Τάσος Πυργιέρης στα Παραπολιτικά: "Η Ταράτσα" του Ζαν-Κλοντ Καρριέρ για 19 παραστάσεις στο Σύγχρονο Θέατρο
"Αν μπορείς να αγαπήσεις, δεν μπορείς να αγαπηθείς πραγματικά"
Η Παρισινή κωμωδία «Η Ταράτσα» (1997) του οσκαρικού σεναριογράφου Ζαν-Κλοντ Καρριέρ έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη, στο Σύγχρονο Θέατρο - Η παράσταση μιλάει για κοινές ανθρώπινες επιθυμίες και ανάγκες, αλλά κυρίως για την ανάγκη για αποδοχή και κατανόηση
Ο Ζαν-Κλοντ Καρριέρ μέσα από τον ιδιότυπο δραματουργικό του κώδικα με διαλόγους και πρόσωπα που διοχετεύουν την υπαρξιακή τους απόγνωση για την απόκτηση ενός σπιτιού, διαχειριζόμενος την, κατ’ ουσίαν κωμική, ανθρώπινη συνθήκη, μιλάει τελικά για κοινές ανθρώπινες επιθυμίες και ανάγκες, κυρίως για την ανάγκη για αποδοχή και κατανόηση.
Για την θεατρική παράσταση "Η Ταράτσα" του Ζαν-Κλοντ Καρριέρ, μίλησε ο σκηνοθέτης Τάσος Πυργιέρης στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο, δίνοντας περισσότερες πληροφορίες για το έργο, και την δουλειά του.
«Ανεβάζω την "Ταράτσα" ένα έργο του Ζαν-Κλοντ Καρριέρ στο "Σύγχρονο Θέατρο" με πρεμιέρα στις 2 Μαΐου Ο Ζαν-Κλοντ Καρριέρ ήταν κυρίως σεναριογράφος και όχι θεατρικός συγγραφέας, αλλά έχει γράψει πάρα πολλά σενάρια και
με την ταινία «Heureux Anniversaire» το 1962 απέσπασε το πρώτο του Όσκαρ. Την ταράτσα την έγραψε το 1997 λίγο πριν πεθάνει. Αυτό το έργο το επέλεξα γιατί μου αρέσουν πάρα πολύ τα γαλλικά κείμενα, και νοοτροπία. Η γαλλική κουλτούρα πάντα με γοήτευε όπως η μουσική και η γλώσσα των Γάλλων
Το συγκεκριμένο κείμενο είναι τόσο καλά δομημένο, και η κάθε ιστορία είναι τόσο περίτεχνη που όλες μαζί στο θεατρικό άξονα που έχει το έργο ταιριάζουν πάρα πολύ όμορφα
Πρόκειται για ένα ζευγάρι που χωρίζει, πράγμα πολύ συνήθως, και πρέπει να λύσουν τα θέματα της διαδικασίας. Πρέπει να δούνε τις πρακτικές εκκρεμότητες. Ποιος θα πάρει τα κουζινικά, τον καναπέ... Να ενημερωθούν οι γονείς του ζευγαριού, καί ούτο κάθε εξής. Η κοπέλα έχει γνωρίσει έναν καινούργιο σύντροφο και είναι πολύ ερωτευμένη μαζί του, καθώς ο νέος της έρωτας της έχει υποσχεθεί ότι θα έρθει να την πάρει από το σπίτι. Η κοπέλα έχει προνοήσει το σπίτι να το δώσει σε μεσιτικό γραφείο προς ενοικίαση. Υπάρχει μία καπάτσα μεσίτρια η οποία είναι και αυτή χωρίς σύντροφο, και προσπαθεί να ενοικιάσει το διαμέρισμα σε διάφορους που ενδιαφέρονται.
Σε αυτό το διαμέρισμα παρελαύνουν ένας άνθρωπος που σιτίζεται δεξιά και αριστερά. Είναι ένας τύπος που πηγαίνει και βλέπει διαμερίσματα και με έναν τρόπο παραμένει σε αυτά, τρώει, μαγειρεύει, κοιμάται κάνα 2 ώρες και μετά ξανά πάλι από την αρχή, σε άλλο διαμέρισμα.
Έρχεται ο κολλητός του φίλος ένας Γάλλος playboy πιτσιρικάς που τον ταΐζουν οι γονείς του, που έχει πάρα πολλά χρήματα αλλά τρώει από τα ταπεράκια της μαμάς του. Επίσης από το διαμέρισμα περνάει και ένας τυφλός στρατιωτικός με τη γυναίκα του, ο οποίος θέλει να έχει ένα πολύ φωτεινό διαμέρισμα. Για να καταλήξουμε θέλω να σας πω ότι αυτό το έργο έχει πάρα πολύ έντονο το στοιχείο του παράλογου.
