Η Ελλάδα θα είναι η επόμενη μεγάλη επενδυτική έκπληξη», δήλωνε πριν από μερικές ημέρες στο CNN ο Κυριάκος Μητσοτάκης, επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά την προσωπική του δέσμευση περί βελτίωσης του θε-σμικού πλαισίου σε ό,τι αφορά την προσέλκυση επενδυτών στη χώρα μας. Δεν είναι τυχαίο ότι στην τελική ευθεία για τις εθνικές εκλογές ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης επισκέφθηκε τόσο τη Ρωσία όσο και την αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, με το συγκεκριμένο μέτωπο να συνιστά βασικό άξονα της ατζέντας των επαφών του και κατά συνέπεια των σχετικών διαρροών της Πειραιώς. Το προηγούμενο διάστημα, εξάλλου, ο κ. Μητσοτάκης είχε πραγμα-τοποιήσει ουκ ολίγες αντίστοιχες επι-σκέψεις σε κράτη-κλειδιά της ευρύτερης περιοχής, που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην αναπτυξιακή προοπτική της ελληνικής οικονομίας, όπως το Ισραήλ ή το Κατάρ, με την πολιτική ηγεσία του οποίου άνοιξε νέους δρόμους διμερούς συνεργασίας, γεγονός που τονιζόταν ιδιαίτερα εκείνη την περίοδο από τους συνερ-γάτες του.

«Οδηγός για την Ελλάδα θα μπορούσαν κάλλιστα να είναι περιπτώσεις όπως της Πολωνίας, η οποία την περίοδο 2009-2016 σημείωσε αθροιστική οικονομική μεγέθυνση της τάξης του 27%, κάτι που αντιστοιχεί σε πέντε φορές τον μέσο όρο της Ε.Ε. Με σκληρή προσπάθεια, με πολιτική βούληση, μακριά από παρωχημένες ιδέες και ιδεοληψίες, και με ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μεταρρυθμίσεων, που απαντά στις (παλιότερες αλλά και νέες) υστερήσεις της οικονομίας, η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει ένα μικρό αναπτυξιακό θαύμα, με μακροχρόνιους ρυθμούς ανάπτυξης μεγαλύτερους του 4% του ΑΕΠ», αναφέρουν χαρακτηριστικά «γαλάζια» στελέχη που συμμετείχαν στην κατάρτιση του κυβερνητικού προγράμματος της Ν.Δ.

Αποτυπώνοντας, δε, τους χειρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ στο εν λόγω μέτωπο και αποδομώντας την κυβερνητική επιχειρηματολογία περί επαναφοράς της χώρας σε αναπτυξιακή τροχιά, τονίζουν ότι «τα τελευταία χρόνια η χώρα παγι-δεύτηκε στη χαμηλή ανάπτυξη, δηλαδή σε μία κατάσταση όπου η φορολογική επιβάρυνση αυξάνεται, όμως το χρέος παραμένει αμείωτο και η οικονομία μεγεθύνεται με αναιμικούς ρυθμούς. Σήμερα, οι μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις συνιστούν μια πρόσθετη πηγή ανησυχίας. Καθώς το παραγωγικό κενό (σ.σ.: η απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό και το δυνητικό ΑΕΠ) κλείνει, η οικονομία αναμένεται να επιστρέψει μετά το 2023 σε ιδιαίτερα περιορισμένους ρυθμούς ανάπτυξης, της τάξης του 1,2%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Επιδόσεις που σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν προκειμένου να επουλώσουν τις κοινωνικές πληγές της πολύχρονης κρίσης, να ενισχύσουν την απασχόληση και να μειώσουν το δημόσιο χρέος. Αυτή την κατάσταση σκοπεύουμε να αλλάξουμε και έχουμε και τον τρόπο, αλλά και την αξιοπιστία των εταίρων μας για να το καταφέρουμε».

