Η Toyota με μακρά παράδοση στα SUV αλλά και τα εν γένει μοντέλα με προσανατολισμό την περιπέτεια, είχε μέχρι σήμερα ως βάση το μικρομεσαίο C-HR. Σήμερα όμως κάνει ένα βήμα πιο κάτω, όσον αφορά την κατηγορία και επενδύει στη δημοφιλέστερη, αυτή των B-SUV με το νέο Yaris Cross.

Ένα όνομα λιγότερο ευφάνταστο, αλλά απόλυτα συγκεκριμένο, που δίνει το στίγμα του μοντέλου. Πατάει πάνω στο πετυχημένο Yaris και φέρνει όλα τα καλά μαζί του και μάλιστα επαυξημένα. Γιατί δεν είναι απλώς η ψηλότερη εκδοχή του ιαπωνικού supermini, αλλά ένα νέο αυτόνομο μοντέλο, όπως μαρτυρά και η διαφορετική μοντέρνα σχεδιαστική του προσέγγιση.

Με ευρωπαϊκή ταυτότητα

Τη σχεδίασή του ανέλαβε το κέντρο σχεδίασης και εξέλιξης ED2 της Toyota στη Νότια Γαλλία. Στόχος, η πιο ευρωπαϊκή προσέγγιση, με γνώμονα τα «θέλω» του αγοραστικού κοινού στη Γηραιά Ήπειρο. Το αποτέλεσμα δίχως άλλο ευφάνταστο και από κοντά, καλύτερο από όσο οι φωτογραφίες του μαρτυρούν.

Το εμπρός μέρος είναι μοναδικό, υιοθετώντας διαφορετική προσέγγιση από τα άλλα μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας, όπως αυτή αποτυπώνεται σε νέα φωτιστικά σώματα LED και τους αεραγωγούς, δύο οριζόντιους και δύο κάθετους. Πίσω τα πράγματα είναι περισσότερο γνωστά, με το Yaris Cross να δανείζεται στοιχεία από το μεγαλύτερο RAV4, δείχνοντας πιο επιβλητικό από όσο οι διαστάσεις του υπόσχονται.

Για την κατασκευή του χρησιμοποιείται η ευέλικτη πλατφόρμα GA-B, παρέχοντας την ιδανική βάση όσον αφορά την τεχνολογία ασφάλειας, άνεσης και κίνησης, αλλά και το μοναδικό πακέτο ευρυχωρίας και ευελιξίας που παρέχει το Yaris. Σε σχέση με τη hatchback εκδοχή το Yaris Cross είναι 95 χιλ. ψηλότερο (1.595 χιλ.), 20 χιλ. πιο φαρδύ (1.765 χιλ.) και 240 χιλ. μακρύτερο, φτάνοντας συνολικά στα 4.180 χιλ., με το μεταξόνιο όμως να παραμένει απαράλλαχτο στα 2.560 χιλ.

Ξεχωριστό σε σχέση με τη hatchback έκδοση το καθιστά και το αυξημένο καθαρό ύψος του από το έδαφος, που είναι 170 χιλ. Δείχνει και είναι ένα μικρό SUV, ειδικά στις εκδόσεις με τους μεγάλους τροχούς των 18 ιντσών, ενώ διατίθεται και με 16 και 17 ιντσών.

Αλλαγές σε βάθος

Οι αλλαγές όμως δεν περιορίζονται μόνο στο «φαίνεσθαι». Πέρα από τις αυξημένες διαστάσεις, έχουν γίνει σε στρατηγικά σημεία ενισχύσεις στο αμάξωμα για καλύτερη ακαμψία, σταθερότητα και άνεση. Επιπλέον, αλλαγές έχουν γίνει και στην ανάρτηση, η οποία στις δικίνητες εκδόσεις αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά στις τετρακίνητες υιοθετείται η πιο ψαγμένη λύση των διπλών ψαλιδιών πίσω. Βελτιωμένος είναι και ο δείκτης NVH, που αφορά την άνεση και το θόρυβο, κάνοντας το Yaris Cross πραγματικά ήσυχο και ξεκούραστο.

