Ειρήνη Αγαπηδάκη στα "Παραπολιτικά": "Το παθητικό μοντέλο Υγείας που πηγαίναμε στον γιατρό μόνο όταν αρρωσταίναμε τελείωσε"
Όλο το σχέδιο για τη νέα Υγεία
Το παθητικό μοντέλο του «πηγαίνουμε στον γιατρό μόνο όταν αρρωσταίνουμε» έκλεισε τον κύκλο του στη χώρα μας τονίζει στα «Παραπολιτικά» η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη
Δεν κρύβεται πίσω από έναν ξύλινο λόγο η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας. Σε μια χειμαρρώδη συνέντευξη στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», η Ειρήνη Αγαπηδάκη μιλά για τη ριζική αλλαγή φιλοσοφίας στη δημόσια Υγεία, απαντά με αριθμούς στην κριτική, περιγράφει το μέλλον της κατ’ οίκον νοσηλείας και εξηγεί γιατί το παλιό μοντέλο, το οποίο περίμενε τον πολίτη στο νοσοκομείο, έχει πλέον αλλάξει.
Διαβάστε: Ειρήνη Αγαπηδάκη: Λύγισε στον αέρα για τον Αχμέτ που σώθηκε μέσω του "Προλαμβάνω" (Bίντεο)
Ξέρετε τι μάθαμε για δεκαετίες στην Ελλάδα; Πηγαίναμε στον γιατρό μόνο όταν αρρωσταίναμε. Αυτό το παθητικό μοντέλο έκλεισε τον κύκλο του στη χώρα μας. Σήμερα αλλάζουμε φιλοσοφία. Με το «Προλαμβάνω», η πρόληψη αποκτά για πρώτη φορά καθολικό χαρακτήρα. Είτε είσαι ασφαλισμένος είτε ανασφάλιστος, έχεις την ίδια δωρεάν πρόσβαση σε κορυφαίες εξετάσεις. Σπάμε τα εμπόδια του παρελθόντος στην πράξη, όχι στα χαρτιά.
Τα στοιχεία τεκμηριώνουν του λόγου το αληθές. Πίσω από αυτούς τους αριθμούς κρύβονται οι ζωές των δικών μας ανθρώπων. Πάνω από 6 εκατομμύρια συμπολίτες μας έχουν κάνει ήδη δωρεάν προληπτικές εξετάσεις. Μιλάμε για 3 εκατομμύρια ελέγχους για καρδιαγγειακό κίνδυνο, 1,2 εκατομμύρια ψηφιακές μαστογραφίες, 1,1 εκατομμύρια ελέγχους για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας και πάνω από 1 εκατομμύριο self tests για τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Και το πιο σημαντικό; Περισσότεροι από 317.000 άνθρωποι εντόπισαν εγκαίρως κάποιο εύρημα. Πρόλαβαν πριν να είναι αργά. Μόνο στα καρδιαγγειακά αποτρέψαμε περίπου 60.000 εγκεφαλικά και εμφράγματα.
Απαντώ ότι η δωρεάν πρόληψη ήρθε για να μείνει. Με την πρόσφατη εξαγγελία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, εξασφαλίσαμε 300 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2027- 2030. Το «Προλαμβάνω» μετατρέπεται σε μόνιμη εθνική στρατηγική. Και δεν σταματάμε εδώ. Σχεδιάζουμε ήδη νέα προγράμματα για τρεις μεγάλες απειλές: την υπέρταση, τον καρκίνο του πνεύμονα και τον καρκίνο του δέρματος. Η υπέρταση είναι μια βουβή απειλή – 500.000 Ελληνες ζουν με αδιάγνωστη πίεση. Στον καρκίνο του πνεύμονα στοχεύουμε στις ομάδες υψηλού κινδύνου με αξονική τομογραφία χαμηλής δόσης (Low Dose CT) στα νοσοκομεία μας. Οσο για το δέρμα; Με την κλιματική κρίση, η έγκαιρη διάγνωση είναι πλέον ζήτημα επιβίωσης. Η χώρα μας βραβεύτηκε από τον ΟΗΕ και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για τη στρατηγική πρόληψης των χρόνιων νοσημάτων και της παιδικής παχυσαρκίας. Είναι πραγματικά συγκινητικό ότι άλλες ευρωπαϊκές χώρες ζητούν πλέον τη δική μας τεχνογνωσία.
