Τα σχολεία άνοιξαν πλην εκείνων της Θεσσαλίας.

Σε αυτούς τους µαθητές και δασκάλους στρέφουµε τη σκέψη µας. Και για την υπόλοιπη Ελλάδα εύχοµαι καλή δύναµη στο έργο µαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων. Είναι ενδιαφέρουσα και αξιέπαινη η προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να βελτιώσει τις ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες της νέας γενιάς. Αλλωστε, αυτό συµβαδίζει και µε τις σύγχρονες προκλήσεις και εξελίξεις. Πιστεύω ότι πάντα η µέση λύση είναι η καλύτερη, δηλαδή ο συνδυασµός παραδοσιακών και συγχρόνων µεθόδων. Αυτό δείχνει και η εµπειρία της Σουηδίας, η οποία επανέφερε το παραδοσιακό σχολικό βιβλίο στις τάξεις του ∆ηµοτικού.

Αλλά, πέραν των µεθόδων, ενδιαφέρει και το περιεχόµενο της εκπαίδευσης. Να µιλήσουµε στα παιδιά µας µε νηφάλιο και τεκµηριωµένο λόγο για τα στοιχεία που µας κράτησαν όρθιους ως Ελληνες σε πιο δύσκολες εποχές. Να καλλιεργήσουµε τον σεβασµό στην εθνική ταυτότητα και στο δηµοκρατικό πολίτευµα. Να φέρουµε σε επαφή τα παιδιά µας µε τα γνήσια στοιχεία της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης, µε τον πλούτο της γλώσσας µας, µε τις σηµαντικές µορφές της Ιστορίας µας. Είναι κοινός τόπος ότι η παγκοσµιοποίηση βρίσκεται σε υποχώρηση και ότι τα έθνη, τα εθνικά κράτη και οι εθνικές ταυτότητες συνεχίζουν να αποτελούν βασικούς παράγοντες των διεθνών εξελίξεων. Το έχει παραδεχθεί και ο Φράνσις Φουκουγιάµα, διάσηµος Αµερικανός διεθνολόγος και φιλόσοφος. Οτι δηλαδή η παγκοσµιοποίηση δεν είναι νοµοτέλεια και ότι κάθε λαός έχει δικαίωµα να διαφυλάξει την εθνική και θρησκευτική ταυτότητά του, αρκεί να σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώµατα και να αποφεύγει τα άκρα και τον φονταµενταλισµό. Ευτυχώς «υπάρχουν δικασταί εις τας Αθήνας», για να θυµηθούµε τη γνωστή φράση που αναφέρεται στο Βερολίνο της Πρωσίας. Επισηµαίνω µια σειρά αποφάσεων του Συµβουλίου της Επικρατείας, το οποίο από το 2018 µέχρι σήµερα ασχολήθηκε επανειληµµένως και επισταµένως µε το µάθηµα των Θρησκευτικών και µε την προσπάθεια αλλοιώσεως ή περιθωριοποιήσεώς του. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας µας απέρριψε ως αντισυνταγµατική τη µετατροπή του µαθήµατος σε θρησκειολογικό, την οποία είχαν επιχειρήσει οι υπουργοί Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ. Επίσης το ΣτΕ έδωσε σαφείς οδηγίες και ερµηνείες στο ερώτηµα ποιοι µπορούν να απαλλάσσονται. Το µάθηµα θα έχειΟρθόδοξο Χριστιανικό προσανατολισµό και θα απαλλάσσονται µόνο τα παιδιά των αλλοθρήσκων και ετεροδόξων µε ενυπόγραφη δήλωση των γονέων. Η γλώσσα µας έχει διαχρονική συνέχεια. Η Αρχαία και η Νέα Ελληνική είναι απλώς διαφορετικές µορφές της ίδιας γλώσσας.

Ο αείµνηστος Ισπανός γλωσσολόγος Φρανσίσκο Αντράντος έχει αποδείξει ότι από αυτή την ενιαία ελληνική έχουν πάρει πολυάριθµα δάνεια οι περισσότερες γλώσσες του κόσµου, κυρίως οι ευρωπαϊκές. Ας ενισχύσουµε την εκφραστική ικανότητα και τον γλωσσικό πλούτο των νέων παιδιών. Ελπίζω να εφαρµοσθούν συντόµως τα νέα αναλυτικά προγράµµατα για τα Νέα και Αρχαία Ελληνικά. Η Ιστορία πρέπει να φωτίζει όλες τις ιστορικές περιόδους του Ελληνισµού, αλλά και της παγκόσµιας Ιστορίας. Πόσοι Ελληνες γνωρίζουν τον Βυζαντινό ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη, στον οποίο αφιέρωσε το µυθιστόρηµα «Μπαουντολίνο» ο Ιταλός συγγραφέας Ουµπέρτο Εκο; Στο Λύκειο είναι χρήσιµη η αναλυτική παρουσίαση των συγχρόνων εθνικών θεµάτων. Προσθέτω ότι η Πολιτική Παιδεία είναι απαραίτητη για να καλλιεργηθεί η δηµοκρατική ευθύνη των νέων µας απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.

Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 16/9