Στη διεθνή πολιτιστική σκηνή ανοίγει τα φτερά της η χώρα μας τους τελευταίους μήνες με δυναμική παρουσία σε σημαντικούς τομείς του πολιτισμού, όπως τα εικαστικά, ο κινηματογράφος και το βιβλίο με στόχο να ενισχυθεί το συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον που υπάρχει διεθνώς για την πολιτιστική παραγωγή της Ελλάδας.

Με αυτόν τον τρόπο θα έχουν την ευκαιρία οι Έλληνες καλλιτέχνες να βγουν έξω από τα σύνορα της Ελλάδας και να δουν τη φήμη τους να εξαπλώνεται στο εξωτερικό κερδίζοντας διεθνή αποδοχή.

45607af8-9466-494a-914c-7adec2f06baf

Αρχής γενομένης από τις ενέργειες που προωθεί το Υπουργείο Πολιτισμού, ο νέος Υφυπουργός αρμόδιος για το Σύγχρονο Πολιτισμό κ. Χρίστος Δήμας έχει ήδη στην κορυφή της ατζέντας του την πολιτιστική διπλωματία με σκοπό την άμεση πολιτιστική εξωστρέφεια. «Ετοιμάζουμε μια πλατφόρμα για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, στην οποία θα ανεβάσουμε ψηφιακό υλικό από όλους τους φορείς του σύγχρονου πολιτισμού, όπως η Εθνική Λυρική Σκηνή, η Εθνική Πινακοθήκη, οι Κρατικές Ορχήστρες, τα Ωδεία, τα Μουσεία μας. Το υλικό αυτό θα είναι γραμμένο σε πολλές ξένες γλώσσες ώστε να έχει τη δυνατότητα ο επισκέπτης της πλατφόρμας να περιηγείται σε αυτό. Αυτή η πλατφόρμα θέλουμε να είναι και μια πύλη εισόδου για τον πολιτισμό μας, ώστε να διαφημίζουμε και τις εκδηλώσεις που θα κάνει ο κάθε φορέας. Είναι ένα σημαντικό όχημα για να μπορέσουμε να αυξήσουμε την επιρροή της χώρας μας σε όλον τον κόσμο. Είμαστε ήδη σε επικοινωνία με όλους τους φορείς και επεξεργαζόμαστε αυτό το υλικό» αναφέρει στην Απογευματινή της Κυριακής ο Υφυπουργός.

382983894_872584244232446_1671697780533025053_n

Η πολιτιστική εξωστρέφεια στο χώρο του βιβλίου

Στον τομέα του βιβλίου η χώρα μας τον τελευταίο καιρό επιδεικνύει μεγάλη δυναμική, καθώς η Ελλάδα για πρώτη φορά συμμετέχει φέτος στις μεγαλύτερες Διεθνείς εκθέσεις Βιβλίου, την 41η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Liber στη Μαδρίτη, στην 75η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Φρανκφούρτη, στην 42η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στη Σάρζα, και στην 37η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Γουαδαλαχάρα. «Η συμμετοχή της Ελλάδας σε Διεθνείς Εκθέσεις Βιβλίου με δικό της περίπτερο αποτελεί μία εξαιρετική ευκαιρία ενίσχυσης της εξωστρέφειας του ελληνικού σύγχρονου πολιτισμού. Θέλουμε να δημιουργήσουμε εξωστρέφεια στο ελληνικό βιβλίο, στους συγγραφείς, τους λογοτέχνες, τους ποιητές. Τώρα προωθούμε ένα νέο μεταφραστικό πρόγραμμα το «Greeklit», το οποίο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και έχει στόχο να μεταφραστούν οι βραβευμένοι έλληνες συγγραφείς σε ξένες γλώσσες» αναφέρει ο κ. Δήμας.

katerina_gregoy


Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Προ ημερών ανακοινώθηκε από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) η έναρξη του Διεθνούς Προγράμματος Επίσκεψης Επιμελητών | ΕΜΣΤ International Curators Visiting Programme, που στόχο έχει την ανάδειξη και προώθηση του καλλιτεχνικού έργου των Ελλήνων εικαστικών στην διεθνή πολιτιστική σκηνή.

Στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού, το ΕΜΣΤ θα προσκαλεί συστηματικά διεθνείς επιμελητές και ιστορικούς ή θεωρητικούς της τέχνης για έρευνα πεδίου στη χώρα μας, οι οποίοι θα γνωρίζουν Έλληνες καλλιτέχνες και θα τους καλούν να συμμετέχουν σε σημαντικές διεθνείς εκθέσεις που θα διοργανώνουν στο άμεσο μέλλον.

Στόχευση του προγράμματος είναι η ανάδειξη του έργου και των κατευθύνσεων των σύγχρονων καλλιτεχνών οι οποίοι εργάζονται στην Ελλάδα και δεν έχουν συχνά την ευκαιρία να παρουσιάσουν το έργο τους διεθνώς.

