O Sergio Perez έγινε ο Μεξικανός με τις περισσότερες νίκες στη Formula 1, καθώς ανέβηκε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου για 3η φορά στην καριέρα του, φορώντας κράνος με τα χρώματα αυτού του μοναδικού συμπατριώτη του που έχει κερδίσει Grand Prix, του Pedro Rodriguez και μάλιστα στο Μονακό, τον αγώνα που όλοι οι οδηγοί θέλουν να κερδίσουν. Παρότι η Ferrari κατείχε τις δύο πρώτες θέσεις στο ξεκίνημα του αγώνα, δεν είχε απάντηση στη στρατηγική της Red Bull, η οποία κατάφερε να επεκτείνει το βαθμολογικό της προβάδισμα σε αμφότερα τα Πρωταθλήματα.


Ο Carlos Sainz τερμάτισε 2ος και κατηγόρησε τον Nicholas Latifi, που βρισκόταν ένα γύρο πίσω, ότι του κόστισε 2 δλ. στο γύρο εξόδου του από τα pits και συνάμα τη νίκη. Η Red Bull κατάφερε να εξασφαλίσει την τελευταία θέση του βάθρου στον Max Verstappen, έπειτα από επιλογές -και αναποφασιστικότητα- στο pit wall της Ferrari που έριξε τον Charles Leclerc από επικεφαλής στην 4η θέση, στον πρώτο αγώνα της πατρίδας του που έχει δει την καρό σημαία.


H Red Bull εκτέλεσε μια άψογη στρατηγική για να καταφέρει να περάσει από τις θέσεις 3-4 στις θέσεις 1-3 και να αποσπάσει τη νίκη από τη Ferrari, που πήγε από το 1-2 στο 2-4. H Red Bull κατέκτησε την 4η συνεχόμενη νίκη της, με τη Ferrari για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα να έχει όλες τις προϋποθέσεις για να κερδίσει και να μην τα καταφέρνει. Αυτή τη φορά δεν επρόκειτο για προβλήματα αξιοπιστίας, αλλά για λανθασμένη στρατηγική.


Αυτή η νίκη ήταν αυτό που χρειαζόταν ο Perez έπειτα από το Ισπανικό GP, όπου η Red Bull δεν του έδωσε καν την ευκαιρία να διεκδικήσει τη νίκη. Ο Μεξικανός ήταν ταχύτερος από τον Max Verstappen στο Μονακό καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου, καθώς ο Ολλανδός δε μπορούσε να βρει την επιθυμητή ισορροπία στο μονοθέσιό του. Επίσης, ο Perez, ήταν εξαιρετικός στους γύρους εξόδου από τα pits, στους οποίους κρίθηκαν πολλά σήμερα. Με αυτό το αποτέλεσμα σε έναν από τους πιο ανατρεπτικούς αγώνες στην ιστορία του Μονακό, ο Perez βρίσκεται μόλις 15 βαθμούς πίσω από τον επικεφαλής Verstappen στο Πρωτάθλημα.


Το χρονικό του αγώνα
Έπειτα από την καθυστέρηση της εκκίνησης λόγω προβλημάτων στα συστήματα της πίστας και αναμενόμενης κακοκαιρίας, η οποία έπληξε την πίστα στους γύρους σχηματισμού, όταν ο αγώνας ξεκίνησε, ο Leclerc είχε καταφέρει να αναπτύξει διαφορά 5 δλ. από τον team-mate του, Carlos Sainz έως τον 16ο γύρο. Με τη σειρά του, ο Ισπανός είχε απομακρυνθεί 3 δλ. από τον Perez, τον οποίο πίεζε πλέον ο 4ος, Verstappen. Ίσως ο Perez είχε «ξοδέψει» πρώτος τα ελαστικά βροχής στους πρώτους γύρους. Μερικοί από τους οδηγούς που βρίσκονταν στις πιο πίσω θέσεις είχαν κάνει τη μετάβαση στα ενδιάμεσα ελαστικά νωρίτερα και ο Pierre Gasly ήταν εξαιρετικά γρήγορος, 2 δλ. ταχύτερος από τον Leclerc στον 15ο γύρο.

