Με την προσφορά νέων αυτοκινήτων να υπολείπεται κατά πολύ της ζήτησης, η ευρωπαϊκή αγορά καταγράφει συνεχή πτώση για πέντε μήνες, από τον Ιούλιο έως και τον Νοέμβριο. Κύρια αιτία τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, που οφείλονται στην έλλειψη ημιαγωγών (chips), απαραίτητο εξάρτημα για όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Ως αποτέλεσμα, οι καθυστερήσεις στην παράδοση των αυτοκινήτων ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και τους 8 μήνες.

Η κατάσταση όχι μόνο δεν αναμένεται να βελτιωθεί μέσα στο 2022, αλλά σύμφωνα με την εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Roland Berger, θα συνεχιστεί και το 2023, ίσως και περισσότερο. Όπως αναφέρεται σε έρευνα που δημοσίευσε, η αύξηση παραγωγής ημιαγωγών δεν είναι ικανή να καλύψει την αύξηση ζήτησης. Σύμφωνα με την ανάλυση, η ζήτηση για chips θα ανέρθει σε ετήσια βάση κατά 17% έως το 2022, ενώ η αντίστοιχη αύξηση παραγωγής θα είναι μόλις 6%.

Οι μεγαλύτερες ελλείψεις εντοπίζονται σε ημιαγωγούς προηγούμενων γενιών, τους λεγόμενους «legacy semiconductors», στους οποίους βασίζεται κυρίως η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Οι νέες εγκαταστάσεις που δημιουργούνται αφορούν κυρίως την παραγωγή ημιαγωγών νέας γενιάς, κάτι που σύμφωνα με την Roland Berger θα προσφέρει «μικρή ανακούφιση» στους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Όπως αναφέρεται, αντιστοιχούν στο 95% των ημιαγωγών που τοποθετούνται στα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (μόλις το 5% είναι ημιαγωγοί νέας γενιάς).

«Το κενό ανάμεσα στην παροχή και τη ζήτηση ημιαγωγών αυξάνεται συνεχώς», δήλωσε ο Frank Meissner, εταίρος στην Roland Berger. «Δεν αναμένεται βελτίωση σύντομα, κάτι που οφείλεται στο γεγονός ότι οι λόγοι για την κρίση εφοδιασμού είναι διαρθρωτικοί και σχετίζονται με τον τρόπο που έχουν δημιουργηθεί επί του παρόντος οι αλυσίδες εφοδιασμού. Η έλλειψη ημιαγωγών θα επιμείνει και το 2023, ίσως και μετά. Οι επεκτάσεις στις γραμμές παραγωγής που έχουν ανακοινωθεί δεν επαρκούν για να αντιμετωπίσουν τη ζήτηση».

Με τα εργοστάσια παραγωγής chips να λειτουργούν αυτή την περίοδο στο 97% της παραγωγικής τους δυνατότητας κατά μέσον όρο, δεν είναι ρεαλιστική η ταχεία επέκταση της παραγωγής ημιαγωγών. Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα της Roland Berger, ορισμένοι κατασκευαστές έχουν εγκαταλείψει την στρατηγική «just-in-time» (όταν τα υλικά παραγγέλλονται ανάλογα με την ανάγκη) για χάρη της «just-in-case» (όταν αποθηκεύονται για μελλοντική χρήση). Βραχυπρόθεσμα, αυτό επιδεινώνει ακόμη περισσότερο τις ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η Roland Berger επικαλείται ειδικούς της τεχνολογίας και της αυτοκινητοβιομηχανίας που ερωτήθηκαν για τις ανάγκες της έρευνας, σύμφωνα με τους οποίους οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα χρειαστούν πάνω από 5 χρόνια για να ολοκληρώσουν την μετάβαση στις νέες αρχιτεκτονικές οχημάτων.