Έτσι βλέπουμε όλους αυτούς τους ανθρώπους που οι είναι πολύ μόνοι τους, και θέλουνε να αγαπηθούνε πάρα πολύ αλλά δεν αγαπιούνται.
Το πού καταλήγει το έργο
Αν μπορείς να αγαπήσεις δεν μπορείς να αγαπηθείς πραγματικά, ούτε να καταλάβεις την αγάπη των άλλων. Το έργο έχει αρκετά επίπεδα, αλλά σε δεύτερο χρόνο είναι ότι οι η άνθρωποι θέλουν να λυτρωθούν, θέλουν να πετάξουν αλλά δυστυχώς δεν έχουν τα φτερά πηδώντας από την ταράτσα και πέφτουνε… Βέβαια είναι πολύ καλοί άνθρωποι, έχουν πολύ καλή διάθεση και δεν παθαίνουν τίποτα. Ούτε τα πόδια τους σπάνε, ούτε έχουν κάποιο μικρό ατύχημα, ούτε γρατσουνιά.
Ενώ θέλουν να πετάξουν, δεν θέλω να πω ότι θέλω να αυτοκτονήσουν, θέλουν όμως να φύγουν. Στο τέλος λέει ο ήρωας ότι, δεν θα μας αφήσουν ούτε να πεθάνουμε σε αυτή την κοινωνία που ζούμε.
Είναι ένα πολύ πυκνό και καλογραμμένο κείμενο με πάρα πολύ ωραίες ιδέες.
Θέλω να σημειώσω ότι η μουσική επιμέλεια της παράστασης είναι δική μου. Έχω κάνει μία επιλογή με κομμάτια τα οποία είναι γαλλικά, ερμηνευμένα από Ελληνίδες τραγουδίστριες. Θα ακούσετε τραγούδια με την Τζένη Βάνου την Νάνα Μούσχουρη και την Βίκυ Λέανδρος.
Είμαι πάρα πολύ χαρούμενος γιατί αυτό το έργο μου άρεσε πάρα πολύ. Πήγαινα στην πρόβα και ήμουνα χαρούμενος. Θέλω να επαναλάβω το πιστεύω μου ότι, το θέατρο πρέπει να είναι φωτεινό υγιές και λαμπερό. Το θέατρο πρέπει να προβληματίζει ευχάριστα και όχι δυσάρεστα.
Το Έργο
Στο Παρίσι, σ’ ένα διαμέρισμα με θαυμάσια ταράτσα. Ένα ζευγάρι μια συνηθισμένη μέρα που θα αποδειχθεί απολύτως εξαιρετική. Η γυναίκα ανακοινώνει στον ανυποψίαστο άντρα ότι φεύγει – δράμα δεν προκύπτει, μόνο «πρακτικές» ερωτήσεις. Όπως, ας πούμε, τι θα γίνει με το διαμέρισμά τους. Το κουδούνι χτυπά και η απορία λύνεται: είναι η μεσίτρια που το έχει αναλάβει. Από το σημείο αυτό και μετά, στην γραμμή της δημοφιλούς γαλλικής φάρσας το κουδούνι χτυπά ξανά και ξανά και διάφοροι ενδιαφερόμενοι εμφανίζονται, σχέσεις δημιουργούνται, (ανεπιτυχείς) αυτοκτονίες επιχειρούνται, η επικοινωνία μόνον εύκολη δεν είναι και παρεξηγήσεις προσφέρουν άφθονες αφορμές για την ευφορία που μόνο οι καλές κωμωδίες κατορθώνουν.
Ο Συγγραφέας
Ο Ζαν-Κλοντ Καρριέρ (1931-2021), ξεκίνησε την απαστράπτουσα πορεία του όταν σκηνοθέτησε μαζί με τον Πιερ Ετέξ τη μικρού μήκους ταινία «Heureux Anniversaire» (1962) και απέσπασε το πρώτο του Όσκαρ. Συνδέθηκε στενά με τη φιλμογραφία των Λουί Μαλ, Ζακ Ντερέ, Χεζούς Φράνκο, Ναγκίμα Οσίμα, Μίλος Φόρμαν, Μίλαν Κούντερα, Φιλίπ Γκαρέλ. Η δημιουργική του πορεία σφραγίστηκε μέσα από τη συνεργασία του με την ιδιοφυή περίπτωση του Λουί Μπουνιουέλ, καθώς για είκοσι περίπου χρόνια, συμπορεύτηκαν δίνοντας στην ιστορία του κινηματογράφου έργα-ορόσημα, ξεκινώντας από την επίσης οσκαρική «Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας» (1972) περνώντας στο «Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου» (1977), «Το Ημερολόγιο μιας Καμαριέρας» (1964), αλλά και την «Ωραία της Ημέρας» (1967), τον «Γαλαξία» (1969) και καταλήγοντας στο -εμβληματικό για την εποχή- «Φάντασμα της Ελευθερίας» (1974). Στο θέατρο, το πρώτο θεατρικό του έργο ήταν «Το σημειωματάριο» (1968), ακολούθησε η διασκευή του επικού ποιήματος «Μαχαμπαράτα» (1985) για το ανέβασμά του από τον Πήτερ Μπρουκ και η «Ταράτσα» (1997).