Δεν καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια. Προχωράμε στη συνένωση, σε επιχειρησια κό επίπεδο, των ΚΟΜΥ, των Κινητών Μονάδων του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και του Δικτύου Τηλεϊατρικής. Δημιουργούμε ένα κοινό κέντρο επιχειρήσεων στο Αττικό Νοσοκομείο. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε κάτι επαναστατικό: κατ’ οίκον ιατρική φροντίδα και νοσηλεία. Μάλιστα, στην 1η Υγειονομική Περιφέρεια τρέχει ήδη πιλοτικό πρόγραμμα για παροχή ογκολογικής φροντίδας και χημειοθεραπείας στο σπίτι. Θέλουμε, με τη δύναμη της τηλεϊατρικής, να εξυπηρετούμε τους ανθρώπους εκεί ακριβώς όπου ζουν. Κανένας ασθενής αβοήθητος. Η φροντίδα είναι δικαίωμα.
Η κλιματική κρίση δεν είναι θεωρία, φέρνει έξαρση χρόνιων νοσημάτων. Οι θερμές περίοδοι ξεκινούν νωρίτερα, ο χειμώνας έχει αλλάξει και βλέπουμε αυξημένη προσέλευση στα Επείγοντα με καρδιαγγειακά και αναπνευστικά προβλήματα. Επίσης, ευνοούνται νοσήματα που μεταδίδονται μέσω διαβιβαστών. Στοιχεία δείχνουν ότι οι χρόνιοι αναπνευστικοί ασθενείς στην Ελλάδα έχουν δύο ή τρεις νοσηλείες τον χρόνο, όταν σε άλλες χώρες έχουν μία ανά δύο έτη! Γιατί; Γιατί πολλοί άνθρωποι πλέον ζουν μόνοι, η χώρα γερνάει και δεν υπάρχει υποστηρικτικό πλαίσιο να τους ρυθμίσει την αγωγή.
Ημουν πρόσφατα στο Περιστέρι μαζί με τις Κινητές Ομάδες Υγείας. Διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν υπερτασικοί που το καλοκαίρι χρειάζονται τροποποίηση της θεραπείας τους και δεν το γνωρίζουν, με αποτέλεσμα να υποτροπιάζουν και να τρέχουν στα νοσοκομεία. Εκεί παρεμβαίνουν οι ΚΟΜΥ του ΕΟΔΥ. Κρατάμε τους ασθενείς ρυθμισμένους στην κοινότητα. Αν δεν κερδίσουμε το στοίχημα στη δημόσια Υγεία, το ΕΣΥ δεν θα αντέξει τη μαζική αύξηση των αναγκών των επόμενων ετών.
Πολιτική με συνέχεια, υγεία με ανθρωπιά, αυτό θέλω να μείνει από μένα. Αισθάνομαι ότι κάθε μέρα δουλειά μου είναι να κάνουμε ακόμα ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Και όλη η δουλειά που κάνουμε να αφήσει μια πολύτιμη παρακαταθήκη δεδομένων για το μέλλον. Δεν βλέπω την πολιτική ως κάτι που ξεκινά και τελειώνει με ένα πρόσωπο. Αν υπάρχει κάτι που με κάνει περήφανη, είναι ότι προετοιμάζουμε το έδαφος για τον επόμενο. Η πολιτική πρέπει να έχει συνέχεια. Γι’ αυτό ζητώ πάντα ανατροφοδότηση και προτάσεις από το πεδίο. Με συνέπεια και πολλή δουλειά, μετατρέπουμε το υπουργείο Υγείας σε υπουργείο Φροντίδας. Δίπλα στον κάθε πολίτη, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
Διαβάστε: Ειρήνη Αγαπηδάκη: Λύγισε στον αέρα για τον Αχμέτ που σώθηκε μέσω του "Προλαμβάνω" (Bίντεο)
Ακούμε συνεχώς για το πρόγραμμα «Προλαμβάνω», αλλά ο κόσμος έχει μάθει να εμπιστεύεται το ΕΣΥ μόνον όταν φτάνει στο νοσοκομείο. Πώς θα αλλάξετε μια νοοτροπία δεκαετιών;
Ξέρετε τι μάθαμε για δεκαετίες στην Ελλάδα; Πηγαίναμε στον γιατρό μόνο όταν αρρωσταίναμε. Αυτό το παθητικό μοντέλο έκλεισε τον κύκλο του στη χώρα μας. Σήμερα αλλάζουμε φιλοσοφία. Με το «Προλαμβάνω», η πρόληψη αποκτά για πρώτη φορά καθολικό χαρακτήρα. Είτε είσαι ασφαλισμένος είτε ανασφάλιστος, έχεις την ίδια δωρεάν πρόσβαση σε κορυφαίες εξετάσεις. Σπάμε τα εμπόδια του παρελθόντος στην πράξη, όχι στα χαρτιά.
