Ο προηγούμενος πρόεδρος της FIA, Jean Todt, είχε επικριθεί για το γεγονός ότι δεν είχε ασχοληθεί πολύ με τη Formula 1 στη 12ετή θητεία του, με αποκορύφωμα τα γεγονότα του περυσινού φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι. Η διάταξη έρευνας για τα συμβάντα στη Yas Marina ήταν μία από τις τελευταίες ενέργειες του Todt. Έκτοτε, έχουν ακολουθήσει αρκετές υπό την προεδρία του Mohammed Ben Sulayem και πολλές από αυτές, πέραν από το θετικό τους πρόσημο, έχουν προκαλέσει και αντιδράσεις. Η τελευταία, όσον αφορά τις ταλαντώσεις των μονοθεσίων της Formula 1, έχει συμβάλει για να την πιο πρόσφατη μεγάλη διαμάχη του σπορ, όσον αφορά τις ταλαντώσεις των φετινών μονοθεσίων.


Σε αυτούς του πρώτους έξι μήνες της προεδρίας του Mohammed Ben Sulayem, έχει παρατηρηθεί σαφής αλλαγή πορείας της FIA, η οποία εμφανίζεται πιο επεμβατική, όσον αφορά τα θέματα της Formula 1. Προσπαθεί να δείξει περισσότερο την παρουσία της αλλά αυτή η προσέγγιση, έχει και αρνητικές συνέπειες πολλές φορές, ιδίως όταν δεν πραγματοποιείται με το σωστό τρόπο, όπως έχει συμβεί με την τελευταία τεχνική υπόδειξη της Διεθνούς Ομοσπονδίας.


Πρώτες κινήσεις
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Σχετικά με την έρευνα για το GP Άμπου Ντάμπι του 2021, του οποίου τα συμβάντα αποδόθηκαν σε «ανθρώπινο λάθος», χωρίς να εξηγείται όμως γιατί οι αγωνοδίκες το υποστήριξαν στη συνέχεια. O Sulayem απομάκρυνε τον Michael Masi από τη διεύθυνση αγώνων για να τον αντικαταστήσει με δύο άτομα (Niels Wittich και Eduardo Freitas). Παρότι αυτή η επιλογή έγινε ώστε να μην υπάρχουν αμφιβολίες μεροληψίας, η FIA έχει επικριθεί για την απόφαση αυτή, καθώς υπάρχει περισσότερη ασυνέπεια στον τρόπο διαχείρισης των περιστατικών, όπως έχουν σχολιάσει ομάδες και οδηγοί.

click here
Επίσης, η επιλογή υποχρεωτικής εκκίνησης με ελαστικά βροχής στο Μονακό, ενώ δεν είχε ξεκινήσει να βρέχει καταρρακτωδώς, επικρίθηκε από τις ομάδες καθώς και η αρχική καθυστέρηση της εκκίνησης του Μονακό. Αυτό συνέβη διότι η FIA δεν είχε επικοινωνήσει ότι η αρχική καθυστέρηση οφείλονταν στο γεγονός ότι αντιμετωπίζονταν προβλήματα λειτουργίας από τη διακοπή ηλεκτροδότησης στα συστήματα που χρησιμοποιούνται για τη διαδικασία εκκίνησης και φωτεινά πάνελ για τις σημαίες στην πίστα. Από το Μονακό επίσης, προέκυψε μια ερμηνεία των κανονισμών (όσον αφορά τα όρια του pit lane), η οποία δεν συνάδει με οτιδήποτε έχουμε δει στο παρελθόν, όπου θεωρείται παράβαση όταν περάσει ολόκληρος τροχός τη γραμμή.

