Διαβάστε στο motorone.gr: Ποιο είναι το καλύτερο λάδι για το αυτοκίνητό μου;
Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ποιο λάδι χρειάζεται το αυτοκίνητό μας. Το λάδι βοηθά στη λίπανση του κινητήρα και αποτρέπει τη φθορά από την επαφή των μετάλλων και την υπερθέρμανση που μπορεί να προκαλέσει ακόμα και ολική καταστροφή του κινητήρα. Το σωστό λάδι για κάθε αυτοκίνητο αναγράφεται στο εγχειρίδιο του. Όταν το λάδι παλιώσει δεν μπορεί να προστατεύσει αποτελεσματικά, επομένως οι αλλαγές λαδιών πρέπει να γίνονται σύμφωνα στα διαστήματα που ορίζει ο κατασκευαστής ενώ στο ενδιάμεσο πρέπει να ελέγχουμε μόνοι μας τη στάθμη τους και, αν χρειάζεται, να προσθέτουμε.
Τι είναι οι κατηγορίες λαδιών;
Διαφορετικοί κινητήρες χρειάζονται διαφορετικούς τύπους λαδιού που ποικίλλουν σε σύσταση και πυκνότητα. Έτσι υπάρχουν κατηγορίες λαδιών που ίσως μπερδέψουν κάποιον που δεν γνωρίζει. Η κάθε κατηγορία αναγράφεται στη συσκευασία και αποτελείται από τέσσερις αριθμούς και ένα «W» με μια παύλα ενδιάμεσα, για παράδειγμα 10W-30 ή 5W-40. Οι σύγχρονοι κινητήρες χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον πολύ πιο λεπτόρευστο λάδι από ότι οι παλαιότεροι.
Ορισμένα σύγχρονα λάδια ονομάζονται «πολλαπλών βαθμίδων», αυτό σημαίνει ότι περιέχουν πρόσθετα που τους επιτρέπουν να αλλάζουν πυκνότητα ανάλογα με τη θερμοκρασία του κινητήρα. Αυτά έχουν δύο διαφορετικούς αριθμούς που υποδηλώνουν την πυκνότητα σε κρύο και ζεστό περιβάλλον. Ο πρώτος αριθμός έχει δίπλα το γράμμα «W», από τη λέξη «winter» (χειμώνας) και δείχνει πόσο ο κρύος καιρός θα επηρεάσει την απόδοση του λαδιού. Όταν η θερμοκρασία είναι υψηλότερη, το λάδι αποδίδει διαφορετικά και αυτό αποτυπώνεται στον δεύτερο αριθμό.
Προδιαγραφές λαδιών
Τα λάδια έχουν διαφορετικές προδιαγραφές, τύπους και ποιότητες. Τα βενζινοκίνητα οχήματα χρησιμοποιούν προδιαγραφές «ACEA» και οι περισσότεροι ευρωπαίοι και ασιατικές κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν τις εξής:
A1 Βενζίνης εξοικονόμισης καυσίμου
A3 Υψηλής απόδοσης και/ή εκτεταμένης αποστράγγισης
A5 Βενζίνης εξοικονόμισης καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης
Ορισμένα λιπαντικά έχουν αναπτυχθεί για να αντέχουν έως και 29.000 χιλιόμετρα ή δύο χρόνια πριν χρειαστούν αλλαγή. Ονομάζονται «longlife» και δίνουν τη δυνατότητα στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσφέρουν μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ των σέρβις.
Ποιο είναι το καλύτερο λάδι για ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο;
Οι κινητήρες πετρελαίου χρειάζονται διαφορετικό λάδι από τους βενζινοκινητήρες, ειδικά εάν έχουν φίλτρο σωματιδίων (DPF). Όπως το λάδι των βενζινοκινητήρων, έτσι και το λάδι για κινητήρες πετρελαίου προσφέρεται με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Το εγχειρίδιο του κατασκευαστή αναφέρει ποιο είναι κατάλληλο για το κάθε αυτοκίνητό:
Β1 Πετρελαίου εξοικονόμισης καυσίμου
B3 Υψηλής απόδοσης και/ή εκτεταμένης αποστράγγισης
B4 Πετρελαιοκινητήρες άμεσου ψεκασμού επιβατικών αυτοκινήτων
B5 Πετρελαίου εξοικονόμισης καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης
Εάν το αυτοκίνητό μας έχει φίλτρο σωματιδίων πρέπει να χρησιμοποιεί λάδι με «χαμηλό SAPS» διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να μπλοκάρουμε το φίλτρο DPF. Το SAPS σημαίνει «Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur» (Θειική Τέφρα, Φώσφορο και Θείο), δηλαδή τις ουσίες που μπορούν να συσσωρευτούν στο φίλτρο DPF. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούμε:
C1 Χαμηλού SAPS (0,5% τέφρα) εξοικονόμισης καυσίμου
C2 Μεσαίου SAPS (0,8% τέφρα) υψηλής απόδοσης, εξοικονόμισης καυσίμου
C3 Μεσαίου SAPS (0,8% τέφρα) μικρότερης εξοικονόμισης με εστίαση στην απόδοση
Τι είναι το συνθετικό λάδι;
Τα συνθετικά λάδια είναι πιο εξελιγμένα από τα ορυκτέλαια και πιο ακριβά. Το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου αναφέρει εάν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε συνθετικό λάδι. Τα απολύτως συνθετικά λάδια είναι τα πιο ακριβά, αλλά τα ημισυνθετικά, που συνδυάζουν συνθετικά και ορυκτέλαια, χρησιμοποιούνται συχνότερα.