Βλέποντας αυτό, η Red Bull κάλεσε τον Μεξικανό στα pits στο τέλος του 16ου γύρου και κατάφερε να εξέλθει από αυτά εμπρός από την Mercedes του Russell. Σε αυτό το σημείο του αγώνα, το undercut ήταν πολύ ισχυρό, δεδομένης της διαφοράς ρυθμού μεταξύ των ταχύτερων ενδιάμεσων ελαστικών και αυτών βροχής. Σε αυτό το σημείο η Ferrari υποτίμησε το πλεονέκτημα των ενδιάμεσων ελαστικών, όπως παραδέχθηκε ο διευθυντής της, Mattia Binotto. Εκεί ο Perez είχε εκπληκτικό ρυθμό.

Η Ferrari είχε αρχικά επιλέξει να πάει από τα ελαστικά βροχής κατευθείαν σε σλικ. Αυτό είχε ζητήσει ο Sainz από τη Ferrari, όταν η ιταλική ομάδα προσπάθησε να τον καλέσει στα pits έπειτα από την αλλαγή ελαστικών του Perez. Στη συνέχεια, το pit wall της Scuderia ρώτησε τον Leclerc αν είναι σύμφωνος με αυτή τη στρατηγική και απάντησε καταφατικά. Βλέποντας το ρυθμό του Perez όμως, η Ferrari άλλαξε το σχέδιό της και έφερε τον Leclerc στα pits για ενδιάμεσα ελαστικά δύο γύρους μετά από τον Μεξικανό (στο τέλος του 18ου γύρου). Αλλά ήταν ήδη πολύ αργά. Ο Perez είχε περάσει εμπρός από τον Leclerc, με διαφορά 4,5 δλ. Στον 18ο γύρο, ο Μεξικανός σημείωσε χρόνο 7 δλ. ταχύτερο από τον Sainz, o οποίος είχε παραμείνει στην πίστα, όντας επικεφαλής πλέον.

Καθώς ο Perez ροκάνιζε τη διαφορά του Sainz, η Ferrari κάλεσε τον Ισπανό στα pits στο τέλος του 21ου γύρου, ενώ είχε προβάδισμα 2,3 δλ. επί του της Red Bull του Μεξικανού. Όταν όμως ο Sainz βγήκε από τα pits, βρέθηκε πίσω από την αργή Williams του Nicholas Latifi, o οποίος τον κράτησε πίσω του για μισό γύρο. Αυτό κόστισε στον Ισπανό περίπου 2 δλ., σύμφωνα με τις δικές του εκτιμήσεις, και πιθανότατα τη νίκη, όπως δήλωσε. Στον ίδιο γύρο, η Ferrari κάλεσε στα pits τον Leclerc. Ο Μονεγάσκος εισήλθε στο pit lane όταν άκουσε τον μηχανολόγο αγώνα του, Xavier Marcos Padros, να του λέει στον ασύρματο να μην εισέλθει τελικά στα pits.


O Leclerc όμως το είχε ήδη κάνει, για να βρει μπροστά του ακινητοποιημένη τη Ferrari του Sainz και να χάσει περαιτέρω χρόνο (μεταξύ 2 και 4 δλ.) ενώ περίμενε να ολοκληρωθεί το pit stop του Ισπανού. Μετά τον αγώνα, ο Leclerc δήλωσε ότι δεν κατάλαβε γιατί η Ferrari άλλαξε γνώμη όσον αφορά τη στρατηγική και δεν παρέμεινε στην αρχική ιδέα μετάβασης στα σλικ. Στον επόμενο γύρο εισήλθαν στα pits και οι δύο οδηγοί της Red Bull. Με την καθυστέρηση αμφότερων των Ferrari, ο Perez βρέθηκε εμπρός από τον Sainz και αντίστοιχα, ο Verstappen πέρασε εμπρός από τον Leclerc. Ο Verstappen είχε εισέλθει στον ίδιο γύρο με τον Leclerc για το πρώτο του pit stop, καθώς τότε εξασφάλισε επαρκή διαφορά από τον Russell για να βγει στην πίστα μπροστά του.

