Διαβάστε στο motorone.gr: F1: H παρέμβαση της FIA αναμένεται να αμφισβητηθεί από τις ομάδες
Αρκετές ομάδες αναμένεται να αμφισβητήσουν τον τρόπο με τον οποίο η FIA έχει παρέμβει όσον αφορά το ζήτημα των αναπηδήσεων των φετινών μονοθεσίων
Πριν από το Grand Prix Αυστρίας, που θα διεξαχθεί το ερχόμενο Σαββατοκύριακο στο Red Bull Ring, εκπρόσωποι των ομάδων, της διοίκησης της Formula 1 και της FIA, θα συναντηθούν στα πλαίσια της συνεδρίασης της Επιτροπής της F1, για να συζητήσουν μια σειρά από φλέγοντα θέματα. Εκτός από τις συζητήσεις που θα αφορούν τις επιπτώσεις του πληθωρισμού στο budget cap των ομάδων και τις τελευταίες εξελίξεις όσον αφορά τους κανονισμούς μονάδων ισχύος του 2026, φαίνεται πλέον βέβαιο ότι θα τεθεί στο τραπέζι και το θέμα της παρέμβασης της FIA για τις αναπηδήσεις των φετινών μονοθεσίων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αρκετές ομάδες δεν είναι ευχαριστημένες με την προσέγγιση της FIA επί του ζητήματος, όσον αφορά τις τεχνικές υποδείξεις που εκδόθηκαν από τη Διεθνή Ομοσπονδία πριν από το GP Καναδά και το GP Μ. Βρετανίας. Ορισμένες ομάδες υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει λόγος να παρέμβει η FIA στο ζήτημα των αναπηδήσεων των φετινών μονοθεσίων, εφόσον δεν είναι ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν όλες οι ομάδες. Ιδιαίτερα η Red Bull, έχει εκφράσει δημοσίως την αντίθεσή της αναφέροντας ότι η FIA παρεμβαίνει στον τρόπο με τον οποίο στήνουν τα μονοθέσιά τους οι ομάδες.
Ο διευθυντής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, θεωρεί ότι είναι σημαντικό να συζητηθεί με διαφάνεια η παρέμβαση της FIA: «Νομίζω ότι η διαδικασία είναι αυτό που πρέπει να συζητηθεί. Οι τεχνικές υποδείξεις δεν πρέπει να αλλάζουν τους κανονισμούς. Υπάρχει μια διακυβέρνηση και μια διαδικασία για αυτό. Έτσι, νομίζω ότι πρέπει απλώς να συζητήσουμε ακριβώς γιατί (έχουν εκδοθεί). Δεν φάνηκε να υπήρχαν πολλές αναπηδήσεις σε αυτόν τον αγώνα (το Βρετανικό GP), οπότε οι ομάδες μπορούν να το ελέγξουν. Δεν θεωρώ ότι χρειάζεται η παρέμβαση μίας τεχνικής υπόδειξης».
Αυτό που βέβαια παραλείπει να αναφέρει ο Horner είναι πως οι αναπηδήσεις στο GP Μ. Βρετανίας ήταν πολύ λιγότερες λόγω της πιο λείας φύσης του ασφαλτοτάπητα του Silverstone, σε σύγκριση με το ανομοιόμορφο οδόστρωμα του Μπακού π.χ., όπου τα μονοθέσια έφταναν επίσης πολύ υψηλότερες ταχύτητες.
Κατά τη διάρκεια της ανάλυσης των δεδομένων που συνέλλεξε η FIA στο GP Καναδά για την καλύτερη κατανόηση του ζητήματος, προέκυψαν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα, τα οποία επιτρέπουν τη λειτουργία του μονοθεσίου πιο κοντά στο έδαφος, με αποτέλεσμα την εξασφάλιση αεροδυναμικών κερδών. Οι δύο κορυφαίες φέτος ομάδες, Red Bull και Ferrari φαίνεται ότι βρίσκονται στο επίκεντρο των υποψιών. Η FIA θέλει να λάβει μέτρα για να εμποδίσει την πρακτική αυτή και θα κάνει λίγο πιο αυστηρά τα στατικά τεστ ακαμψίας του δαπέδου, ξεκινώντας από τον μεθεπόμενο αγώνα, το GP Γαλλίας.