Κάτι που είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε στην πρώτη οδηγική επαφή που είχαμε με το μοντέλο στις Βρυξέλλες. Διαθέσιμο σε δύο κινητήριες εκδόσεις, με το ατμοσφαιρικό 1.5 κινητήρα απόδοσης 125 ίππων και με την υβριδική εκδοχή του που αποδίδει 116 ίππους. Αυτή η τελευταία ήταν και η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας, με κίνηση στους εμπρός τροχούς, αλλά και στους τέσσερις.

Στην πρώτη εκδοχή ο ηλεκτρικός κινητήρας στέλνει τη δύναμη μέσω ενός eCVT κιβωτίου ταχυτήτων συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης στους εμπρός τροχούς. Σε κανονικές συνθήκες παρουσιάζεται ευχάριστο και ήσυχο, δίνοντας προτεραιότητα στην κατανάλωση. Στους αυστηρά ελεγχόμενους δρόμους των Βρυξελλών και ακολουθώντας τα όρια, είδαμε στον υπολογιστή ταξιδίου 4,2 λτ./100 χλμ., που είναι η μέση κατανάλωση σε πραγματικές συνθήκες και κάτω από τη μέση εργοστασιακή που είναι 4,4 και 4,7 λτ./100 χλμ. για το δικίνητο και τετρακίνητο αντίστοιχα.

Αυτή μάλιστα προέκυψε πίσω από το τιμόνι της τερακίνητης εκδοχής του μοντέλου που διαθέτει το σύστημα AWD-i, γνωστό μας από το μεγαλύτερο RAV4. Πιο συγκεκριμένα, εδώ συναντάμε έναν ηλεκτρικό κινητήρα στο πίσω άξονα που στέλνει άμεσα τη δύναμη σε αυτόν. Το σύστημα φροντίζει να κατανέμει τη ροπή ανάλογα με τις ανάγκες, από 100% στους εμπρός άξονα μέχρι και 40/60 ανάμεσα στον εμπρός και πίσω.

Οδηγώντας

Στο δρόμο, ακόμα και στη δικίνητη εκδοχή του, με τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω, το Yaris Cross πατάει θετικά, προσφέροντας αξιόλογη άνεση και αμεσότητα στις αντιδράσεις του, παραπέμποντας στο μικρότερο αδελφό μοντέλο. Πιο… αρχοντικό αποδεικνύεται στην τετρακίνητη εκδοχή του, με την πιο περισπούδαστη πίσω ανάρτηση. Ακόμα και με τους μεγάλους τροχούς των 18 ιντσών διακρίνεται για την ποιότητα κύλισης, την άνεση και τον τρόπο που… ισιώνει τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος.

Όσον αφορά τις επιδόσεις του, στη δικίνητη εκδοχή του επιταχύνει από στάση μέχρι τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 11,2 δλ. ενώ για την ίδια διαδικασία το τετρακίνητο απαιτεί 11,8 δλ. με τη μέγιστη ταχύτητα και στις δύο περιπτώσεις να είναι 170 χλμ./ώρα. Το Yaris Cross με τον ατμοσφαιρικό 1.5 κινητήρα θέλει για το 0-100 χλμ./ώρα, 10,9 δλ. σε συνδυασμό με το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων και 11,7 δλ. με το αυτόματο CVT συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης, με την τελική ταχύτητα σε αυτή την περίπτωση να είναι 180 χλμ./ώρα.

Στο εσωτερικό

Ακολουθώντας τη φιλοσοφία “Big-small” που πρεσβεύει και το Yaris hatchback, το Yaris Cross καταφέρνει να ξεχωρίζει για την καλή διαχείριση των εσωτερικών του χώρων, σε ένα πακέτο εξωτερικών διαστάσεων σχετικά μικρό και ευέλικτο. Η θέση οδήγησης ακολουθεί τα SUV πρότυπα και είναι πιο ψηλή, παρέχοντας καλή περιμετρική ορατότητα.

