Ο μύθος του Λεονάρντο ντα Βίντσι συνεχίζει και ζει αιώνες μετά - και άλλο ένα κομμάτι ήρθε να προστεθεί στο παζλ: Ιταλοί επιστήμονες υποστηρίζουν πως μετά από έρευνες τριών ετών κατέληξαν με βεβαιότητα στο ότι ένα μικρό έργο είναι το πρώτο του πολυμαθή της Αναγέννησης, προκαλώντας ωστόσο ήδη από τις πρώτες ανακοινώσεις αντιδράσεις από άλλους ειδικούς. 

Η παρουσίαση έγινε την Πέμπτη στη Ρώμη από τους δύο ερευνητές, τον καθηγητή Ερνέστο Σολάρι ειδικό στον ντα Βίντσι και την γραφολόγο Ιβάνα Μπονφαντίνο. 

Το έργο είναι ένα αρκετά μικρών διαστάσεων (20 επί 20 εκατοστά) κεραμικό, τμήμα μεγαλύτερης σύνθεσης, πάνω στο οποίο έχει φιλοτεχνηθεί απεικόνιση του Αρχαγγέλου Γαβριήλ. 

Οι ερευνητές υποστηρίζουν πως είναι έργο του ίδιου του ντα Βίντσι από το 1471, όταν δηλαδή ο καλλιτέχνης ήταν μόλις 19 ετών, και ότι ο αρχάγγελος είναι αυτοπροσωπογραφία.

Η ομορφιά του έργου θα ήταν αντάξια των άλλων του αριστουργημάτων, όμως το ίδιο ισχύει και για πάρα πολλά άλλα έργα που κατά καιρούς έχουν αποδοθεί -λανθασμένα- στον ντα Βίντσι. 

Οι ερευνητές ωστόσο υποστηρίζουν, όπως μεταδίδει το ιταλικό Ansa, πως σειρά εξετάσεων στις οποίες υπέβαλαν το έργο αποδεικνύουν το ότι η υπογραφή του (da vinci lionardo), η σφραγίδα DVL και «κωδικοποιημένο» μήνυμα πάνω στο έργο (το οποίο, αν στέκει η ερμηνεία, δείχνει ότι ο ντα Βίντσι ζωγράφισε τον αρχάγγελο ως αυτοπροσωπογραφία) είναι βάσιμες. 

Τα συμπεράσματα των ερευνητών δεν συμμερίζεται ωστόσο ολόκληρη η επιστημονική κοινότητα: Eνδεικτικά, ο βρετανικός Guardian επικαλείται τον καθηγητή Μάρτιν Κεμπ, ειδικό επί του ντα Βίντσι στην Οξφόρφη, ο οποίος απορρίπτει την υπόθεση των ερευνητών χωρίς δεύτερη σκέψη. 

Το σίγουρο όμως, επειδή τα επιχειρήματα των Ιταλών ερευνητών είναι πειστικά, είναι πως το έργο θα παραμείνει για καιρό άλλο ένα σημείο στο οποίο θα διαφωνούν οι ειδικοί για τον ντα Βίντσι -κάτι που συμβαίνει με αρκετά έργα ειδικά τις τελευταίες δεκαετίες, που αποδίδονται στην εμβληματική μορφή της Αναγέννησης.

Πρώτο και καλύτερο τέτοιο παράδειγμα είναι φυσικά ο Salvator Mundi που, παρά τις αμφιβολίες, είχε πουληθεί πέρυσι από τον οίκο Christie's για πάνω από 400 εκατ. δολάρια.