Η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών αποτελεί θεμέλιο λίθο για την υγεία της καρδιάς, όμως νέα επιστημονική έρευνα υποδεικνύει ότι δεν επαρκεί απλώς να τρώμε οποιαδήποτε φυτικά τρόφιμα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Food & Function, λιγότεροι από έναν στους πέντε ανθρώπους καταναλώνουν επαρκείς ποσότητες φλαβανολών καθημερινά, ακόμη και όταν ακολουθούν τη διεθνώς αναγνωρισμένη σύσταση των 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως. Οι φλαβανόλες είναι φυτικές ενώσεις με ισχυρές αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μπορούν να προσφέρουν σημαντική προστασία στο καρδιαγγειακό σύστημα.

Διαβάστε: Αμύγδαλα ή φιστίκια; Ποιος ξηρός καρπός κάνει περισσότερο καλό στην καρδιά

Τι είναι οι φλαβανόλες και γιατί είναι σημαντικές για την καρδιά

Οι φλαβανόλες αποτελούν κατηγορία φυτικών ενώσεων που βρίσκονται σε ποικιλία τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων φρούτων, λαχανικών, κακάου, οσπρίων, κόκκινου κρασιού και πράσινου ή μαύρου τσαγιού. Προηγούμενες επιστημονικές μελέτες έχουν καταδείξει ότι οι φλαβανόλες συμβάλλουν στην προστασία του οργανισμού από καρδιαγγειακά νοσήματα, διατηρώντας τα αιμοφόρα αγγεία υγιή και λειτουργικά. Επιπλέον, η έρευνα υποδηλώνει ότι αυτές οι ουσίες ενδέχεται να βελτιώνουν τη γνωστική λειτουργία και να παρέχουν προστασία έναντι συγκεκριμένων μορφών καρκίνου.

Ο καθηγητής Gunter G. C. Kuhnle, διευθυντής Χημικής Ανάλυσης στο Πανεπιστήμιο του Reading και επικεφαλής της μελέτης, εξηγεί ότι προηγούμενες έρευνες έχουν αποδείξει την ευεργετική επίδραση των φλαβανολών στην αγγειακή λειτουργία. Μάλιστα, μεγάλη τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή έχει επιβεβαιώσει τη μείωση της καρδιαγγειακής θνησιμότητας χάρη στην κατανάλωσή τους. Δεδομένου ότι τα καρδιαγγειακά νοσήματα παραμένουν μία από τις κύριες αιτίες ασθένειας και θανάτου παγκοσμίως, η αναγνώριση τρόπων μείωσης του κινδύνου αποκτά ιδιαίτερη σημασία για τη δημόσια υγεία.

Η νέα έρευνα για φρούτα και λαχανικά σε σχέση με την καρδιαγγειακή υγεία

Για τη διεξαγωγή της μελέτης, οι ερευνητές ανέλυσαν διατροφικά δεδομένα περισσότερων από 30.000 συμμετεχόντων στις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο, εξετάζοντας την πρόσληψη φλαβανολών μέσω βιοδεικτών. Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν ότι λιγότεροι από έναν στους πέντε ανθρώπους επιτυγχάνουν την ημερήσια πρόσληψη φλαβανολών που συνιστάται για τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου.

Η Αμερικανική Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας συστήνει πρόσληψη 400 έως 600 χιλιοστόγραμμα φλαβανολών ημερησίως. Ωστόσο, η μέση κατανάλωση στο Ηνωμένο Βασίλειο ανέρχεται σε περίπου 250 χιλιοστόγραμμα, ενώ περισσότεροι από τους μισούς καταναλώνουν λιγότερο από 150 χιλιοστόγραμμα καθημερινά. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και άτομα που τρώνε τις συνιστώμενες 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών δεν λαμβάνουν απαραίτητα επαρκείς ποσότητες αυτών των προστατευτικών ενώσεων.

Όλα τα φρούτα και λαχανικά δεν είναι ίδια

Το κρίσιμο εύρημα της έρευνας είναι ότι η κατανάλωση 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών, αν και σημαντική, μπορεί να βελτιωθεί σημαντικά όταν επιλέγουμε συνειδητά τρόφιμα πλούσια σε συγκεκριμένες ενώσεις. Ο καθηγητής Kuhnle τονίζει ότι ενώ η σύσταση των 5 μερίδων αποτελεί σημαντικό μήνυμα δημόσιας υγείας, θα μπορούσε να υπάρξει όφελος από την ενθάρρυνση μιας πιο ποικιλόμορφης επιλογής, δίνοντας έμφαση σε τρόφιμα πλούσια σε ειδικές ουσίες όπως οι φλαβανόλες.

Ο καρδιολόγος Cheng Han Chen, ιατρικός διευθυντής του Προγράμματος Δομικής Καρδιάς στο MemorialCare Saddleback Medical Center, σχολιάζει ότι εάν οι άνθρωποι δεν επιτυγχάνουν επαρκή επίπεδα φλαβανολών παρά την κατανάλωση των συνιστώμενων μερίδων, τότε απαιτείται βελτίωση της δημόσιας κατανόησης σχετικά με το ποια τρόφιμα είναι πλουσιότερα σε αυτές τις ενώσεις. Παρόλα αυτά, υπογραμμίζει ότι τα φρούτα και λαχανικά περιέχουν πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά εκτός από φλαβανόλες, όπως βιταμίνες, μέταλλα και φυτικές ίνες, που είναι απαραίτητα για την υγεία της καρδιάς.

