Ήλθε, άκουσε, µίλησε και απήλθε. Ο Τούρκος πρόεδρος Ερντογάν είπε λίγα κατά τις επίσηµες δηλώσεις του και ας ξεκινήσουµε µε αυτές.

∆ιαφωνώ µε όσα είπε για τον καταυλισµό προσφύγων στο Λαύριο. Ουσιαστικά κατηγόρησε την Ελλάδα ότι υποθάλπει την τροµοκρατία, εννοώντας τους Κούρδους. Ενώ η «Χαµάς», κατά τον Ερντογάν, είναι απελευθερωτικό κίνηµα!

∆ιαφωνώ µε την επιµονή του να αναφέρεται σε τουρκική µειονότητα στη Θράκη. Ορθώς τον διόρθωσε ο Ελληνας πρωθυπουργός θυµίζοντας τη Συνθήκη της Λωζάννης και τη Σύµβαση Ανταλλαγής των Πληθυσµών. Τα κείµενα που υπεγράφησαν το 1923 αναφέρονται σε µουσουλµανική (θρησκευτική) µειονότητα στη Θράκη και σε ελληνική (εθνική) µειονότητα στην Κωνσταντινούπολη, την Ιµβρο και την Τένεδο.

∆ιαφωνώ µε τη µονοµερή θεώρησή του για τη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Θεωρεί αποκλειστικά υπεύθυνο το Ισραήλ, αθωώνοντας ουσιαστικά τη «Χαµάς» για την τροµοκρατική επίθεση της 7ης Οκτωβρίου. Η ελληνική θέση είναι η ορθή: Το Ισραήλ έχει το δικαίωµα νοµίµου αµύνης, σεβόµενο, όµως, τους αµάχους και το ∆ιεθνές Ανθρωπιστικό ∆ίκαιο. ∆ιαφωνώ µε τη δήλωσή του ότι µεταξύ των στοιχείων που µας συνδέουν είναι ο κοινός πολιτισµός. Η Ιστορία δεν επιβεβαιώνει αυτόν τον ισχυρισµό. Ποιον πολιτισµό εκφράζει η τουρκική εµµονή να µην αναγνωρίζει τη Γενοκτονία των Ελλήνων, των Αρµενίων και άλλων χριστιανικών κοινοτήτων;

∆ιαφωνώ και µε άλλες απόψεις του Τούρκου προέδρου και όχι µόνο µε αυτά που είπε στις επίσηµες δηλώσεις του. Επί παραδείγµατι, στη συνέντευξή του στην «Καθηµερινή» της 6ης/12/2023 τόνισε ότι δεν θα µας προκαλέσουν αν δεν προκαλέσουµε και εµείς. Ποιες θεωρεί ελληνικές προκλήσεις; Μήπως εννοεί το νόµιµο δικαίωµα να εξοπλίσουµε τα νησιά µας που απειλούνται; Και η επιχείρηση εργαλειοποίησης των µεταναστών που έγινε από την Αγκυρα τον Φεβρουάριο του 2020 πώς δικαιολογείται; Είχε προκαλέσει η Ελλάς;

Ο Ερντογάν δεν µιλά µόνο µε τα λόγια, αλλά και µε τα έργα. Υπάρχουν τουρκικές κινήσεις οι οποίες γίνονται εις βάρος των ελληνικών συµφερόντων και δεν έχει υπάρξει καµία ενηµέρωση. Για παράδειγµα, θυµίζω τα έργα που γίνονται στην περιοχή της Αδριανούπολης για εκτροπή και αξιοποίηση ορισµένων ποσοτήτων των υδάτων του Εβρου. Πιθανόν να έχουν στόχο την άρδευση τουρκικών χωραφιών, ίσως όµως να υπάρχουν και άλλες σκοπιµότητες. Εχει ενηµερωθεί επισήµως η ελληνική πλευρά; Χαίροµαι διότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε σαφώς ότι το Κυπριακό δεν µπαίνει στο ράφι και ότι δεν δεχόµαστε τις λύσεις που ονειρεύεται η Τουρκία.

Η Ελλάς οφείλει να παρακολουθεί µε προσοχή τις τουρκικές δηλώσεις περί δύο κρατών, αλλά και τις ενέργειες του κατοχικού «Αττίλα» στη Μεγαλόνησο (Αµµόχωστος, ουδέτερη ζώνη κ.ά.). Ο Ελληνισµός είναι ενιαίος και δεν µπορεί να γίνει η οποιαδήποτε σοβαρή συζήτηση, αν δεν τοποθετηθεί το Κυπριακό στην ορθή βάση του: Είναι πρόβληµα εισβολής και κατοχής. ∆εν είναι µια απλή διαµάχη µεταξύ δύο εθνικών κοινοτήτων. Σε τελευταία ανάλυση, ας µη µας αποπροσανατολίζει η εµφάνιση του Τούρκου προέδρου στην Αθήνα. Τα προβλήµατα παραµένουν. Και ο νεο-οθωµανισµός παραµένει η κυρίαρχη ιδεολογία. Η Τουρκία του Ερντογάν πιστεύει ότι είναι µια µεγάλη περιφερειακή δύναµη, διεκδικεί την ηγεσία των σουνιτών µουσουλµάνων και θεωρεί την Ελλάδα ως εµπόδιο σε διάφορα σχέδιά της.

Παραµένω επιφυλακτικός ως προς την ειλικρίνεια του Ερντογάν.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 9/12