Κεντρικοί Άξονες

Σε ό,τι αφορά τους κεντρικούς άξονες των προτάσεων της Ν.Δ. για την ανάπτυξη, θα συμφωνηθούν -όπως έχει εξαγγείλει εδώ και καιρό ο Κυρ. Μητσοτάκης- από κοινού με τους εταίρους στη βάση της προώθησης των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και θα στηρίζονται στη μείωση της υπέρμετρης φορολογικής και ασφαλιστικής επιβάρυνσης, χωρίς όμως να θίγονται οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις, αλλά και σε αντίστοιχες στοχευμένες μειώσεις δημοσίων δαπανών, ώστε να καταστεί δυνατό το φιλόδοξο εγχείρημα της άμεσης προσέλκυσης επενδύσεων αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές και να κινητοποιηθεί η δοκιμαζόμενη εγχώρια επιχειρηματικότητα. Μάλιστα, οι «γαλάζιοι» επιτελείς επισημαίνουν πως θα καταβληθεί προσπάθεια αμέσως μετά τον σχηματισμό κυβέρνησης από τον Κυρ. Μητσοτάκη ώστε οι πλέον κομβικές από τις αναπτυξιακές προτάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αποτελέσουν νόμο του κράτους τους πρώτους τρεις μήνες της νέας διακυβέρνησης.

Μεταξύ άλλων, οι παράμετροι στις οποίες θα δώσει έμφαση μια μελλοντική κυβέρνηση της Ν.Δ. είναι οι εξής:

  • Στήριξη της νεοφυούς και μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, η οποία ακόμη και σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία παράγει καινοτομία σε υψηλό βαθμό, με την καθιέρωση βεβαίως του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς οι προβλέψεις περί αυξημένης ρύθμισης που επικρατούν σήμερα περιορίζουν σημαντικά την κινητικότητα και την αναγκαία ευελιξία των επιχειρήσεων.
  • Αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού για την αποτελεσματική συμμετοχή των εργαζομένων στην παραγωγική διαδικασία (ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης με την αναγκαία συνεργασία των επιχειρήσεων), με ιδιαίτερο βάρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού παραγωγικού μοντέλου, το οποίο προϋποθέτει τις αναγκαίες προβλέψεις για ουσιαστική συμβολή των εργαζομένων στην εξέλιξη μιας επιχείρησης. Παράλληλα, προκειμένου να υλοποιηθεί η παραπάνω στόχευση με καλύτερες συνθήκες και προοπτικές, θα θεσπιστεί ένα κατάλληλα προσαρμοσμένο σύστημα κοινωνικής προστασίας, που θα υποστηρίζει αποτελεσματικά το προσωπικό σε όλα τα επίπεδα.
  • Εστίαση σε συγκεκριμένους παραγωγικούς κλάδους, που μπορούν να πρωταγωνιστήσουν στην παραγωγή και εξαγωγή διεθνώς εμπορεύσιμων προϊόντων.
  • Ενίσχυση γνωστών παραγωγικών κλάδων (όπως ο αγροδιατροφικός το-μέας και ο τουρισμός), αλλά και στήριξη νέων με σημαντική δυναμική ανάπτυξης (διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας - logistics, ναυπήγηση), με προτεραιότητα σε εκείνους που επηρε-άζουν και άλλους τομείς της ελληνικής οικονομίας.
  • Εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης πε-ριφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής, τα σχέδια της οποίας θα παρουσιαστούν σταδιακά το επόμενο χρονικό διάστημα. Οι κατά τόπους παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες συνιστούν αναπόσπαστο μέρος του εθνικού αναπτυξιακού σχεδίου της Ν.Δ. και αφορούν στην ενδυνάμωση της χαμηλής «επενδυσιμότητας» της ελληνικής επαρχίας. Βασικοί πυλώνες αυτού του πλάνου, που στην Πειραιώς χαρακτηρίζουν πρωτοφανές για τα δεδομένα της χώρας, είναι η προώθηση επιχειρηματικών συνεργειών σε τοπικό επίπεδο, μια δέσμη συγκεκριμένων δράσεων για τις λεγόμενες απομονωμένες περιοχές (ακριτικά νησιά και ορεινά), ουσιαστική και μελετημένη αύξηση των πόρων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

 Οι βασικοί άξονες του αναπτυξιακού σχεδίου της Νέας Δημοκρατίας

1. Στήριξη της νεοφυούς και μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας

2. Αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού

3. Εστίαση σε συγκεκριμένους παραγωγικούς κλάδους (όπως ο αγροδιατροφικός τομέας και ο τουρισμός)

4. Εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης περιφερειακής αναπτυξιακής πολιτικής

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