Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ εν καιρώ πανδημίας
Η διάσημη Ρωσίδα σοπράνο Άννα Νετρέμπκο δεν αποτέλεσε εξαίρεση στο φετινό Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ (1 – 30 Αυγούστου 2020). Η ίδια, όπως και ο σύζυγός της Γιουσίφ Εϋβαζόφ, όπως όλοι οι καλλιτέχνες και το προσωπικό που συμμετέχει στο διάσημο φεστιβάλ, υποβλήθηκαν σε τεστ κορωνοϊού. Οι καλλιτέχνες πρέπει να φορούν μάσκα και να τηρούν τις αναγκαίες αποστάσεις. Και το φετινό καλοκαίρι πάντως τα βλέμματα των ανθρώπων του πολιτισμού είναι έτσι στραμμένα στην αυστριακή πόλη και στο ιστορικό φεστιβάλ κλασικής μουσικής, όπερας και θεάτρου, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο.
Αυτή τη φορά βέβαια η τέχνη μπαίνει κάπως σε δεύτερη μοίρα αφού όλοι θέλουν να δουν πώς ένα τόσο μεγάλο πολιτιστικό γεγονός θα αντιμετωπίσει τα νέα δεδομένα της πανδημίας. «Πολλοί εκπρόσωποι άλλων καλλιτεχνικών οργανισμών ρωτούν τι μέτρα υγιεινής έχουμε λάβει ώστε να περιορίσουμε την πιθανότητα έξαρσης του κορωνοϊού», ανέφερε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο Λούκας Κρέπατς, διευθυντής επικοινωνίας του Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ και υπεύθυνος αυτό το ιδιαίτερο καλοκαίρι για θέματα πρόληψης και ασφάλειας. Όπως επισημαίνει, αν τα μέτρα που έχει λάβει το φεστιβάλ είναι επιτυχή, θα κριθεί μετά το τέλος της διοργάνωσης στις 30 Αυγούστου.
Να μη γίνει το Σάλτσμπουργκ «hotspot» του κορωνοϊού
Στο Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ οι καλλιτέχνες που έρχονται από την Ευρώπη και άλλες χώρες του κόσμου υποβάλλονται σε υποχρεωτικά τεστ κορωνοϊού. Είναι επίσης υποχρεωμένοι να κρατούν «ημερολόγιο επαφών». Αυτό αποσκοπεί στην άμεση πρόληψη και αντιμετώπιση πιθανών μολύνσεων. Στόχος των διοργανωτών είναι να αποφύγουν με κάθε τρόπο να μετατραπεί το Σάλτσμπουργκ σε νέο «hotspot» της πανδημίας, όπως συνέβη με το αυστριακό θέρετρο στο Τιρόλο, από όπου ξεκίνησε πιθανώς η διασπορά του κορωνοϊού τον χειμώνα. Κάτι τέτοιο θα έπληττε τη φήμη του Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ που φέτος γιορτάζει τα 100 του χρόνια.
Κι αν στην έναρξη του φετινού φεστιβάλ, με την καθιερωμένη παράσταση «Καθένας» (Jedermann) του Χούγκο φον Χόφµανσταλ, υπήρξε ανησυχία και φόβος, πλέον τόσο οι καλλιτέχνες όσο και το κοινό συμπεριφέρονται «υποδειγματικά», τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα, σημειώνει ο Κρέπατς. Για παράδειγμα ακόμη και σε δημόσιους χώρους, έξω από το φεστιβάλ, οι θεατές φορούν μάσκα και τηρούν τις απαραίτητες αποστάσεις «ευσυνείδητα».
Δίψα για τέχνη παρά την πανδημία
Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι η διεύθυνση του φεστιβάλ οφείλει να διασφαλίζει την τήρηση των μέτρων ασφαλείας μόνο στους χώρους των παραστάσεων και έτσι δεν φέρει ευθύνη για όσα συμβαίνουν στους δημόσιους χώρους. Τα πλακόστρωτα στενά στην παλιά πόλη του Σάλτσμπουργκ δεν είναι μεν γεμάτα από τουρίστες, ως συνήθως, ωστόσο στα καφέ και στα εστιατόρια υπάρχει κανονική κίνηση. Μόνο οι πινακίδες για χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων θυμίζουν τον κορωνοϊό. Πάντως στην πραγματικότητα μπαρ και εστιατόρια διαθέτουν στους πελάτες μόνο το ένα τρίτο των τραπεζοκαθισμάτων τους για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.
Σε ό,τι αφορά τις θεατρικές αίθουσες, όσοι κατάφεραν να φτάσουν φέτος στο Σάλτσμπουργκ διακατέχονται από μεγάλη ευφορία. Μετά από πολλούς μήνες εγκλεισμού εξαιτίας του lockdown, η δίψα για τέχνη και θεάματα αυτού του επιπέδου είναι περισσότερο έντονη από ποτέ. Όσοι λοιπόν προμηθεύτηκαν κάποια από τα 76.000 φετινά εισιτήρια (αν και προ πανδημίας είχαν προβλεφθεί 242.000 εισιτήρια), θα θυμούνται για πάντα αυτό το ιδιαίτερο Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ εν καιρώ κορωνοϊού.
