Όσοι είχαν την τύχη στο παρελθόν να βρεθούν χειμερινές δοκιμές εξέλιξης γνωρίζουν ότι για τους οπαδούς της Formula 1, αποτελούν ιδανική ευκαιρία να δουν για 8 ώρες τη μέρα, μονοθέσια εν δράσει στην πίστα, κάτι που δε συμβαίνει ούτε στα αγωνιστικά Σαββατοκύριακα.

Παρότι οι φετινές χειμερινές δοκιμές εξέλιξης ξεκινάνε με το τεστ που θα πραγματοποιηθεί στην πίστα της Βαρκελώνης μεταξύ 23 και 25 Φεβρουαρίου, οι οπαδοί της F1 δε θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν από κοντά τα καινούργια μονοθέσια στην πίστα, διότι δε θα επιτραπεί η είσοδος σε θεατές.

Ο λόγος είναι απλός. Οι ιδιοκτήτες της πίστας του Sakhir, έχουν πληρώσει τη Formula 1 κάτι… παραπάνω για να προβληθεί περισσότερο το τεστ που θα πραγματοποιηθεί στο Μπαχρέιν μεταξύ 10 και 12 Μαρτίου, μόλις μία εβδομάδα δηλαδή πριν τον εναρκτήριο αγώνα της φετινής σεζόν, στην ίδια πίστα.

Οι δοκιμές του Μπαχρέιν θα μεταδοθούν ζωντανά από τη συνδρομητική πλατφόρμα της Formula 1, το F1TV, σε αντίθεση με αυτές της Βαρκελώνης, για τις οποίες δε θα είναι διαθέσιμη ούτε η ζωντανή χρονομέτρηση.

F1

Προφάσεις…
Η Formula 1 έχει «βαφτίσει» το τεστ της Βαρκελώνης ως shakedown, παρότι δεν είναι κάτι τέτοιο. Με αυτή την πρόφαση δικαιολογεί την απόφαση να μην επιτραπεί η είσοδος σε θεατές. Περιορισμένος θα είναι και ο αριθμός δημοσιογράφων στους οποίους θα επιτραπεί η είσοδος εκείνο το τριήμερο, καθώς έχουν στα κοινωνικά δίκτυα αποκαλυφθεί αρκετές απορρίψεις σε αιτήσεις διαπίστευσης. Στο παρελθόν, η απόκτηση δημοσιογραφικής διαπίστευσης για τεστ χειμερινών δοκιμών ήταν πιο εύκολη απ’ ό,τι για ένα Grand Prix.

Γιατί όμως η F1 έχει αποφασίσει να… γυρίσει την πλάτη της σε θεατές και δημοσιογράφους φέτος; Πολύ απλά για να προωθήσει περισσότερο το πιο επικερδές τεστ του Μπαχρέιν, όπου ενδέχεται να γίνει και μια εκδήλωση παρουσίασης όλων των ομάδων και των οδηγών.

Οι καινούργιοι (από τα τέλη του 2016) ιδιοκτήτες της Formula 1, η επενδυτική εταιρεία Liberty Media, δέχθηκε ισχυρό οικονομικό πλήγμα από την πανδημία. Παρότι η σεζόν του 2020 προχώρησε κανονικά, αν και με… μόλις 17 αγώνες, οι περισσότεροι εξ αυτών πραγματοποιήθηκαν κεκλεισμένων των θυρών. Συνεπώς, οι διοργανωτές των αγώνων δεν είχαν έσοδα και δεν κατέβαλαν στην F1 τα χρηματικά τέλη τα οποία απαιτούνται συνήθως για το προνόμιο διοργάνωσης ενός Grand Prix.

