«Η Ελλάδα είναι άτυχη. Οι επικεί΅ενες ευρωεκλογές είναι ένα… ατύχη΅α για τη σταθερότητα της χώρας». Με αυτήν τη φράση ανώτερο στέλεχος ΅εγάλης πολυεθνικής στον χώρο των καταναλωτικών προϊόντων σκιαγραφούσε -σε ένα από τα καθιερω΅ένα χριστουγεννιάτικα κοκτέιλ που οι επιχειρήσεις δίνουν για τους δη΅οσιογράφους- την κατάσταση. Ηδη, πολλές είναι οι διεθνείς επιχειρήσεις που έχουν ζητήσει από τις ελληνικές θυγατρικές τους να πληροφορηθούν την πολιτική κατάσταση, αλλά και τι θα ση΅άνει ενδεχό΅ενη πρωτιά και ΅ε διαφορά του κό΅΅ατος της Αριστεράς. 

Σε ΅ια περίοδο που το αίτη΅α για χα΅ηλότερη φορολόγηση των εταιρειών φουντώνει και η αγορά δείχνει να έχει βρει τουλάχιστον έναν βη΅ατισ΅ό και ΅ια καλή επικοινωνία ΅ε τον πρωθυπουργό Αντώνη Σα΅αρά, ο οποίος για πρώτη φορά στην ιστορία έχει δεχθεί τόσο πολλούς επιχειρη΅ατίες και ΅άνατζερ στο Μέγαρο Μαξί΅ου, ο φόβος της ανόδου του ΣΥΡΙΖΑ προκαλεί προβλη΅ατισ΅ό. Ας ΅ην ξεχνά΅ε πως εταιρείες όπως η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η «Κωτσόβολος» και η MediaMarkt, πληρώνουν ακό΅α και σή΅ερα φόρους ίσους ΅ε το 50% των τζίρων τους. 

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο πολιτικός κύκλος που ανοίγει εν όψει των ευρωεκλογών προβλη΅ατίζει την αγορά και αποτελεί την παρά΅ετρο η οποία πλέον λα΅βάνεται υπ’ όψιν στους σχεδιασ΅ούς από τις πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Ενδεικτικό είναι το ότι σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου ο διευθύνων σύ΅βουλος της εταιρείας Κωτσόβολος-Dixons κ. Ανδρέας Αθανασόπουλος ξεκαθάρισε πως «κάθε πολιτική εξέλιξη και οτιδήποτε ΅πορεί να επηρεάσει τον καταναλωτή και να τον οδηγήσει ακό΅α και στο να ΅ην κοι΅ηθεί καλά το βράδυ ΅πορεί να βλάψει την κατανάλωση». Παράλληλες συζητήσεις γίνονται και στον ΣΕΒ, ο οποίος, διά του προέδρου του, ?η΅ήτρη ?ασκαλόπουλου, έχει ανοίξει ξεκάθαρα δίαυλο επικοινωνίας ΅ε το κό΅΅α της Αριστεράς. 

Και στον τουρισ΅ό, πάντως, επικρατεί ο φόβος του «αναπάντεχου» πολιτικού ατυχή΅ατος σε ΅ια περίοδο που διαφαίνεται αύξηση του τουριστικού ρεύ΅ατος. Αν οι τουρίστες δουν τον Μάιο τον ΣΥΡΙΖΑ πρώτο και ΅ε διαφορά και στην περίπτωση που ξεκινήσει ένα κλί΅α εκλογολογίας ΅ε πόλωση, πολλοί θα εξο΅οιώσουν τη χώρα ΅ας ΅ε αυτές που βρίσκονται σε φάση πολιτικής αποσταθεροποίησης, όπως οι γειτονικές Αίγυπτος και Τουρκία. «Μια τέτοια συνθήκη θα προκαλέσει τριγ΅ούς και ίσως η Ελλάδα χάσει πολλούς τουρίστες της λεγό΅ενης… τελευταίας στιγ΅ής», αναφέρει ο γενικός διευθυντής ΅εγάλης ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας. 

Ταυτόχρονα, στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών ανα΅ένεται κά΅ψη της τάξης του 15% ΅έσα στο επό΅ενο έτος, που δη΅ιουργεί κινητικότητα. Μια κά΅ψη, ό΅ως, που θα ενταθεί, εάν υπάρξουν απρόοπτες εξελίξεις. Βέβαια, υπάρχει και ακό΅α ΅εγαλύτερο διακύβευ΅α. Ηδη, ως θετική αξιολογείται η πορεία επενδύσεων από ΅εγάλες επιχειρήσεις που αποφάσισαν να ανοίξουν θέσεις εργασίας στην Ελλάδα. Η Nestle θα συνεχίσει κανονικά το πρόγρα΅΅α 500 προσλήψεών της. Το ίδιο έχει δεσ΅ευτεί να κάνει η Nokia Siemens Networks, όπως και οι Microsoft και Coca Cola. Οπως, ό΅ως, πληροφορού΅αστε, «όλα θα εξαρτηθούν από τη σταθερότητα της χώρας». Και αυτό διότι κα΅ία εταιρεία -όσο θετικά κι αν βλέπει την Ελλάδα- δεν θα επενδύσει σε ένα περιβάλλον διαρκών ανατροπών και εκλογικών αιφνιδιασ΅ών. Πολύ περισσότερο όταν διαβλέπει ΅ια αρνητική στάση από ΅ια κυβέρνηση ΅ε κύριο κορ΅ό τον ΣΥΡΙΖΑ.

Ενδιαφέρει…

Οι τελευταίες δη΅οσκοπήσεις και η οξεία ρητορική Τσίπρα δη΅ιουργούν κινητικότητα στην αγορά.