Υπάρχουν μετρήσιμα στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι αυτή η στροφή αποδίδει;
Τα στοιχεία τεκμηριώνουν του λόγου το αληθές. Πίσω από αυτούς τους αριθμούς κρύβονται οι ζωές των δικών μας ανθρώπων. Πάνω από 6 εκατομμύρια συμπολίτες μας έχουν κάνει ήδη δωρεάν προληπτικές εξετάσεις. Μιλάμε για 3 εκατομμύρια ελέγχους για καρδιαγγειακό κίνδυνο, 1,2 εκατομμύρια ψηφιακές μαστογραφίες, 1,1 εκατομμύρια ελέγχους για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας και πάνω από 1 εκατομμύριο self tests για τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Και το πιο σημαντικό; Περισσότεροι από 317.000 άνθρωποι εντόπισαν εγκαίρως κάποιο εύρημα. Πρόλαβαν πριν να είναι αργά. Μόνο στα καρδιαγγειακά αποτρέψαμε περίπου 60.000 εγκεφαλικά και εμφράγματα.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτά είναι αποσπασματικά προγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, που κάποια στιγμή θα σβήσουν. Τι απαντάτε;
Απαντώ ότι η δωρεάν πρόληψη ήρθε για να μείνει. Με την πρόσφατη εξαγγελία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, εξασφαλίσαμε 300 εκατομμύρια ευρώ για την περίοδο 2027- 2030. Το «Προλαμβάνω» μετατρέπεται σε μόνιμη εθνική στρατηγική. Και δεν σταματάμε εδώ. Σχεδιάζουμε ήδη νέα προγράμματα για τρεις μεγάλες απειλές: την υπέρταση, τον καρκίνο του πνεύμονα και τον καρκίνο του δέρματος. Η υπέρταση είναι μια βουβή απειλή – 500.000 Ελληνες ζουν με αδιάγνωστη πίεση. Στον καρκίνο του πνεύμονα στοχεύουμε στις ομάδες υψηλού κινδύνου με αξονική τομογραφία χαμηλής δόσης (Low Dose CT) στα νοσοκομεία μας. Οσο για το δέρμα; Με την κλιματική κρίση, η έγκαιρη διάγνωση είναι πλέον ζήτημα επιβίωσης. Η χώρα μας βραβεύτηκε από τον ΟΗΕ και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για τη στρατηγική πρόληψης των χρόνιων νοσημάτων και της παιδικής παχυσαρκίας. Είναι πραγματικά συγκινητικό ότι άλλες ευρωπαϊκές χώρες ζητούν πλέον τη δική μας τεχνογνωσία.Η χώρα μας βραβεύτηκε από τον ΟΗΕ και τον ΠΟΥ για τη στρατηγική πρόληψης των χρόνιων νοσημάτων και της παιδικής παχυσαρκίας. Είναι πραγματικά συγκινητικό ότι άλλες ευρωπαϊκές χώρες ζητούν πλέον τη δική μας τεχνογνωσία
Αναφερθήκατε στην επαρχία και στις απομακρυσμένες περιοχές. Πώς θα φτάσουν όλα αυτά σε έναν ηλικιωμένο σε ένα ορεινό χωριό ή σε ένα μικρό νησί;
Αν ο πολίτης δεν μπορεί να πάει στον γιατρό, θα πάει ο γιατρός στον πολίτη. Τόσο απλά. Γι’ αυτό δίνουμε τεράστια αξία στις Κινητές Ομάδες Υγείας, τις ΚΟΜΥ, που αποτελούν το «μακρύ χέρι» του «Προλαμβάνω». Σήμερα έχουμε πάνω από 170 κλιμάκια και περισσότερους από 1.000 επαγγελματίες υγείας –γιατρούς, νοσηλευτές, κοινωνικούς λειτουργούς–, που φέρνουν τη φροντίδα κυριολεκτικά στην πόρτα του σπιτιού. Ηδη έχουν ωφεληθεί 41.000 πολίτες, ενώ 10.000 έλαβαν κατ’ οίκον φροντίδα. Και, προσέξτε: όποιος αδυνατεί να μετακινηθεί παίρνει τηλέφωνο στο 1135 και ζητά δωρεάν κατ’ οίκον υπηρεσίες. Αυτό θα πει κράτος με ανθρώπινο πρόσωπο.