Saudi Arabia

Μέση Ανατολή
Από πέρυσι, που ανέλαβε CEO της Formula 1 ο πρώην αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, Stefano Domenicali, έχει γίνει εμφανής η προσπάθεια της Liberty Media να συγκεντρώσει έως και το τελευταίο ευρώ. Προσέθεσε δύο Grand Prix στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, στη Σαουδική Αραβία και το Κατάρ, δύο χώρες γνωστές για τα περιορισμένα ανθρώπινα δικαιώματα που απολαμβάνει μερίδα του πληθυσμού τους.

Οι Sebastian Vettel και Lewis Hamilton άσκησαν αρκετά σκληρή κριτική σε δηλώσεις τους όσον αφορά τους προορισμούς που έχει επιλέξει τον τελευταίο καιρό η Formula 1, τονίζοντας το γεγονός ότι έχει δοθεί μεγαλύτερη προτεραιότητα στα οικονομικά οφέλη του σπορ από αυτές τις συμφωνίες και σχεδόν μηδαμινή στην πολιτική κατάσταση αυτών των χωρών.

Η απάντηση του Domenicali ήταν ότι η έλευση της F1 θα βοηθήσει αυτές τις χώρες να εκσυγχρονιστούν στους τομείς που δεν το έχουν κάνει ακόμα… Θα ήταν πολύ ευχάριστο γεγονός αν κάτι τέτοιο συνέβαινε, αλλά δυστυχώς η F1 δεν έχει την ισχύ να κινητοποιήσει τόσο μεγάλες αλλαγές.

Δυστυχώς, ο μοναδικός λόγος που προστέθηκαν τα GP Σαουδικής Αραβίας (σε ακατάλληλη πίστα) και του Κατάρ στο ολοένα αυξανόμενο πρόγραμμα αγώνων της F1 είναι τα επιπλέον έσοδα. Για αυτό και έχει αυξηθεί και ο αριθμός των Grand Prix που διεξάγονται εντός της σεζόν. Περισσότεροι αγώνες ισοδυναμούν με περισσότερα έσοδα.

Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι πέρυσι, η Formula 1 διεξήγαγε τέσσερα Grand Prix στη Μέση Ανατολή, διπλάσια δηλαδή απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια, σε μια περιοχή του κόσμου η οποία δε φημίζεται για την αγωνιστική της ιστορία. Διαθέτει όμως τα χρήματα να «αγοράσει» έναν αγώνα Formula 1, όπως είχε συμβεί και πριν από 7 χρόνια με την περίπτωση του Αζερμπαϊτζάν.

F1

Σπριντ
Επιπλέον, η Formula 1 έχει σκεφθεί κι άλλους τρόπους για να «χρεώσει» τους διοργανωτές των Grand Prix παραπάνω, εφευρίσκοντας το σπριντ του Σαββάτου, το οποίο ελάχιστοι παραδοσιακοί οπαδοί της έχουν εκλάβει θετικά.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αν η F1 είχε καταφέρει να διοργανώσει φέτος 6 σπριντ, σχέδιο στο οποίο μπήκαν εμπόδιο οι τρεις πλουσιότερες ομάδες, θα είχε υψηλότερα έσοδα κατά 10 εκατομμύρια δολάρια, καθώς έχει βρει και ειδικό σπόνσορα αποκλειστικά για τα σπριντ (την εταιρεία κρυπτονομίσματος Crypto.com). Το αστείο βέβαια, είναι ότι ένα σπορ σαν την F1, με συνολικά ετήσια έσοδα που μπορούν να αγγίξουν τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια (σε σεζόν που δεν έχει επηρεαστεί από την πανδημία), κυνηγάει τα 10 επιπλέον εκατομμύρια…

Όχι απλώς τα κυνηγάει. Η F1 είναι διατεθειμένη, όπως αποδεικνύεται με την τακτική των χειμερινών τεστ, να στερήσει από τους οπαδούς την ευκαιρία να δουν από κοντά τα φετινά μονοθέσια, για να εξοικονομήσει κάποια επιπλέον χρήματα, τα οποία δεν πρέπει να είναι καν τόσα πολλά. Και είναι κρίμα, για το ίδιο το σπορ…