Ο Horner όμως πιστεύει ότι οι κανονισμοί θα πρέπει να είναι πιο σαφείς, ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο εναλλακτικής ερμηνείας τους: «Οι κανονισμοί πρέπει να είναι άσπρο/μαύρο. Διαφορετικά, νομίζω ότι καταλήγουμε με εγκυκλοπαίδειες που μερικές φορές είναι υπερβολικά περίπλοκες. Και δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως ’το πνεύμα των κανονισμών’. Είναι ένα δυαδικό πράγμα. Έτσι, νομίζω ότι με τη συνεδρίαση της Επιτροπής, υπάρχουν πολλά πράγματα να συζητηθούν και ίσως δύο ώρες να μην είναι αρκετές».
Είναι προφανές ότι εφόσον ένα μονοθέσιο περνά επιτυχώς τα στατικά τεστ ακαμψίας της FIA, θεωρείται νόμιμο, ασχέτως του τι συμβαίνει στην πραγματικότητα στην πίστα. Παραδείγματος χάρη, τα πτερύγια των εμπρός αεροτομών πολλών μονοθεσίων, ενώ περνούν επιτυχώς το στατικό τεστ ακαμψίας, υποχωρούν αρκετά χιλιοστά υπό αυξημένο αεροδυναμικό φορτίο στην πίστα. Εντούτοις, δεν υπάρχει τρόπος τα στατικά τεστ ακαμψίας να αναπαράγουν τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στην πίστα.
Δεδομένου ότι τα καινούργια στατικά τεστ ακαμψίας του δαπέδου θα είναι ελάχιστα πιο αυστηρά, ενδεχομένως να μην προβληματίσουν πολύ τις ομάδες, αν όντως χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα. Παρόλα αυτά, από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η τεχνική υπόδειξη του GP Καναδά, πριν καν προκύψουν υποψίες για χρήση εύκαμπτων δαπέδων, η Red Bull ήταν από τους πιο σκληρούς επικριτές της και αυτό μπορεί να θεωρηθεί από κάποιους ύποπτο.
Από την πλευρά της η Red Bull πιστεύει ότι οι κινήσεις της FIA απευθύνονται συγκεκριμένα στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Mercedes με το μονοθέσιό της. Πέραν των υποψιών περί πληροφοριοδότη. Ούτε η FIA από την πλευρά της αντιμετώπισε σωστά την κατάσταση, καθώς οι διευκρινήσεις της τεχνικής υπόδειξης του GP Καναδά, έρχονταν σε αντίθεση με τους τεχνικούς κανονισμούς… Το σίγουρο είναι ότι πέραν των τεχνικών λεπτομερειών, η μάχη αυτή δίνεται και σε πολιτικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αρκετές ομάδες δεν είναι ευχαριστημένες με την προσέγγιση της FIA επί του ζητήματος, όσον αφορά τις τεχνικές υποδείξεις που εκδόθηκαν από τη Διεθνή Ομοσπονδία πριν από το GP Καναδά και το GP Μ. Βρετανίας. Ορισμένες ομάδες υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει λόγος να παρέμβει η FIA στο ζήτημα των αναπηδήσεων των φετινών μονοθεσίων, εφόσον δεν είναι ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν όλες οι ομάδες. Ιδιαίτερα η Red Bull, έχει εκφράσει δημοσίως την αντίθεσή της αναφέροντας ότι η FIA παρεμβαίνει στον τρόπο με τον οποίο στήνουν τα μονοθέσιά τους οι ομάδες.
Ο διευθυντής της ομάδας της Red Bull, Christian Horner, θεωρεί ότι είναι σημαντικό να συζητηθεί με διαφάνεια η παρέμβαση της FIA: «Νομίζω ότι η διαδικασία είναι αυτό που πρέπει να συζητηθεί. Οι τεχνικές υποδείξεις δεν πρέπει να αλλάζουν τους κανονισμούς. Υπάρχει μια διακυβέρνηση και μια διαδικασία για αυτό. Έτσι, νομίζω ότι πρέπει απλώς να συζητήσουμε ακριβώς γιατί (έχουν εκδοθεί). Δεν φάνηκε να υπήρχαν πολλές αναπηδήσεις σε αυτόν τον αγώνα (το Βρετανικό GP), οπότε οι ομάδες μπορούν να το ελέγξουν. Δεν θεωρώ ότι χρειάζεται η παρέμβαση μίας τεχνικής υπόδειξης».
