυναμίας εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας. Μάλιστα, για περαιτέρω ενίσχυση της κυβερνητικής σταθερότητας προτείνεται πενταετής θητεία της Βουλής.

2. Αναβάθμιση του Κοινοβουλίου με εκσυγχρονισμό των νομοθετικών και ελεγκτικών διαδικασιών του και ενίσχυση του ρόλου των κοινοβουλευτικών μειοψηφιών.

3. Δραστική περιστολή της δικαστικής προστασίας πολιτικών προσώπων με την αφαίρεση δικαστικών αρμοδιοτήτων από τη Βουλή και την κατάργηση του άρθρου 86 περί ευθύνης υπουργών. Επίσης, η βουλευτική ασυλία καλύπτει μόνο πολιτική δραστηριότητα των βουλευτών.

4. Επέκταση των αρμοδιοτήτων του Προέδρου της Δημοκρατίας χωρίς να αλλάζει ο τρόπος εκλογής του και χωρίς η εκλογή του να σχετίζεται με τη διάλυση της Βουλής.

5. Αναπτυξιακή ώθηση με κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων με ασφαλές φορολογικό και ασφαλιστικό περιβάλλον και περαιτέρω προστασία της ιδιοκτησίας.

6. Ενίσχυση της λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας των δικαστών.

7. Κατάργηση του μονοπωλίου της Ανώτατης Δημόσιας Εκπαίδευσης.

8. Απλούστερη διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος.

9. Κατάργηση περιττών και γραφειοκρατικών διατάξεων που δεν συνεισφέρουν στην ανθεκτικότητα και στην ευκρίνεια ενός σύγχρονου Συντάγματος.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 6/10/2018