Η Black Friday φαίνεται ότι έχει εισέλθει δυναμικά στις ζωές των καταναλωτών αλλά και των επιχειρήσεων που αναζητούν συνεχώς δελεαστικούς τρόπους για να προσεγγίσουν το αγοραστικό κοινό. Η επιτυχία της ημέρας που υπόσχεται προσφορές και εκπτώσεις είναι σχεδόν δεδομένη αφού ο τζίρος μόνο για την ελληνική αγορά αναμένεται να φτάσει τα 120 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με έρευνα καταναλωτικών τάσεων που ολοκλήρωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος. Ωστόσο, το μεγάλο κύμα καταναλωτισμού που σχεδόν «επιβάλλει» η συγκεκριμένη μέρα επιδρά αρνητικά στο περιβάλλον. Μελέτη του 2021 προέβλεπε ότι μόνο την περσινή«Black Friday» θα γινόταν εκπομπή τουλάχιστον 380 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα, για τις παραδόσεις των καταναλωτών που είχαν επιλέξει να κάνουν online αγορές. Τα περιβαλλοντικά προβλήματα, επομένως,  που κρύβονται πίσω από την Μαύρη Παρασκευή φαίνεται ότι οδήγησαν στη δημιουργία της Green Friday.

Τι είναι η Green Friday

H Green Friday είναι ένα κίνημα ενάντια στη Black Friday, το οποίο ξεκίνησε το 2015 με σκοπό να δημιουργήσει ανησυχίες σχετικά με την επίδραση που φαίνεται να έχουν οι καταναλωτικές συνήθειες στην κοινωνία. Ωστόσο, η κεντρική ιδέα έκανε στην πραγματικότητα την εμφάνισή της το 1992 στον Καναδά και βασιζόταν στο “Buy Nothing Day”.

H «Πράσινη Παρασκευή» ενθαρρύνει τους καταναλωτές να «αγκαλιάσουν» τις ηθικές και υπεύθυνες αγορές είτε ψωνίζοντας από βιώσιμα, ηθικά brands είτε επιλέγοντας να μην αγοράσουν τίποτα. Αποτελεί μια πρωτοποριακή ιδέα που στοχεύει στο να έρθουν οι εταιρείες πιο κοντά στο περιβάλλον. Η Green Friday προάγει την υπεύθυνη και συνειδητή κατανάλωση, την ενθάρρυνση πραγματοποίησης αγορών από μικρά τοπικά καταστήματα καθώς και την ενημέρωση για τις τεράστιες εκπομπές ρύπων και απορριμμάτων που δημιουργούνται την περίοδο της «Μαύρης Παρασκευής». Αξίζει να σημειωθεί ότι υποστηρίζεται από αντιπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το WWF και το Ecoserveis.

H Green Friday υποστηρίζει, επίσης, την δραστήρια στάση ζωής και την υγεία. Αυτή τη μέρα τίθενται στο προσκήνιο η διασκέδαση και η επαφή με τη φύση. Προτεραιότητες, ακόμα, αποτελούν το μοίρασμα, η προσφορά  και η αφιέρωση χρόνου σε οικογένεια και φίλους.

klimatiki-allagi__2_

Green Friday vs. Black Friday

Οι εταιρείες την Black Friday επιδιώκουν να προσφέρουν εκπτώσεις με σκοπό να εξασφαλίσουν ότι λόγω του χαμηλού κόστους οι καταναλωτές θα αγοράζουν περισσότερα. Δυστυχώς όμως, αυτή η τακτική υπάρχει κίνδυνος να οδηγήσει στον υπερκαταναλωτισμό, ο οποίος συχνά έχει ως αποτέλεσμα την σπατάλη και τις αυξημένες εκπομπές άνθρακα. Στην πραγματικότητα, λόγω των χαμηλών τιμών οι άνθρωποι καταλήγουν να επενδύουν σε πράγματα που δεν χρειάζονται και δεν αξίζουν τον κόπο.

Από την άλλη πλευρά, η Green Friday δίνει την ευκαιρία να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μέσω της αγοράς βιώσιμων προϊόντων και υποστηρίζοντας τοπικές επιχειρήσεις. Αποτελεί ουσιαστικά μια ευκαιρία να ξανασκεφτούμε όσα θέλουμε να αγοράσουμε και να εξασφαλίσουμε την βεβαιότητα ότι θα αγοράσουμε τελικά μόνο αυτά που πραγματικά χρειαζόμαστε. Η Green Friday αποτελεί ουσιαστικά μια βιώσιμη πλευρά της Black Friday, συνδέεται με την υπευθυνότητα που οφείλουμε να επιδεικνύουμε απέναντι στον εαυτό μας και απέναντι στο περιβάλλον.

ekptoseis

Πώς η Black Friday μπορεί να γίνει πιο βιώσιμη;

Μελέτες αποδεικνύουν ότι η κοινωνία μας είναι εθισμένη στα ψώνια επειδή πολλές φορές μπορεί να είναι θεραπευτικά. Ένας από τους ψυχολογικούς λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι κάνουν υπερβολικά πολλά ψώνια είναι το γεγονός ότι μέσω αυτού εκκρίνουν ντοπαμίνη, μια ορμόνη που ενεργοποιείται σε στιγμές απόλαυσης και καλής διάθεσης. Ακόμα, σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε στην Κορέα, οι online αγορές επιδρούν θετικά και στον αυτοσεβασμό.  Οι αγορές επομένως, κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται χαρούμενοι και για αυτόν τον λόγο δεν είναι εύκολο απλώς να τις σταματήσουν, ακόμα κι αν δεν χρειάζονται πραγματικά κάποιο προϊόν ή υπηρεσία.

psonia

Για να προσαρμοστούν οι αγορές της Black Friday στη βιωσιμότητα καλό θα είναι να:

  • Κάνετε μια λίστα με όσα χρειάζεστε πριν ξεκινήσετε τα ψώνια.
  • Ορίσετε έναν συγκεκριμένο προϋπολογισμό ώστε να αποφύγετε τις υπερβολικές δαπάνες, επειδή απλώς βρήκατε μια «καλή προσφορά».
  • Ψωνίσετε από βιώσιμες επωνυμίες ή/και από τοπικά καταστήματα.

Φέτος η Green Friday συμπίπτει με την Black Friday στις 25 Νοεμβρίου.