Σχεδιαστικά η εικόνα είναι γνωστή, με τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί να είναι στην πλειονότητά του σκληρά σε υφή, αλλά άριστα σε συναρμογή. Η εργονομία είναι επίσης άριστη, αφού οι σχεδιαστές έχουν διατηρήσει κάποια φυσικά πλήκτρα για άμεση πρόσβαση στις επιμέρους λειτουργίες. Ανάλογα, εξαιρετική είναι η πρακτικότητα, με αρκετές μικρότερες και μεγαλύτερες θήκες διάσπαρτες στο εσωτερικό.

Η οθόνη αφής των οκτώ ιντσών του συστήματος πολυμέσων ξεχωρίζει στο ταμπλό, δημιουργώντας μαζί με τα χειριστήρια του κλιματισμού και τον επιλογέα μια νοητή κάθετη γραμμή που κάνει πιο ευχάριστη τη σχεδίαση. Στις εκδόσεις με την τετρακίνηση υπάρχουν στην κεντρική κονσόλα τα χειριστήρια του συστήματος, ενώ διαθέσιμο ανάλογα με την έκδοση είναι και επιλογέας Drive Mode.

Στις ανώτερες εξοπλιστικά εκδόσεις η οθόνη αφής γίνεται εννέα ιντσών και περιλαμβάνει δυνατότητες σύνδεσης με το διαδίκτυο, για καλύτερη πληροφόρηση του οδηγού, κάνοντας επίσης και τις όποιες ενημερώσεις ασύρματα. Σε κάθε περίπτωση, όπως και το Yaris hatchback, έτσι και το Yaris Cross διακρίνεται για την κορυφαία ενεργητική ασφάλεια που προσφέρει ενσωματώνοντας στον εξοπλισμό του το Toyota Safety Sense από την πρώτη κιόλας έκδοση.

Τη χρηστική διάσταση του μοντέλου αναδεικνύουν οι νέες λύσεις που διαθέτει το Yaris Cross, όπως τα αναδιπλούμενα διαιρούμενα πίσω καθίσματα κατά 40:20:40, το διπλό πάτωμα, με ιμάντες πρόσδεσης για ασφάλιση των αντικειμένων. Επιπλέον, διαθέτει ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών που ανοίγει με το πέρασμα του ποδιού κάτω από τον προφυλακτήρα για να μην χρειαστεί να αφήσετε κάτω τα αντικείμενα που θέλετε να φορτώσετε.

Ο όγκος του χώρου αποσκευών ανέρχεται στα 397 λίτρα στην έκδοση με την κίνηση στους εμπρός τροχούς και 320 στην τετρακίνητη, ενώ με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων φτάνει τα 1.097 και 1.038 λίτρα, αντίστοιχα.

Επιτυχία από το ξεκίνημα

Το νέο Toyota Yaris Cross είναι διαθέσιμο σε δύο κινητήριες εκδόσεις. Την ατμοσφαιρική με τον 1.5 125 ίππων και την υβριδική 1.5 Hybrid 116 ίππων. Οι τιμές εκκίνησης για τις δικίνητες εκδόσεις είναι 17.470 και 20.320 ευρώ αντίστοιχα, με τις προπαραγγελίες στη χώρα να έχουν ξεκινήσει από την άνοιξη που μας πέρασε.

Ενδεικτικό της δυναμικής που έχει η Toyota στην αγορά αποτελεί ο αριθμός των προπαραγγελιών που έχουν γίνει μέχρι τώρα και φτάνουν τις 1.600. Και αυτό πριν ακόμα το αυτοκίνητο παρουσιαστεί επίσημα, πριν κάποιος γράψει κάτι για αυτό και πριν ο αγοραστής το δει από κοντά.

Αναμφίβολα έχουμε να κάνουμε με ένα ξεκίνημα με άριστους οιωνούς, για ένα αυτοκίνητο που αποδεικνύει ότι έχει τις προδιαγραφές να πρωταγωνιστήσει στη δύσκολη κατηγορία των B-SUV, φέρνοντας χαρά στους κόλπους της Toyota και προβληματισμό σε αυτούς των ανταγωνιστών.