Διαβάστε στο motorone.gr: Skoda Sport 1949 - Δρομέας μεγάλων αποστάσεων
Το τελευταίο τσέχικο αυτοκίνητο που πήρε μέρος στις 24 ώρες του Le Mans, το μακρινό 1950
Τη δεκαετία του ’50 οι μοτοσυκλέτες κυριαρχούσαν ως μεταφορικό μέσο και η Τσεχοσλοβακία δεν φαινόταν να έχει μέλλον στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Όμως αυτή ήταν η εποχή που έκαναν την εμφάνιση τους οι πρώτες διεθνείς αγωνιστικές οργανώσεις. Το 1949 επανήλθε ο εμβληματικός αγώνας των 24 Ωρών του Le Mans, μετά τη διακοπή λόγω του Β’ Παγκοσμίου πολέμου και ένα χρόνο αργότερα «γεννήθηκε» η Formula 1.
Η Τσεχοσλοβακία ήθελε να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό με ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο στη χώρα, ώστε να αποδείξει την αξιοπιστία της Skoda και να την προωθήσει στις διεθνείς αγορές. Έτσι κατασκευάστηκε το Skoda Sport, βασισμένο στο 1101 “Tudor” που είχε παρουσιαστεί το 1946. Ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο με ελαφρύτερο σασί και μικρές διαφοροποιήσεις στις διαστάσεις του, αλλά και στη θέση του κινητήρα. Δημιουργήθηκε ένα χειροποίητο, αλουμινένιο αμάξωμα, χαμηλό και «ανοιχτό» και μετακινήθηκε η θέση του τιμονιού και των πεντάλς ώστε να χωρέσουν σε αυτό. Το ρεζερβουάρ τοποθετήθηκε πίσω από τα καθίσματα και χρησιμοποιήθηκε ηλεκτρική αντλία βενζίνης. Κυρίως χρησιμοποιήθηκαν εξαρτήματα από τη γραμμή παραγωγής του Tudor, όπως η 12βολτή μπαταρία της εταιρίας PAL και τα ελαστικά της Barum.
Μόλις δύο Skoda Sport κατασκευάστηκαν. Ήταν εφοδιασμένα με κινητήρα 1.100 κ.εκ και βάφτηκαν σε μπλε χρώμα. Το ένα, που θα αγωνιζόταν στην κατηγορία ως 1.500 κ.εκ. απέδιδε ισχύ 56 ίππων με τη βοήθεια υπερσυμπιεστή, ενώ το δεύτερο, που προορίζονταν για την κατηγορία των 1.100 κ.εκ απέδιδε ισχύ 42 ίππων, χωρίς υπερσυμπιεστή.
Και τα δύο πήραν το βάπτισμα του πυρρός στις 25 Σεπτεμβρίου του 1949, στο Τσεχοσλοβακικό Grand Prix, στην πόλη Brno. Ο Jaroslav Netušil κέρδισε στην μικρή κατηγορία, ενώ ο Vaclav Bobek τερμάτισε δεύτερος στην κατηγορία των 1.500 κ.εκ.
Για το Le Mans αποφασίστηκε να βελτιώσουν και να χρησιμοποιήσουν το μοντέλο χωρίς τον υπερσυμπιεστή, αφού το προσαρμόσουν στις απαιτήσεις του Γαλλικού αγωνιστικού κανονισμού. Αποφάσισαν να μακρύνουν το μεταξόνιο κατά 180 χιλ. και να προσθέσουν άλλους δύο προβολείς εμπρός. Επιπλέον άλλαξε το χρώμα, τοποθετήθηκε ένα μικρό παρμπρίζ εμπρός από τον συνοδηγό και χρησιμοποιήθηκαν ελαστικά της Michelin. Το βάρος του έφτανε στα 700 κιλά με το ρεζερβουάρ γεμάτο καύσιμα και με όλα τα απαραίτητα εργαλεία και ανταλλακτικά, αφού ήταν τα μόνα που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επισκευές κατά τη διάρκεια του αγώνα. Κάτω από το καπώ βρισκόταν ο δοκιμασμένος υδρόψυκτος τετρακύλινδρος κινητήρας 1.089 κ.εκ. που απέδιδε ισχύ 50 ίππων (37kW) στις 5.200 σ.α.λ. Με το καύσιμο της εποχής, ένα μείγμα βενζίνης, αιθανόλης και ασετόν, το Skoda Sport είχε τελική ταχύτητα 140 χλμ/ώρα με κατανάλωση 12 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Δίνοντας του έτσι αυτονομία για τέσσερις ώρες, ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Ο αγώνας ξεκίνησε στις 24 Ιουνίου 1950, στις 16.00, με την κλασική εκκίνηση, κατά την οποία τα αυτοκίνητα βρίσκονται στη μια πλευρά του δρόμου και οι οδηγοί στην απέναντι. Μόλις ο αφέτης πυροβολήσει, τρέχουν