Ο Σκηνοθέτης
Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίσαμε τον Ζαν Κλοντ Καρριέρ από την επιτυχημένη και λαμπερή καριέρα του ως σεναριογράφου στις ταινίες του Λουί Μπουνιουέλ. Τώρα ήρθε η στιγμή το ελληνικό θεατρικό κοινό να γνωρίσει τον Καρριέρ ως θεατρικό συγγραφέα ενός έργου, που κατακλύζεται από χιούμορ και φιλοσοφικές αναζητήσεις, την «Ταράτσα».
Το έργο ισορροπεί ανάμεσα στο παράλογο και το ρεαλιστικό, δημιουργώντας μια θεατρική εμπειρία όπου το αναμενόμενο καταρρέει και η λογική δοκιμάζεται. Είναι μια διαδρομή μέσα από το παράδοξο, ένα σχόλιο πάνω στην ανθρώπινη ύπαρξη και τους τρόπους που επιχειρούμε να εξηγήσουμε το ανεξήγητο. Οι χαρακτήρες του Καριέρ αποκαλύπτουν, μέσα από τις πράξεις και τους διαλόγους τους, την αέναη ανθρώπινη αναζήτηση για νόημα, ακόμα και μέσα από το πιο απροσδόκητο πλαίσιο.
Το γεγονός ότι κάποιοι χαρακτήρες πηδούν από την ταράτσα και επιστρέφουν ζωντανοί δεν είναι απλώς ένα σουρεαλιστικό εύρημα, αλλά μια υπενθύμιση πως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο εύπλαστη από όσο νομίζουμε. Η παράσταση μας θα προσπαθήσει να αναδείξει τη λεπτή γραμμή ανάμεσα στο καθημερινό και το μεταφυσικό, να οδηγήσει το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, γέλιου και προβληματισμού.
Η «Ταράτσα» είναι ένα έργο που μας αποκαλύπτει πως η ζωή δεν ακολουθεί πάντα τους κανόνες και τα ηθικά θέσφατα που της επιβάλλονται. Θέλει οι θεατές να ζήσουν με τους ήρωες της το σπάσιμο όλων των πρέπει. Να δουν τις σχέσεις τις δικές τους, των ενοίκων και επισκεπτών αυτής της «Ταράτσας» από ένα άλλο πρίσμα, από ένα πρίσμα απελευθέρωσης, χαράς, χιούμορ και παριζιάνικου αέρα. Να αφήσουν πίσω τους τις βεβαιότητες και να αγκαλιάσουν το άγνωστο. Να αναρωτηθούν: Τι σημαίνει πραγματικά να πέφτεις; Και τι σημαίνει να σηκώνεσαι ξανά; υπογράμμισε ο Τάσος Πυργιέρης.
Οι Παριζιάνοι:
Ο Κύριος Αστρύκ: Θάνος Μπίρκος
Ο Μωρίς: Ιάσονας Παπαματθαίου
Η γυναίκα του μεσιτικού γραφείου: Αγγελική Καρυστινού
Η Μαντλέν: Μαριλένα Μόσχου
Ο Ετιέν: Βασίλης Αθανασόπουλος
Η σύζυγος του λοχαγού: Χριστίνα Ροκαδάκη
Ο λοχαγός Νταλόζ: Ντίνος Γκελαμέρης
Οι Πληροφορίες
Πρεμιέρα: από 2 Μαΐου έως 1 Ιουvίου για 19 παραστάσεις
ΠΡΟΣΦΟΡΑ EARLY BIRD 12€ ▶ Για αγορές έως 30 Απριλίου.
ΕΙΔΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ 1+1 εισιτήριο! ▶ Η προσφορά ισχύει για την παράσταση στις 17/5.
Η προπώληση εισιτηρίων: Ticketservices.grκαι στο ταμείο του θεάτρου