Αυτό που βέβαια παραλείπει να αναφέρει ο Horner είναι πως οι αναπηδήσεις στο GP Μ. Βρετανίας ήταν πολύ λιγότερες λόγω της πιο λείας φύσης του ασφαλτοτάπητα του Silverstone, σε σύγκριση με το ανομοιόμορφο οδόστρωμα του Μπακού π.χ., όπου τα μονοθέσια έφταναν επίσης πολύ υψηλότερες ταχύτητες.
Κατά τη διάρκεια της ανάλυσης των δεδομένων που συνέλλεξε η FIA στο GP Καναδά για την καλύτερη κατανόηση του ζητήματος, προέκυψαν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα, τα οποία επιτρέπουν τη λειτουργία του μονοθεσίου πιο κοντά στο έδαφος, με αποτέλεσμα την εξασφάλιση αεροδυναμικών κερδών. Οι δύο κορυφαίες φέτος ομάδες, Red Bull και Ferrari φαίνεται ότι βρίσκονται στο επίκεντρο των υποψιών. Η FIA θέλει να λάβει μέτρα για να εμποδίσει την πρακτική αυτή και θα κάνει λίγο πιο αυστηρά τα στατικά τεστ ακαμψίας του δαπέδου, ξεκινώντας από τον μεθεπόμενο αγώνα, το GP Γαλλίας.
Ο Horner όμως πιστεύει ότι οι κανονισμοί θα πρέπει να είναι πιο σαφείς, ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο εναλλακτικής ερμηνείας τους: «Οι κανονισμοί πρέπει να είναι άσπρο/μαύρο. Διαφορετικά, νομίζω ότι καταλήγουμε με εγκυκλοπαίδειες που μερικές φορές είναι υπερβολικά περίπλοκες. Και δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα όπως ’το πνεύμα των κανονισμών’. Είναι ένα δυαδικό πράγμα. Έτσι, νομίζω ότι με τη συνεδρίαση της Επιτροπής, υπάρχουν πολλά πράγματα να συζητηθούν και ίσως δύο ώρες να μην είναι αρκετές».
Είναι προφανές ότι εφόσον ένα μονοθέσιο περνά επιτυχώς τα στατικά τεστ ακαμψίας της FIA, θεωρείται νόμιμο, ασχέτως του τι συμβαίνει στην πραγματικότητα στην πίστα. Παραδείγματος χάρη, τα πτερύγια των εμπρός αεροτομών πολλών μονοθεσίων, ενώ περνούν επιτυχώς το στατικό τεστ ακαμψίας, υποχωρούν αρκετά χιλιοστά υπό αυξημένο αεροδυναμικό φορτίο στην πίστα. Εντούτοις, δεν υπάρχει τρόπος τα στατικά τεστ ακαμψίας να αναπαράγουν τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στην πίστα.
Δεδομένου ότι τα καινούργια στατικά τεστ ακαμψίας του δαπέδου θα είναι ελάχιστα πιο αυστηρά, ενδεχομένως να μην προβληματίσουν πολύ τις ομάδες, αν όντως χρησιμοποιούν εύκαμπτα δάπεδα. Παρόλα αυτά, από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η τεχνική υπόδειξη του GP Καναδά, πριν καν προκύψουν υποψίες για χρήση εύκαμπτων δαπέδων, η Red Bull ήταν από τους πιο σκληρούς επικριτές της και αυτό μπορεί να θεωρηθεί από κάποιους ύποπτο.
Από την πλευρά της η Red Bull πιστεύει ότι οι κινήσεις της FIA απευθύνονται συγκεκριμένα στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Mercedes με το μονοθέσιό της. Πέραν των υποψιών περί πληροφοριοδότη. Ούτε η FIA από την πλευρά της αντιμετώπισε σωστά την κατάσταση, καθώς οι διευκρινήσεις της τεχνικής υπόδειξης του GP Καναδά, έρχονταν σε αντίθεση με τους τεχνικούς κανονισμούς… Το σίγουρο είναι ότι πέραν των τεχνικών λεπτομερειών, η μάχη αυτή δίνεται και σε πολιτικό επίπεδο.