Διαμαρτυρίες που δεν εισακούστηκαν
Στην έξοδο από τα pits έπειτα από το δεύτερο pit stop του, ο Verstappen πλαγιολίσθησε όταν προσπάθησε να επιταχύνει με τα σλικ ελαστικά σε νωπή πίστα και φαίνεται ότι πάτησε την άκρη της γραμμής που οριοθετεί την έξοδο του pit lane. Το ίδιο έκανε και ο Perez, στο δικό του δεύτερο pit stop. Κατά τη διάρκεια του αγώνα, το ζήτημα σημειώθηκε από τη διεύθυνση αγώνων, αλλά δεν υπήρξε κάτι περαιτέρω. Έπειτα από το τέλος του αγώνα, η Ferrari διαμαρτυρήθηκε και για τα δύο περιστατικά στη FIA, η οποία κάλεσε τους δύο οδηγούς της Red Bull να παρουσιαστούν ενώπιον των αγωνοδικών, οι οποίοι εντέλει απέρριψαν τις ενστάσεις της Ferrari.

Ο Perez δεν είχε πατήσει τη γραμμή, ενώ ο Verstappen την είχε πατήσει, αλλά δεν την είχε διασχίσει. Στις σημειώσεις της διεύθυνσης αγώνα, οι οποίες αντιγράφηκαν από τις περυσινές, αναφέρεται ότι είναι παράπτωμα να πατήσει ένας οδηγός τη γραμμή εξόδου του pit lane. Ωστόσο, ο Διεθνής Αγωνιστικός Κώδικας έχει αλλάξει σε αυτό το σημείο από το 2021 στο 2022 (κεφάλαιο IV, άρθρου 5, παραρτήματος L) και παράπτωμα θεωρείται μόνο όταν ο οδηγός διασχίσει την γραμμή. Εφόσον όλοι τροχοί βρίσκονται εντός των ορίων της γραμμής, δεν θεωρείται ότι υπήρξε παράπτωμα.


Με τον Perez επικεφαλής, ακολουθούμενο από τους Sainz, Verstappen και Leclerc, τα πράγματα έγιναν και πάλι δραματικά για λίγο, καθώς οι Zhou και Schumacher είχαν επαφή ακριβώς μπροστά από τους επικεφαλής. Στη συνέχεια, ο Sainz είχε μια τρομακτική στιγμή στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, όταν έχασε το πίσω μέρος της Ferrari και ήταν σχεδόν στο πλάι, κάθετα στην ευθεία, αλλά κατάφερε να το σώσει. Ο αγώνας δεν είχε φτάσει καν στην μέση της αρχικά προβλεπόμενης απόστασης, όταν ο Mick Schumacher είχε ένα σφοδρό ατύχημα στο ταχύτατο chicane της Πισίνας, όταν έχασε το πίσω μέρος της Haas, καθώς πάτησε λίγο εκτός γραμμής, στο βρεγμένο και προσέκρουσε με ορμή στις μπαριέρες.

Κόκκινη σημαία
Το κιβώτιο αποκολλήθηκε από το υπόλοιπο μονοθέσιο όπως προβλέπεται υπό τους φετινούς τεχνικούς κανονισμούς και ο Γερμανός βγήκε ανέπαφος, αν και αναγκάστηκε να επισκεφθεί προληπτικά το ιατρικό κέντρο της πίστας. Αρχικά, το είχε κληθεί το αυτοκίνητο ασφαλείας για να δώσει χρόνο στους ανθρώπους της πίστας να κάνουν τις απαραίτητες επισκευές, αλλά τελικά οι Tecpro μπαριέρες χρειάζονταν αρκετή δουλειά και ο αγώνας διακόπηκε και πάλι.


Η κόκκινη σημαία δημιούργησε ακόμα μια διαφοροποίηση μεταξύ των δύο κορυφαίων ομάδων, καθώς η Ferrari επέλεξε να διατηρήσει τη μεταχειρισμένη σκληρή γόμα στα μονοθέσια των οδηγών της, ενώ η Red Bull τοποθέτησε καινούργιο σετ μέσης γόμας ελαστικών στα δικά της. Η αυστριακή ομάδα το έκανε αυτό για να μη χάσει θέσεις στην επανεκκίνηση. Με το που ξεκίνησε ο αγώνας ξανά, ο Perez μπλόκαρε τα φρένα του στην προσέγγιση της Mirabeau, κάτι που θα τον έβαζε σε μπελάδες αργότερα στον αγώνα.