«Μία νέα αποστολή την οποία αναλαμβάνει το ΕΜΣΤ παράλληλα με το πολύ δυναμικό εκθεσιακό και δημόσιο πρόγραμμά του, είναι η προβολή της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής παραγωγής στο εξωτερικό. Γι’ αυτό εξασφαλίσαμε χρήματα από το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ώστε να ξεκινήσουμε ένα Διεθνές Πρόγραμμα Επίσκεψης Επιμελητών. Επιμελητές , θεωρητικοί και ιστορικοί της τέχνης του εξωτερικού που πρόκειται στο άμεσο ή λίγο πιο μακρινό μέλλον να επιμεληθούν μια μεγάλη ομαδική έκθεση όπως μια μπιενάλε, η μια σημαντική έκθεση σε ένα διεθνές μουσείο η κέντρο σύγχρονης τέχνης, προσκαλούνται στην Ελλάδα και παρακολουθούν ένα ειδικά διαμορφωμένο πρόγραμμα συναντήσεων με καλλιτέχνες το οποίο να ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα τους. Στόχος είναι η γνωριμία των επαγγελματιών του πεδίου από το εξωτερικό με την Ελληνική εικαστική σκηνή και απώτερος σκοπός η συμμετοχή όσο το δυνατόν περισσότερων ελληνων καλλιτεχνών σε διεθνείς εκθέσεις στο εξωτερικό. Κατά την παραμονή τους στην Ελλάδα οι επιμελητές θα γνωρίζουν και συναδέλφους τους, θα επισκέπτονται εκθέσεις άλλων ιδρυμάτων, οργανισμών και χώρων και θα δίνουν διαλέξεις πάνω σε θέματα της επιμέλειας και των πρακτικών της. Δημιουργείται, έτσι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο που στοχεύει στην προώθηση του καλλιτεχνικού μας δυναμικού εκτός των συνόρων μας στα πλαίσια μιας εξωστρέφειας που είναι ζωτική για την πλειοψηφία την καλλιτεχνών» ανέφερε στην ΑτΚ η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνα Γρέγου.

ATHINA_KARTALOY

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Μια μεγάλη επιτυχία του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου αναφορικά με την εξωστρέφεια της έβδομης τέχνης είναι το γεγονός ότι ο οργανισμός κατέλαβε για πρώτη φορά θέση στο εκτελεστικό όργανο της ένωσης Εuropean Film Agency Directors – EFAD, μέσω της εκλογής της Γενικής Διευθύντριάς του, Αθηνάς Καρτάλου, στο Διοικητικό Συμβούλιό της.

Το Δ.Σ απαρτίζεται από διευθυντικά στελέχη ευρωπαϊκών εθνικών κέντρων, αλλά και ινστιτούτων κινηματογράφου και οπτικοακουστικών έργων και έχει τριετή θητεία, ενώ το ΕΚΚ, συμμετέχοντας εδώ και αρκετά χρόνια στη Γενική Συνέλευση της EFAD ως μόνιμο μέλος της, διασυνδέει την ελληνική κινηματογραφία με τους ομότιμους ευρωπαϊκούς θεσμούς.

EFAD________________________________________________________________________1_

Ποια σημασία έχει αυτό για την Ελλάδα μας το εξηγεί η ίδια η Αθηνά Καρτάλου. «Η EFAD είναι μια ένωση 20 ετών, η οποία αποτελείται από τα αντίστοιχα κέντρα κινηματογράφου όλης της Ευρώπης. Είναι ένα ευρωπαϊκό συλλογικό όργανο που συγκεντρώνει τους ανθρώπους που διοικούν και παίρνουν αποφάσεις για τις εθνικές τους κινηματογραφίες. Η εκλογή μου εκεί αντανακλά τη σκληρή δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια στο ΕΚΚ, τον τρόπο με τον οποίο παρουσιαζόμαστε στο εξωτερικό γενικότερα και μετέχουμε στα δημόσια πράγματα που έχουν να κάνουν με την ευρωπαική αρένα και με την εξωστρέφεια που δείχνουμε. Υπάρχουν πολύ μεγάλα χρηματοδοτικά προγράμματα των οποίων η εξέλιξη εξαρτάται από τις αποφάσεις που παίρνει το ευρωκοινοβούλιο ή το συμβούλιο της Ευρώπης, και για τα οποία πρέπει να υπάρχει μια κοινή στάση των ευρωπαικών κέντρων κινηματογράφου σε επίπεδο και διασυνδέσεων και λόμπι και πιέσεων για να λαμβάνεται πάντα υπόψιν ο κινηματογράφος και τα συμφέροντα των κινηματογραφιστών. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο πολύ μεγάλων αλλαγών, που δείχνουν μια τάση να θεωρούν κάπως δεδομένο τον παραδοσιακό κινηματογράφο. Από την άλλη υπάρχει από την αγορά η πίεση για τις νέες τεχνολογίες. Πρόκειται για έναν καινούριο κόσμο που αναδύεται οικονομικά και έχει να κάνει με τα games, τα οποία περνάνε σε άλλο επίπεδο. Υπάρχουν δηλαδή πολλά καινούρια πεδία δημιουργίας, τα οποία χρειάζονται τη θεσμοθέτηση τους και τον αντίστοιχο χειρισμό, ώστε να μην βρεθούμε απροετοίμαστοι στις νέες εξελίξεις. Άρα η παρουσία μας σε ένα τέτοιο όργανο μας βοηθάει να έχουμε ενημέρωση για τις εξελίξεις, άρα εισάγεται τεχνογνωσία και γνώση στην χώρα μας. Από την άλλη εμείς γνωρίζοντας τα ελληνικά πράγματα, μπορούμε να έχουμε λόγο και να προασπιστούμε τα συμφέροντα του δικού μας κινηματογράφου. Ο ελληνικός κινηματογράφος είναι σε εξαιρετικά καλό σημείο αναφορικά με την παρουσία του σε μεγάλα φεστιβάλ, με την προβολή και με αναγνώριση από τις αγορές. Έχουμε πάρα πολύ καλές παραγωγές που διακρίνονται παγκοσμίως. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι δεν μπορούμε να το βελτιώσουμε φτιάχνοντας νέες συμμαχίες και ανοίγοντας το δρόμο για μεγάλες συμπαραγωγές. Γιατί χωρίς συμπαραγωγή κινηματογράφο δεν έχεις πια» αναφέρει.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Απογευμετινή της Κυριακής την Κυριακή 5 Νοεμβρίου 2023