να μπουν στα αυτοκίνητα τους και να ξεκινήσουν. Οι οργανωτές επέστρεψαν σε 60 αυτοκίνητα να συμμετάσχουν, από τα 112 που δήλωσαν συμμετοχή. Μεταξύ αυτών ήταν και το Skoda Sport των Václav Bobek και Jaroslav Netušil οι οποίοι έκαναν μια πολύ καλή εμφάνιση μέχρι την 13η ώρα του αγώνα. Τότε, στον 121ο γύρο, το αυτοκίνητο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει όταν έσπασε μια ασφάλεια πάνω στο πιστόνι και έχασε την ισχύ του ο κινητήρας. Ήταν μια πολύ μικρή βλάβη όμως δεν είχαν πάνω στο αυτοκίνητο ανταλλακτική ασφάλεια και δεν επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουν ανταλλακτικά που δεν είχαν μέσα στο αυτοκίνητο μαζί τους.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή βρίσκονταν στην δεύτερη θέση της κατηγορίας 1.100 κ.εκ. με μέση ωριαία ταχύτητα 126 χλμ/ώρα. Για την ιστορία, κανένας από τους συμμετέχοντες στην κατηγορία δεν κατάφερε να τερματίσει εκείνη τη χρονιά. Για πολιτικούς λόγους η Skoda αποφάσισε να απέχει από το Le Mans την επόμενη χρονιά. Παρότι η εταιρία δεν επέστρεψε ποτέ στο Sarthe, σημείωσε πολλές επιτυχίες στους 80 αγώνες που συμμετείχε στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη τα επόμενα 12 χρόνια, απέναντι σε άλλες χώρες του Ανατολικού μπλοκ.
Σταδιακά το Skoda Sport εφοδιάστηκε με δυνατότερους κινητήρες, όπως η τελευταία έκδοση που χρησιμοποιούσε καρμπυρατέρ και απέδιδε 120 ίππους, αλλά και μια που είχε δύο υπερσυμπιεστές και απέδιδε ισχύ 190 ίππων. Μετά από ορισμένες αεροδυναμικές βελτιώσεις το μοντέλο του Le Mans σημείωσε το ρεκόρ ταχύτητας στην Τσεχοσλοβακία, στα 1.100 κ.εκ, το 1953, φτάνοντας τα 160,1 χλμ/ώρα
Το 2020 ένα πλήρως ανακαινισμένο Skoda Sport θα έπαιρνε μέρος στον κλασσικό ιστορικό αγώνα των 24ων ωρών του Le Mans με αφορμή την 70η επέτειο από την πρώτη του εμφάνιση στο Sarth, όμως οι οργανωτές αναγκάστηκαν να ματαιώσουν τον αγώνα λόγω της πανδημίας.
Η Τσεχοσλοβακία ήθελε να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό με ένα αυτοκίνητο κατασκευασμένο στη χώρα, ώστε να αποδείξει την αξιοπιστία της Skoda και να την προωθήσει στις διεθνείς αγορές. Έτσι κατασκευάστηκε το Skoda Sport, βασισμένο στο 1101 “Tudor” που είχε παρουσιαστεί το 1946. Ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο με ελαφρύτερο σασί και μικρές διαφοροποιήσεις στις διαστάσεις του, αλλά και στη θέση του κινητήρα. Δημιουργήθηκε ένα χειροποίητο, αλουμινένιο αμάξωμα, χαμηλό και «ανοιχτό» και μετακινήθηκε η θέση του τιμονιού και των πεντάλς ώστε να χωρέσουν σε αυτό. Το ρεζερβουάρ τοποθετήθηκε πίσω από τα καθίσματα και χρησιμοποιήθηκε ηλεκτρική αντλία βενζίνης. Κυρίως χρησιμοποιήθηκαν εξαρτήματα από τη γραμμή παραγωγής του Tudor, όπως η 12βολτή μπαταρία της εταιρίας PAL και τα ελαστικά της Barum.
Μόλις δύο Skoda Sport κατασκευάστηκαν. Ήταν εφοδιασμένα με κινητήρα 1.100 κ.εκ και βάφτηκαν σε μπλε χρώμα. Το ένα, που θα αγωνιζόταν στην κατηγορία ως 1.500 κ.εκ. απέδιδε ισχύ 56 ίππων με τη βοήθεια υπερσυμπιεστή, ενώ το δεύτερο, που προορίζονταν για την κατηγορία των 1.100 κ.εκ απέδιδε ισχύ 42 ίππων, χωρίς υπερσυμπιεστή.
Και τα δύο πήραν το βάπτισμα του πυρρός στις 25 Σεπτεμβρίου του 1949, στο Τσεχοσλοβακικό Grand Prix, στην πόλη Brno. Ο Jaroslav Netušil κέρδισε στην μικρή κατηγορία, ενώ ο Vaclav Bobek τερμάτισε δεύτερος στην κατηγορία των 1.500 κ.εκ.
