Σε σπουδαία τροχιά φαίνεται πως έχει μπει τα τελευταία χρόνια η εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου, με εξαιρετικές ελληνικές παραγωγές να ταξιδεύουν όλο και πιο συχνά σε χώρες του εξωτερικού, δίνοντας παραστάσεις σε μεγάλα μητροπολιτικά θέατρα ενώπιον ξενόγλωσσου κοινού.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της σκηνοθέτιδας Ιόλης Ανδρεάδη και του κοινωνιολόγου-συγγραφέα Άρη Ασπρούλη που από το 2018 έως σήμερα έχουν παρουσιάσει 12 φορές παραστάσεις τους στο εξωτερικό («Αρτώ/Βαν Γκογκ», «Στη μνήμη ενός μικρού παιδιού», «Φιλική Εταιρεία: η Αδελφότητα πίσω από την Επανάσταση», «Κόκκαλο», «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα», «Ίων» του Ευριπίδη, «Ελένη» του Ευριπίδη), σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Σόφια και Φιλιππούπολη, ακολουθούμενοι από ένα υψηλού επιπέδου καστ Ελλήνων καλλιτεχνών.

photo_9_-_bone

Το "Κόκκαλο" με τον Γεράσιμο Γεννατά

Τα πρωτότυπα ελληνικά έργα τους από το 2019 ταξιδεύουν κάθε χρόνο από την Ελλάδα για να παρουσιαστούν στην καρδιά του Μανχάταν, στο The Tank Theatre, σε σκηνοθεσία της κ. Ανδρεάδη, στην ελληνική γλώσσα, με αγγλικούς υπέρτιτλους, διαφημίζοντας το ελληνικό θέατρο στην κορυφαία μητρόπολη του κόσμου. Όλα αυτά τα χρόνια με τις παραστάσεις τους ταξίδεψαν από την Ελλάδα με σκοπό να συστηθούν για πρώτη φορά στο αμερικανικό κοινό περισσότεροι από 15 σημαντικοί Έλληνες δημιουργοί. Ο Γεράσιμος Γεννατάς, η Δήμητρα Χατούπη, η Βασιλική Τρουφάκου, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, οι Μιλτιάδης Φιορέντζης, Νικόλας Καραγκιαούρης και Δέσποινα Σαραφείδου, οι κορυφαίοι Έλληνες μουσικοί Νίκος Τουλιάτος και Γιώργος Παλαμιώτης, ο σπουδαίος ποιητής Θοδωρής Γκόνης και άλλοι καλλιτέχνες. «Είναι μια ευκαιρία να ξανακαταλάβεις ποιο είναι το συστατικό κύτταρο αυτής της Τέχνης που λέγεται θέατρο, που είναι να μοιράζεις τις σκέψεις σου με τους θεατές», αναφέρει ο Γεράσιμος Γεννατάς που πρωταγωνιστεί στο «Κόκκαλο». «Το έργο επειδή με έναν ηρωικό τρόπο χαράζει έναν δικό του δρόμο, δημιουργεί μια χαρά, επειδή είναι πολύ ανθρώπινο το υλικό της σκέψης του ίδιου του Αρτώ σε όλους τους θεατές σε όποια χώρα κι αν παρουσιαστεί», αναφέρει ο ίδιος για τις παραστάσεις σε Αμερική και Βουλγαρία. Όσο για την εξωστρέφεια του ελληνικού θεάτρου, τονίζει: «Οποιαδήποτε επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων είναι ένα κέδρος, έτσι και οι παραστάσεις μας στο εξωτερικό είναι ένα μεγάλο κέρδος για αυτή την επικοινωνία».

gene_gillette___1_

"Αρτώ/ Βαν Γκογκ" με τον αμερικανό Gene Gillete

Ταυτόχρονα ρεσιτάλ ερμηνείας δίνει από το 2022 και ο διάσημος Αμερικανός ηθοποιός του Μπρόντγουεϊ Gene Gillette πρωταγωνιστώντας στο έργο τους «Αρτώ/Βαν Γκογκ» που πρωτοπαρουσιάστηκε στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, έσπασε τα ταμεία πέρυσι στο The Tank Theatre της Νέας Υόρκης και στη συνέχεια στο Internation Theatre Festival Monodrama της Βουλγαρίας, ενώ αναμένεται να ανέβει το Σεπτέμβριο και στο Crossroads Stage Autumn Theater Festival της Φιλιππούπολης. «Τι απίστευτα μοναδική και όμορφη εμπειρία ήταν η ευκαιρία να δουλέψω πάνω στον έργο "Αρτώ/Βαν Γκογκ" σε τρεις διαφορετικές ατμόσφαιρες και κουλτούρες (Ελλάδα, ΗΠΑ, Βουλγαρία). Χάρηκα πάρα πολύ και ταυτόχρονα τρόμαξα όταν η Ιόλη και ο Άρης με πλησίασαν για να ερμηνεύσω το έργο τους στην Αθήνα. Προφανώς η πρώτη μου σκέψη ήταν «θα με καταλάβει κανείς;». Δεν μιλάω ελληνικά και ανησυχούσα ότι το κοινό θα έχανε πολλά από αυτά που προσπαθούσα να κάνω επειδή θα διάβαζε τους υπερτιτλους. Αλλά αυτό δεν ίσχυε καθόλου. Το ελληνικό κοινό είναι από τα πλέον εξοικειωμένα και δεκτικά κοινά στα οποία είχα την τύχη να εμφανιστώ. Ύστερα, η μεταφορά της παράστασης στη Νέα Υόρκη μου έδωσε την ευκαιρία να παίξω αυτό το έργο που αγαπώ πραγματικά, αυτή τη φορά για τους ανθρώπους μου. Ήταν συναρπαστικό να μπορώ να συστήσω στους συμπατριώτες μου Αμερικανούς έναν καλλιτέχνη όπως ο Αρτώ που, για μένα, είναι σαν "παλιός φίλος", καθώς ασχολούμαι μαζί του για σχεδόν 30 χρόνια. Και μετά ήρθε η καταπληκτική ευκαιρία της Βουλγαρίας. Ποτέ, ούτε σε ένα εκατομμύριο χρόνια, δεν θα πίστευα ότι θα είχα την τιμή να παίξω ένα έργο για τον Αρτώ σε τρεις διαφορετικές χώρες σε δύο ξεχωριστές ηπείρους. Συνολικά, ήταν μια από τις πιο συναρπαστικές εμπειρίες της ζωής μου και είμαι για πάντα ευγνώμων στην Ιόλη και στον Άρη που μου την πρόσφεραν» αναφέρει ο διάσημος καλλιτέχνης στην Απογευματινή της Κυριακής.