Στο επιχειρησιακό κομμάτι, όμως, βλέπουμε συχνά μια πολυδιάσπαση δυνάμεων. Πώς θα συντονιστούν όλες αυτές οι δομές;
Δεν καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια. Προχωράμε στη συνένωση, σε επιχειρησια κό επίπεδο, των ΚΟΜΥ, των Κινητών Μονάδων του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και του Δικτύου Τηλεϊατρικής. Δημιουργούμε ένα κοινό κέντρο επιχειρήσεων στο Αττικό Νοσοκομείο. Αυτό μας επιτρέπει να κάνουμε κάτι επαναστατικό: κατ’ οίκον ιατρική φροντίδα και νοσηλεία. Μάλιστα, στην 1η Υγειονομική Περιφέρεια τρέχει ήδη πιλοτικό πρόγραμμα για παροχή ογκολογικής φροντίδας και χημειοθεραπείας στο σπίτι. Θέλουμε, με τη δύναμη της τηλεϊατρικής, να εξυπηρετούμε τους ανθρώπους εκεί ακριβώς όπου ζουν. Κανένας ασθενής αβοήθητος. Η φροντίδα είναι δικαίωμα.
Η κλιματική κρίση, για την οποία μιλάτε συχνά, πώς επηρεάζει πρακτικά τη δουλειά σας στο υπουργείο;
Η κλιματική κρίση δεν είναι θεωρία, φέρνει έξαρση χρόνιων νοσημάτων. Οι θερμές περίοδοι ξεκινούν νωρίτερα, ο χειμώνας έχει αλλάξει και βλέπουμε αυξημένη προσέλευση στα Επείγοντα με καρδιαγγειακά και αναπνευστικά προβλήματα. Επίσης, ευνοούνται νοσήματα που μεταδίδονται μέσω διαβιβαστών. Στοιχεία δείχνουν ότι οι χρόνιοι αναπνευστικοί ασθενείς στην Ελλάδα έχουν δύο ή τρεις νοσηλείες τον χρόνο, όταν σε άλλες χώρες έχουν μία ανά δύο έτη! Γιατί; Γιατί πολλοί άνθρωποι πλέον ζουν μόνοι, η χώρα γερνάει και δεν υπάρχει υποστηρικτικό πλαίσιο να τους ρυθμίσει την αγωγή.
Τι κάνει το υπουργείο γι’ αυτό το έλλειμμα υποστήριξης στην κοινότητα;
Ημουν πρόσφατα στο Περιστέρι μαζί με τις Κινητές Ομάδες Υγείας. Διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν υπερτασικοί που το καλοκαίρι χρειάζονται τροποποίηση της θεραπείας τους και δεν το γνωρίζουν, με αποτέλεσμα να υποτροπιάζουν και να τρέχουν στα νοσοκομεία. Εκεί παρεμβαίνουν οι ΚΟΜΥ του ΕΟΔΥ. Κρατάμε τους ασθενείς ρυθμισμένους στην κοινότητα. Αν δεν κερδίσουμε το στοίχημα στη δημόσια Υγεία, το ΕΣΥ δεν θα αντέξει τη μαζική αύξηση των αναγκών των επόμενων ετών.
Κλείνοντας, ποιο θέλετε να είναι το προσωπικό σας αποτύπωμα σε αυτή τη θητεία;
Πολιτική με συνέχεια, υγεία με ανθρωπιά, αυτό θέλω να μείνει από μένα. Αισθάνομαι ότι κάθε μέρα δουλειά μου είναι να κάνουμε ακόμα ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Και όλη η δουλειά που κάνουμε να αφήσει μια πολύτιμη παρακαταθήκη δεδομένων για το μέλλον. Δεν βλέπω την πολιτική ως κάτι που ξεκινά και τελειώνει με ένα πρόσωπο. Αν υπάρχει κάτι που με κάνει περήφανη, είναι ότι προετοιμάζουμε το έδαφος για τον επόμενο. Η πολιτική πρέπει να έχει συνέχεια. Γι’ αυτό ζητώ πάντα ανατροφοδότηση και προτάσεις από το πεδίο. Με συνέπεια και πολλή δουλειά, μετατρέπουμε το υπουργείο Υγείας σε υπουργείο Φροντίδας. Δίπλα στον κάθε πολίτη, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
En