Τα ελαστικά του Μεξικανού παρουσίασαν εκτεταμένο graining προς τους τελευταίους γύρους, με το τέλος του αγώνα του αγώνα να καθορίζεται από το χρονικό όριο των -συνολικά, με την αρχική καθυστέρηση- τριών ωρών. Ο Perez επιβράδυνε το ρυθμό του, για να μην αναγκαστεί να κάνει επιπλέον γύρους. Ο Sainz είδε δύο μισές ευκαιρίες στα φρένα για το chicane μετά του τούνελ, αλλά δήλωσε ότι αν είχε επιχειρήσει να επιτεθεί θα είχε καταλήξει σε επαφή. Εντέλει, ο κατάταξη έμεινε ως είχε.

Απογοήτευση Leclerc
Ο Leclerc ήταν εμφανώς εκνευρισμένος ήδη από το δεύτερο pit stop του και αυτό φάνηκε και κατά τη διάρκεια της διακοπής για τη δεύτερη κόκκινη σημαία. Έπειτα από τον αγώνα, ο Μονεγάσκος δήλωσε: «Μερικές φορές μπορεί να συμβούν λάθη, αλλά σήμερα έγιναν πάρα πολλά λάθη συνολικά. Προφανώς σε αυτές τις συνθήκες βασιζόμαστε σε αυτό που μπορεί να δει η ομάδα, γιατί δεν βλέπεις τι κάνουν οι άλλοι με τα ενδιάμεσα και τα σλικ ελαστικά. Έγιναν πολλά λάθη και δεν έχουμε την πολυτέλεια να το κάνουμε αυτό».

«Είμαστε εξαιρετικά δυνατοί τώρα, ο ρυθμός μας είναι δυνατός, πρέπει να εκμεταλλευτούμε αυτές τις ευκαιρίες, δεν μπορούμε να χάνουμε τόσους πολλούς βαθμούς έτσι. Δεν είναι καν από την 1η στη 2η θέση, είναι από την 1η στην 4η, γιατί μετά το πρώτο λάθος κάναμε άλλο ένα. Αγαπώ την ομάδα μου και είμαι σίγουρος ότι θα επιστρέψουμε πιο δυνατοί, αλλά πονάει πολύ».


Οι υπόλοιποι
Εντέλει, τα pit stop μετά τον 20ό γύρο καθόρισαν πρακτικά την τελική κατάταξη. Η Mercedes, έχοντας επιλέξει με τον George Russell να κάνει τη μετάβαση κατευθείαν από τα ελαστικά βροχής στα σλικ, κατάφερε να φέρει τον Βρετανό σε θέση ώστε να επιτεθεί στη McLaren του Lando Norris, καθώς ο τελευταίος έκανε την έξοδό του από τα pits έπειτα από το δεύτερο pit stop του. Με ένα πολύ ωραίο προσπέρασμα, ρισκάροντας με σλικ ελαστικά σε νωπή πίστα, ο Russell κατάφερε να προσπεράσει τον Russell στον 23ο γύρο και έπειτα από αυτό ήταν το ταχύτερο μονοθέσιο στην πίστα, έως την δεύτερη κόκκινη σημαία.


Ο Norris, κάνοντας και τρίτο pit stop, αφού δε θα έχανε τη θέση του, κατάφερε να σημειώσει τον ταχύτερο γύρο του αγώνα και να λάβει τον επιπλέον βαθμό. Ο Norris κατάφερε να πλησιάσει μόλις στα 0,2 δλ. τον Russell έως τη γραμμή του τερματισμού. Ο λόγος για τον οποίο ο Norris είχε την πολυτέλεια να κάνει ένα «δωρεάν» pit stop ήταν διότι ο Fernando Alonso που βρισκόταν πίσω του είχε κόψει το ρυθμό του σημαντικά στην αρχή του τελευταίου stint για να προστατεύσει τα ελαστικά του και να εξασφαλίσει την 7η θέση.