Πρέπει να αλλάξω το φίλτρο λαδιού;
Καλό είναι να αλλάζουμε το φίλτρο όταν αλλάζουμε λάδι, καθώς δεν θέλουμε να ξαναμπούν παλιές ακαθαρσίες στον κινητήρα. Στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου αναφέρεται πόσο συχνά πρέπει να αλλάζουμε λάδια και φίλτρο. Όταν συμπληρώνουμε λάδι δεν χρειάζεται να αλλάξουμε και το φίλτρο.
Τι είναι οι κατηγορίες λαδιών;
Διαφορετικοί κινητήρες χρειάζονται διαφορετικούς τύπους λαδιού που ποικίλλουν σε σύσταση και πυκνότητα. Έτσι υπάρχουν κατηγορίες λαδιών που ίσως μπερδέψουν κάποιον που δεν γνωρίζει. Η κάθε κατηγορία αναγράφεται στη συσκευασία και αποτελείται από τέσσερις αριθμούς και ένα «W» με μια παύλα ενδιάμεσα, για παράδειγμα 10W-30 ή 5W-40. Οι σύγχρονοι κινητήρες χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον πολύ πιο λεπτόρευστο λάδι από ότι οι παλαιότεροι.
Ορισμένα σύγχρονα λάδια ονομάζονται «πολλαπλών βαθμίδων», αυτό σημαίνει ότι περιέχουν πρόσθετα που τους επιτρέπουν να αλλάζουν πυκνότητα ανάλογα με τη θερμοκρασία του κινητήρα. Αυτά έχουν δύο διαφορετικούς αριθμούς που υποδηλώνουν την πυκνότητα σε κρύο και ζεστό περιβάλλον. Ο πρώτος αριθμός έχει δίπλα το γράμμα «W», από τη λέξη «winter» (χειμώνας) και δείχνει πόσο ο κρύος καιρός θα επηρεάσει την απόδοση του λαδιού. Όταν η θερμοκρασία είναι υψηλότερη, το λάδι αποδίδει διαφορετικά και αυτό αποτυπώνεται στον δεύτερο αριθμό.
Προδιαγραφές λαδιών
Τα λάδια έχουν διαφορετικές προδιαγραφές, τύπους και ποιότητες. Τα βενζινοκίνητα οχήματα χρησιμοποιούν προδιαγραφές «ACEA» και οι περισσότεροι ευρωπαίοι και ασιατικές κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν τις εξής:
A1 Βενζίνης εξοικονόμισης καυσίμου
A3 Υψηλής απόδοσης και/ή εκτεταμένης αποστράγγισης
A5 Βενζίνης εξοικονόμισης καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης
Ορισμένα λιπαντικά έχουν αναπτυχθεί για να αντέχουν έως και 29.000 χιλιόμετρα ή δύο χρόνια πριν χρειαστούν αλλαγή. Ονομάζονται «longlife» και δίνουν τη δυνατότητα στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσφέρουν μεγαλύτερα διαστήματα μεταξύ των σέρβις.
Ποιο είναι το καλύτερο λάδι για ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο;
Οι κινητήρες πετρελαίου χρειάζονται διαφορετικό λάδι από τους βενζινοκινητήρες, ειδικά εάν έχουν φίλτρο σωματιδίων (DPF). Όπως το λάδι των βενζινοκινητήρων, έτσι και το λάδι για κινητήρες πετρελαίου προσφέρεται με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Το εγχειρίδιο του κατασκευαστή αναφέρει ποιο είναι κατάλληλο για το κάθε αυτοκίνητό:
Β1 Πετρελαίου εξοικονόμισης καυσίμου
B3 Υψηλής απόδοσης και/ή εκτεταμένης αποστράγγισης
B4 Πετρελαιοκινητήρες άμεσου ψεκασμού επιβατικών αυτοκινήτων
B5 Πετρελαίου εξοικονόμισης καυσίμου με δυνατότητα εκτεταμένης αποστράγγισης
Εάν το αυτοκίνητό μας έχει φίλτρο σωματιδίων πρέπει να χρησιμοποιεί λάδι με «χαμηλό SAPS» διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος να μπλοκάρουμε το φίλτρο DPF. Το SAPS σημαίνει «Sulphated Ash, Phosphorous and Sulphur» (Θειική Τέφρα, Φώσφορο και Θείο), δηλαδή τις ουσίες που μπορούν να συσσωρευτούν στο φίλτρο DPF. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούμε:
C1 Χαμηλού SAPS (0,5% τέφρα) εξοικονόμισης καυσίμου
C2 Μεσαίου SAPS (0,8% τέφρα) υψηλής απόδοσης, εξοικονόμισης καυσίμου
C3 Μεσαίου SAPS (0,8% τέφρα) μικρότερης εξοικονόμισης με εστίαση στην απόδοση
Τι είναι το συνθετικό λάδι;
Τα συνθετικά λάδια είναι πιο εξελιγμένα από τα ορυκτέλαια και πιο ακριβά. Το εγχειρίδιο του αυτοκινήτου αναφέρει εάν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε συνθετικό λάδι. Τα απολύτως συνθετικά λάδια είναι τα πιο ακριβά, αλλά τα ημισυνθετικά, που συνδυάζουν συνθετικά και ορυκτέλαια, χρησιμοποιούνται συχνότερα.
Πρέπει να αλλάξω το φίλτρο λαδιού;
Καλό είναι να αλλάζουμε το φίλτρο όταν αλλάζουμε λάδι, καθώς δεν θέλουμε να ξαναμπούν παλιές ακαθαρσίες στον κινητήρα. Στο εγχειρίδιο του αυτοκινήτου αναφέρεται πόσο συχνά πρέπει να αλλάζουμε λάδια και φίλτρο. Όταν συμπληρώνουμε λάδι δεν χρειάζεται να αλλάξουμε και το φίλτρο.