iolh_arhs

Στη Νέα Υόρκη ξανά

Το γνωστό συγγραφικό δίδυμο σε λίγες μέρες θα επισκεφθεί ξανά την Νέα Υόρκη καθώς στις 2 Μαίου θα κάνει πρεμιέρα το έργο του «Οικογένεια Τσέντσι» στο The Tank Theatre με πρωταγωνιστές τους Κωνσταντίνα Τάκαλου, Θάνο Κόνιαρη και Ιφιγένεια Καραμήτρου. Πρόκειται για μια συνεργασία ουσιαστικής εξωστρέφειας για το ελληνικό θέατρο που όμοιά της δεν έχει υπάρξει στην ιστορία του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου - τα θεατρικά έργα δύο ελλήνων δημιουργούν να εντάσσονται κάθε χρόνο στο ρεπερτόριο ενός κεντρικού νεοϋρκέζικου θεάτρου. Μια συνεργασία όπου σταθερά και σε ετήσια βάση το ελληνικό θέατρο διαφημίζεται στη σημαντικότερη θεατρική συνοικία του πλανήτη, το Broadway – με αρωγό το Κοινωφελές Ίδρυμα Γεωργίου και Βικτωρίας Καρέλια. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 2018 οι Βρετανοί υποδέχτηκαν με διθυραμβικά σχόλια στον Τύπο το έργο «Όλα αυτά τα υπέροχα πράγματα» των Ντάνκαν ΜακΜίλαν και Τζώνυ Ντόναχο στο Λονδίνο, αλλά και ότι το 2019 0ι Αμερικανοί θεατές χειροκρότησαν όρθιοι τους Κωνσταντίνο Μπιμπή, Δήμητρα Χατούπη και Νίκο Τουλιάτο στο τέλος της παράστασης του Ίωνα του Ευριπίδη, και τα δύο έργα σε σκηνοθεσία Ιόλης Ανδρεάδη και πρωτότυπη διασκευή των δύο συγγραφέων.

b_13243_or_cenci-13


eleni_βασιλικη_τρουφακου__1_

Η Ελένη του Ευριπίδη με τη Βασιλική Τρουφάκου

Ωστόσο το 2023 το ελληνικό θέατρο κατέκτησε ακόμα μια μεγάλη διεθνή διάκριση με τη χώρα μας να πραγματοποιεί την πρώτη ιστορικά θεατρική παράσταση που ανεβαίνει στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Βασιλικής Επισκοπής στη Φιλιππούπολη της Βουλγαρίας, κατόπιν πρόσκλησης του τ. Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Δραματικού Θεάτρου της Φιλιππούπολης και νυν Υπουργού Πολιτισμού της Βουλγαρίας Krastyu Krastev. Η παράσταση που επιλέχθηκε ήταν μια διασκευή της «Ελένης» του Ευριπίδη από τους δύο συγγραφείς, σε σκηνοθεσία της κ. Ανδρεάδη με τη Βασιλική Τρουφάκου να ενσαρκώνει όλους τους ρόλους του έργου. «Βρήκα τη σκηνοθεσία της Ιόλης Ανδρεάδη πραγματικά πρωτοποριακή και μας εντυπωσίασε η διασκευή των συγγραφέων πάνω στην τραγωδία του Ευριπίδη. Το κοινό της Φιλιππούπολης κατέκλισε το χώρο για να παρακολουθήσει την παράσταση και για εμάς ως θεσμός αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί έτσι αρχίζουμε να γνωρίζουμε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο και να ερχόμαστε σε διάλογο» δηλώνει στην Α η Διευθύντρια Διεθνών Σχέσεων του Δραματικού Θεάτρου της Φιλιππούπολης Lora Chenakova.


Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή την Κυριακή 31 Μαρτίου 2024