Πίσω από τον Ισπανό, βρέθηκε παγιδευμένος ο Lewis Hamilton. Ήταν η δεύτερη φορά μέσα στον αγώνα που ο Βρετανός είχε κολλήσει πίσω από μία Alpine. Δεδομένου ότι o Hamilton είχε εκκινήσει από την 8η θέση, η Mercedes ήταν διατεθειμένη να ρισκάρει περισσότερο με τη στρατηγική του για να καταφέρει κάτι καλύτερο, για αυτό και τον κάλεσε νωρίτερα από όλους τους πρωτοπόρους στα pits για ενδιάμεσα ελαστικά, στο τέλος του 15ου γύρου. Άλλωστε, ο Βρετανός θα έχανε μόνο μία θέση, καθώς είχε αναπτύξει διαφορά περίπου 12 δλ. από τον Esteban Ocon, ο οποίος με τη σειρά του είχε απόσταση 10,5 δλ. από τον 10ο εκείνη τη στιγμή, Valtteri Bottas.

O Hamilton άρχισε να καταδιώκει τον Ocon και παρότι ήταν πολύ ταχύτερος, δε μπορούσε να βρει τρόπο να προσπεράσει. Προσπάθησε να επιτεθεί στην πρώτη στροφή, αλλά ο Ocon έκλεισε την πόρτα, οδηγώντας στην πρώτη επαφή μεταξύ τους. Ο Hamilton προσπάθησε να βρεθεί ξανά δίπλα από την Alpine στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, αλλά ο Γάλλος τον στρίμωξε στις μπαριέρες με μία δεύτερη επαφή. Εντέλει, οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να δώσουν ποινή 5 δλ. στον Ocon για πρόκληση αποφευχθείσας σύγκρουσης.

Ο Γάλλος δεν ήταν ικανοποιημένος με την ποινή που δέχθηκε, η οποία δήλωσε ότι του κατέστρεψε τον αγώνα, καθώς έπεσε εκτός βαθμολογούμενης δεκάδας με την επιβολή της ποινής, ενώ έκοψε τη γραμμή του τερματισμού στην 9η θέση. Τη βαθμολογούμενη δεκάδα, πίσω από τον Hamilton συμπλήρωσαν οι Valtteri Bottas και Sebastian Vettel. O Φινλανδός οδηγός της Alfa Romeo έκανε μόνο ένα pit stop, για μετάβαση από τα ελαστικά βροχής κατευθείαν σε σλικ σκληρή γόμα για να ανακτήσει θέσεις.

Ο Vettel ήταν ένας από τους πρώτους οδηγούς που έκαναν τη μετάβαση σε ενδιάμεσα ελαστικά, στο τέλος του 6ου γύρου, καθώς στο ξεκίνημά του είχε βγει εκτός πίστας στην 1η στροφή και τον είχε προσπεράσει ο Ocon. O Vettel ήταν επίσης από τους τελευταίους που έβαλαν σλικ, στον 23ο γύρο, για να καταφέρει να περάσει εμπρός από τον Gasly, πίσω από τον οποίο είχε βρεθεί έπειτα από το πρώτο του pit stop. Σε αυτή την περίπτωση, λειτούργησε το overcut, διότι τα σλικ ελαστικά έρχονταν πιο δύσκολα στην ιδανική τους θερμοκρασία στους αρχικούς τους γύρους.

Η αρχική καθυστέρηση στην εκκίνηση του αγώνα προκλήθηκε από πρόβλημα στη ρευματοδότηση συστημάτων όπως οι φωτεινοί σηματοδότες εκκίνησης και τα φωτεινά πάνελ σημαιών, λόγω της βροχόπτωσης. Στη συνέχεια, η διεύθυνση αγώνα καθυστέρησε περαιτέρω λόγω της επερχόμενης ισχυρής βροχόπτωσης που μπορούσε να δει ότι έρχεται από το ραντάρ πρόγνωσης του καιρού. Η απόφαση να καθυστερήσει η εκκίνηση επικρίθηκε, αλλά αν ο αγώνας είχε όντως ξεκινήσει στην ώρα του, πιθανότατα θα είχε διακοπεί όταν άρχισε να βρέχει πολύ έντονα.