Για το Le Mans αποφασίστηκε να βελτιώσουν και να χρησιμοποιήσουν το μοντέλο χωρίς τον υπερσυμπιεστή, αφού το προσαρμόσουν στις απαιτήσεις του Γαλλικού αγωνιστικού κανονισμού. Αποφάσισαν να μακρύνουν το μεταξόνιο κατά 180 χιλ. και να προσθέσουν άλλους δύο προβολείς εμπρός. Επιπλέον άλλαξε το χρώμα, τοποθετήθηκε ένα μικρό παρμπρίζ εμπρός από τον συνοδηγό και χρησιμοποιήθηκαν ελαστικά της Michelin. Το βάρος του έφτανε στα 700 κιλά με το ρεζερβουάρ γεμάτο καύσιμα και με όλα τα απαραίτητα εργαλεία και ανταλλακτικά, αφού ήταν τα μόνα που μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για επισκευές κατά τη διάρκεια του αγώνα. Κάτω από το καπώ βρισκόταν ο δοκιμασμένος υδρόψυκτος τετρακύλινδρος κινητήρας 1.089 κ.εκ. που απέδιδε ισχύ 50 ίππων (37kW) στις 5.200 σ.α.λ. Με το καύσιμο της εποχής, ένα μείγμα βενζίνης, αιθανόλης και ασετόν, το Skoda Sport είχε τελική ταχύτητα 140 χλμ/ώρα με κατανάλωση 12 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα. Δίνοντας του έτσι αυτονομία για τέσσερις ώρες, ένα μεγάλο πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Ο αγώνας ξεκίνησε στις 24 Ιουνίου 1950, στις 16.00, με την κλασική εκκίνηση, κατά την οποία τα αυτοκίνητα βρίσκονται στη μια πλευρά του δρόμου και οι οδηγοί στην απέναντι. Μόλις ο αφέτης πυροβολήσει, τρέχουν να μπουν στα αυτοκίνητα τους και να ξεκινήσουν. Οι οργανωτές επέστρεψαν σε 60 αυτοκίνητα να συμμετάσχουν, από τα 112 που δήλωσαν συμμετοχή. Μεταξύ αυτών ήταν και το Skoda Sport των Václav Bobek και Jaroslav Netušil οι οποίοι έκαναν μια πολύ καλή εμφάνιση μέχρι την 13η ώρα του αγώνα. Τότε, στον 121ο γύρο, το αυτοκίνητο αναγκάστηκε να εγκαταλείψει όταν έσπασε μια ασφάλεια πάνω στο πιστόνι και έχασε την ισχύ του ο κινητήρας. Ήταν μια πολύ μικρή βλάβη όμως δεν είχαν πάνω στο αυτοκίνητο ανταλλακτική ασφάλεια και δεν επιτρεπόταν να χρησιμοποιήσουν ανταλλακτικά που δεν είχαν μέσα στο αυτοκίνητο μαζί τους.
Μέχρι εκείνη τη στιγμή βρίσκονταν στην δεύτερη θέση της κατηγορίας 1.100 κ.εκ. με μέση ωριαία ταχύτητα 126 χλμ/ώρα. Για την ιστορία, κανένας από τους συμμετέχοντες στην κατηγορία δεν κατάφερε να τερματίσει εκείνη τη χρονιά. Για πολιτικούς λόγους η Skoda αποφάσισε να απέχει από το Le Mans την επόμενη χρονιά. Παρότι η εταιρία δεν επέστρεψε ποτέ στο Sarthe, σημείωσε πολλές επιτυχίες στους 80 αγώνες που συμμετείχε στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη τα επόμενα 12 χρόνια, απέναντι σε άλλες χώρες του Ανατολικού μπλοκ.
Σταδιακά το Skoda Sport εφοδιάστηκε με δυνατότερους κινητήρες, όπως η τελευταία έκδοση που χρησιμοποιούσε καρμπυρατέρ και απέδιδε 120 ίππους, αλλά και μια που είχε δύο υπερσυμπιεστές και απέδιδε ισχύ 190 ίππων. Μετά από ορισμένες αεροδυναμικές βελτιώσεις το μοντέλο του Le Mans σημείωσε το ρεκόρ ταχύτητας στην Τσεχοσλοβακία, στα 1.100 κ.εκ, το 1953, φτάνοντας τα 160,1 χλμ/ώρα
Το 2020 ένα πλήρως ανακαινισμένο Skoda Sport θα έπαιρνε μέρος στον κλασσικό ιστορικό αγώνα των 24ων ωρών του Le Mans με αφορμή την 70η επέτειο από την πρώτη του εμφάνιση στο Sarth, όμως οι οργανωτές αναγκάστηκαν να ματαιώσουν τον αγώνα λόγω της πανδημίας.