Mohammed Ben Sulayem

Καθυστερήσεις
Ο διευθυντής της Ferrari, Mattia Binotto, εξέφρασε με σαφή τρόπο τη δυσαρέσκειά του για τις αποφάσεις που λαμβάνονται και η διαμαρτυρία του Μονακό πιο πολύ αυτό στόχευε. Επίσης, η Ferrari επέκρινε και την καθυστέρηση της επέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας στο GP Καναδά. Ορισμένοι οδηγοί έχουν ήδη σχολιάσει ότι δεν εμπιστεύονται αυτή την ερμηνεία, ισχυριζόμενοι ότι σε άλλο αγώνα ενδέχεται να ισχύει κάτι άλλο. Πόση εμπιστοσύνη μπορεί να έχει κανείς σε μια διαιτητική αρχή, όταν οι αγωνιζόμενοι περιμένουν διαφορετικές ερμηνείες του ίδιου κανονισμού, ανάλογα την περίσταση; Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η ιδέα του κέντρου απομακρυσμένων λειτουργιών (Remote Operations Centre – ROC), που θα λειτουργεί σαν το αντίστοιχο του VAR στο ποδόσφαιρο, απέχει πολύ ακόμα από την υλοποίησή της.

Είχαμε επίσης την άρνηση της έγκρισης του σχεδίου των 6 σπριντ στην F1 για το 2023. Η Διεθνής Ομοσπονδία διέψευσε τις αναφορές ότι η αντίρρησή της αφορά την απαίτηση μεγαλύτερων εσόδων από τη Formula 1, λόγω της αυξημένης πολυπλοκότητας των σπριντ. Αν δεν είναι αυτό, τότε πρόκειται περί παιχνιδιού ισχύος. Ο Sulayem ανέφερε σχετικά: «Υποστηρίζω τους αγώνες αν είναι το σωστό. Δεν λέω ότι είναι λάθος. Λέω ότι υπάρχει χρόνος για να αποφασίσουμε. Αυτό είναι για το 2023, όχι για τη φετινή σεζόν. Δεν έχει πάρει φωτιά το σπίτι μας. Έχουμε αυτό που λέγεται δημοκρατία: Η F1 έχει μια ψήφο, οι ομάδες έχουν μια ψήφο, εγώ έχω μια ψήφο. Αν μετά μου πείτε ότι δεν μπορώ να απέχω ή να πάρω χρόνο για να μελετήσω τις προτάσεις, τότε δεν μου επιτρέπετε την ελευθερία της δημοκρατίας». Όπως θα δούμε παρακάτω, δεν είναι η μοναδική φορά που ο Sulayem ήθελε να καθυστερήσει τις διαδικασίες.

Δύο πισωγυρίσματα
Επιπλέον, προέκυψε και η σαπουνόπερα -ή καλύτερα σαπουνόφουσκα;- με τα σκουλαρίκια, piercing, κοσμήματα και εσώρουχα των οδηγών. Χωρίς προφανή εξήγηση για το γεγονός ότι η ερμηνεία της FIA ήταν διαφορετική από τη διατύπωση του κανονισμού, που αναφέρεται μόνο σε αλυσίδες και piercing. Μάλιστα, εκδόθηκε υπόδειξη ότι η συμμόρφωση με αυτό τον κανονισμό θα αποτελεί μέρος του τεχνικού ελέγχου, αν και αυτό έχει παραταθεί επ’ αόριστο.

Η FIA αποφάσισε να γίνει αυστηρή, ίσως για να δείξει ότι τηρεί τους κανονισμούς, σε ένα ζήτημα όμως το οποίο δεν επηρεάζει το αγωνιστικό αποτέλεσμα. Μια τυπικότητα. Προφανώς υπάρχει ο παράγοντας της ασφάλειας, ωστόσο οι οδηγοί είναι αυτοί που εντέλει ρισκάρουν τη ζωή τους και έχουν εκφράσει τη θέλησή τους να έχουν επιλογή σε αυτά τα ζητήματα. Επρόκειτο ουσιαστικά για μια ανούσια διαμάχη η οποία στο τέλος κατέληξε με τη FIA ουσιαστικά να υποχωρεί.