Ποια τρόφιμα είναι πλούσια σε φλαβανόλες

Η διατροφολόγος Monique Richard εξηγεί ότι η διατροφή δεν αφορά απλώς την καταμέτρηση μερίδων, αλλά τη διαφορετικότητα των ενώσεων που περιέχουν τα τρόφιμα και τον τρόπο με τον οποίο η πράξη της κατανάλωσης τροφής μπορεί να τρέφει τις αισθήσεις μας. Μεταξύ των πλουσιότερων πηγών φλαβανολών συγκαταλέγονται:

  • Μήλα με τη φλούδα τους, βατόμουρα, μύρτιλλα και σταφύλια
  • Τσάι, ιδιαίτερα πράσινο και μαύρο
  • Κακάο και μαύρη σοκολάτα με τουλάχιστον 70% κακάο
  • Αχλάδια και συγκεκριμένα όσπρια όπως τα κουκιά

Σύμφωνα με τη Richard, ένα μήλο με τη φλούδα του, μια χούφτα βατόμουρα, ένα φλιτζάνι πράσινο τσάι και μία μερίδα κακάο κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να επαρκέσουν για να παρέχουν έναν μοναδικό συνδυασμό ευεργετικών ενώσεων που μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Αύξηση της πρόσληψης φλαβανολών

Για όσους επιθυμούν να αυξήσουν την ημερήσια πρόσληψη φλαβανολών και να προστατεύσουν την καρδιά τους, υπάρχουν απλές και αποτελεσματικές στρατηγικές. Αφού πλύνετε καλά τα προϊόντα, διατηρήστε τις βρώσιμες φλούδες σε φρούτα όπως μήλα και αχλάδια, καθώς εκεί συγκεντρώνονται σημαντικές ποσότητες φλαβανολών. Παρασκευάστε και απολαύστε βιολογικά φύλλα πράσινου ή μαύρου τσαγιού, 2 έως 3 φλιτζάνια ημερησίως, ζεστά ή κρύα.

Προσθέστε βατόμουρα, κράνμπερι και άγρια μύρτιλλα σε σαλάτες, ντρέσινγκ, γιαούρτι, smoothies και σάλτσες. Καταναλώστε κατεψυγμένα σταφύλια ως σνακ ή πολτοποιήστε τα και καταψύξτε σε παγοκύβους για να προσθέτετε στο νερό σας. Απολαύστε ένα δαμάσκηνο με μια χούφτα ξηρούς καρπούς ως επιδόρπιο. Εμπλουτίστε μαρινάδες, ταπενάντ και σάλτσες με μαϊντανό, άνηθο, ρίγανη, λάχανο κέιλ και κρεμμύδια.

Η διατροφολόγος Richard τονίζει ότι ο στόχος δεν είναι να επικεντρωθούμε στην κατανάλωση ενός θρεπτικού συστατικού ή μιας συγκεκριμένης ομάδας αντιοξειδωτικών. Αντίθετα, πρόκειται για τη δημιουργία και την απόλαυση πολύχρωμων, ποικίλων, φυτικών γευμάτων και ροφημάτων, με πρόθεση και αγάπη, συχνά, ώστε να εξασφαλίζεται η παροχή χιλιάδων ενώσεων που συνεργάζονται αρμονικά με τη φύση και το σώμα μας με τρόπους που η επιστήμη της διατροφής εξακολουθεί να ανακαλύπτει.

Η σημασία της διατροφής για την καρδιαγγειακή υγεία

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα παραμένουν η κύρια αιτία θανάτου στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε πολλές άλλες χώρες παγκοσμίως. Η κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η διατροφή μας μπορεί να βελτιώσει την υγεία της καρδιάς αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη μείωση του βάρους των καρδιαγγειακών παθήσεων στην κοινωνία. Η διατροφή συνιστά έναν από τους κύριους τροποποιήσιμους παράγοντες κινδύνου για καρδιακά νοσήματα.

Ενώ ορισμένοι παράγοντες κινδύνου είναι ευρέως γνωστοί, όπως το νάτριο, τα κορεσμένα λιπαρά ή η χαμηλή πρόσληψη φυτικών ινών, υπάρχουν άλλοι για τους οποίους διατίθενται λιγότερα δεδομένα. Οι φλαβανόλες αποτελούν παράδειγμα βιοδραστικών ενώσεων των οποίων η σημασία αρχίζει να αναγνωρίζεται πληρέστερα από την επιστημονική κοινότητα. Η συνειδητή επιλογή φρούτων και λαχανικών πλούσιων σε αυτές τις ουσίες μπορεί να ενισχύσει σημαντικά τα οφέλη για την καρδιά, πέρα από την απλή κατανάλωση οποιωνδήποτε φυτικών τροφίμων.