Γκέοργκ Έτσχαϊτ, dpa
Αυτή τη φορά βέβαια η τέχνη μπαίνει κάπως σε δεύτερη μοίρα αφού όλοι θέλουν να δουν πώς ένα τόσο μεγάλο πολιτιστικό γεγονός θα αντιμετωπίσει τα νέα δεδομένα της πανδημίας. «Πολλοί εκπρόσωποι άλλων καλλιτεχνικών οργανισμών ρωτούν τι μέτρα υγιεινής έχουμε λάβει ώστε να περιορίσουμε την πιθανότητα έξαρσης του κορωνοϊού», ανέφερε στο γερμανικό πρακτορείο ειδήσεων ο Λούκας Κρέπατς, διευθυντής επικοινωνίας του Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ και υπεύθυνος αυτό το ιδιαίτερο καλοκαίρι για θέματα πρόληψης και ασφάλειας. Όπως επισημαίνει, αν τα μέτρα που έχει λάβει το φεστιβάλ είναι επιτυχή, θα κριθεί μετά το τέλος της διοργάνωσης στις 30 Αυγούστου.
Να μη γίνει το Σάλτσμπουργκ «hotspot» του κορωνοϊού
Στο Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ οι καλλιτέχνες που έρχονται από την Ευρώπη και άλλες χώρες του κόσμου υποβάλλονται σε υποχρεωτικά τεστ κορωνοϊού. Είναι επίσης υποχρεωμένοι να κρατούν «ημερολόγιο επαφών». Αυτό αποσκοπεί στην άμεση πρόληψη και αντιμετώπιση πιθανών μολύνσεων. Στόχος των διοργανωτών είναι να αποφύγουν με κάθε τρόπο να μετατραπεί το Σάλτσμπουργκ σε νέο «hotspot» της πανδημίας, όπως συνέβη με το αυστριακό θέρετρο στο Τιρόλο, από όπου ξεκίνησε πιθανώς η διασπορά του κορωνοϊού τον χειμώνα. Κάτι τέτοιο θα έπληττε τη φήμη του Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ που φέτος γιορτάζει τα 100 του χρόνια.
Κι αν στην έναρξη του φετινού φεστιβάλ, με την καθιερωμένη παράσταση «Καθένας» (Jedermann) του Χούγκο φον Χόφµανσταλ, υπήρξε ανησυχία και φόβος, πλέον τόσο οι καλλιτέχνες όσο και το κοινό συμπεριφέρονται «υποδειγματικά», τηρώντας όλα τα προβλεπόμενα μέτρα, σημειώνει ο Κρέπατς. Για παράδειγμα ακόμη και σε δημόσιους χώρους, έξω από το φεστιβάλ, οι θεατές φορούν μάσκα και τηρούν τις απαραίτητες αποστάσεις «ευσυνείδητα».
Δίψα για τέχνη παρά την πανδημία
Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι η διεύθυνση του φεστιβάλ οφείλει να διασφαλίζει την τήρηση των μέτρων ασφαλείας μόνο στους χώρους των παραστάσεων και έτσι δεν φέρει ευθύνη για όσα συμβαίνουν στους δημόσιους χώρους. Τα πλακόστρωτα στενά στην παλιά πόλη του Σάλτσμπουργκ δεν είναι μεν γεμάτα από τουρίστες, ως συνήθως, ωστόσο στα καφέ και στα εστιατόρια υπάρχει κανονική κίνηση. Μόνο οι πινακίδες για χρήση μάσκας και τήρηση αποστάσεων θυμίζουν τον κορωνοϊό. Πάντως στην πραγματικότητα μπαρ και εστιατόρια διαθέτουν στους πελάτες μόνο το ένα τρίτο των τραπεζοκαθισμάτων τους για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας.
Σε ό,τι αφορά τις θεατρικές αίθουσες, όσοι κατάφεραν να φτάσουν φέτος στο Σάλτσμπουργκ διακατέχονται από μεγάλη ευφορία. Μετά από πολλούς μήνες εγκλεισμού εξαιτίας του lockdown, η δίψα για τέχνη και θεάματα αυτού του επιπέδου είναι περισσότερο έντονη από ποτέ. Όσοι λοιπόν προμηθεύτηκαν κάποια από τα 76.000 φετινά εισιτήρια (αν και προ πανδημίας είχαν προβλεφθεί 242.000 εισιτήρια), θα θυμούνται για πάντα αυτό το ιδιαίτερο Φεστιβάλ Σάλτσμπουργκ εν καιρώ κορωνοϊού.
Γκέοργκ Έτσχαϊτ, dpa