Toyota bZ4X: Όταν σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές μπήκαν στην υβριδική λογική οδηγούμενοι και από την ανάγκη για καθαρότερο προϊόν απέναντι στο περιβάλλον, η τεχνογνωσία του Ιάπωνα κατασκευαστή στον εξηλεκτρισμό ήταν ήδη στα ντουζένια της.

Ο εξηλεκτρισμός λοιπόν για την Toyota είναι μια πετυχημένη υπόθεση που εφαρμόζει χρόνια στην γκάμα της. Ήπια υβριδικά, υβριδικά και plug in επικρατούν, ενώ τώρα με το bZ4X ανοίγει και η πόρτα της ηλεκτροκίνησης.

Η πρεμιέρα της Toyota στην ηλεκτροκίνηση βασίζεται στην πλατφόρμα eTNGA που είναι σχεδιασμένη ειδικά για τις ηλεκτρικές απαιτήσεις και ενσωματώνει την μπαταρία για χαμηλό κέντρο βάρους.

Διαμορφώνεται δε τόσο στο μήκος της όσο και στην τοποθέτηση ηλεκτροκινητήρων και μετάδοσης κάτι που σημαίνει ότι θα είναι διαθέσιμο με μια ή δυο κινητήριες μονάδες και κίνηση έως και σε όλους τους τροχούς. Όπως αρμόζει δηλαδή σε ένα αυτοκίνητο που αποκαλείται SUV.

Beyond zero

Στην προσπάθεια για ερμηνεία της περίεργης ονομασίας του μοντέλου η Toyota δίνει την εξήγηση. Beyond zero! Είναι τα δυο πρώτα αρχικά που δηλώνουν μια νέα οικογένεια μοντέλων που θα δούμε εν καιρό, απόλυτα ταγμένη στο όραμα του θεαματικού περιορισμού των εκπομπών ρύπων (έως και 90% λιγότερα CO2 έως το 2050), τόσο από τα αυτοκίνητα όσο και από τις μονάδες παραγωγής τους.  Από εκεί και πέρα ο αριθμός 4 δηλώνει την κατηγορία που ανήκει, κλάση D δηλαδή και το X είναι η Crossover παραπομπή, ενός ακόμα και τετρακίνητου SUV.

To bZ4X έχει λίγο μεγαλύτερο μήκος και λίγο χαμηλότερο ύψος, από ένα RAV4, κάτι που το οδηγεί από πλευράς ανταγωνισμού απέναντι σε μοντέλα όπως το Volkswagen ID.4, το Nissan Αriya και το Skoda Enyaq. Η Toyota επιλέγει ένα μέσο σχεδιαστικό δρόμο για την εικόνα του bZ4X, όπου οι έντονες ακμές και οι σμιλεμένες λεπτομέρειες εξυπηρετούν το αεροδυναμικό και δυναμικό αποτέλεσμα. Δεν κραυγάζει φουτουρισμό, όμως τονίζει την μοντέρνα εικόνα που οφείλει να έχει ένα ηλεκτρικό SUV που θα κεντρίσει το ενδιαφέρον από κάθε ηλικιακό γκρουπ.

Τα λεπτά φωτιστικά σώματα εξασφαλίζουν την αναγνωρίσιμη ταυτότητα bZ4X, κάτι που ισχύει και για τα αντίστοιχα ενιαία πίσω φώτα. Η χαμηλότερη αναμεσα στο πλήθος των SUV σιλουέτα δένει με την δυναμική κομψότητα που χαρακτηρίζει το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Toyota, ενώ οι τροχοί που φτάνουν έως και 20” συμβάλουν στην εικόνα και στον περιορισμό των προβόλων.

Φυσικά, μεγάλη σημασία έχει δοθεί στην αεροδυναμική και ο συντελεστής οπισθέλκουσας Cd: 0,29 μόνο τυχαία δεν προέκυψε. Ειδικά μελετημένα ανοίγματα στον εμπρός προφυλακτήρα σχηματίζουν αεροκουρτίνες που εξομαλύνουν τη ροή του αέρα, ένα πλήρως καλυμμένο πάτωμα που καταλήγει σε διαχύτη διαχειρίζονται τα κοντινά στο δρόμο ρεύματα του αέρα, ενώ το διπλό σπόιλερ στην οροφή και το χείλος στην πίσω πόρτα, δεν έχουν μόνο οπτικό αποτέλεσμα αλλά και αεροδυναμικό.

Όντας λοιπόν κοντά σε μήκος (4,69 μέτρα) με ένα RAV4 εμφανίζεται σαφώς  πιο ευρύχωρο στο εσωτερικό του κάτι που οφείλει στο μεταξόνιο των 2,85 μέτρων και διαπιστώνεις σαν επιβάτης στο πίσω κάθισμα. Από την άλλη τα 452 λίτρα για αποσκευές εξυπηρετούν μεν τις ανάγκες ακόμα και αν δεν εντυπωσιάζουν, αλλά θα χρειαστεί η αναδίπλωση καθισμάτων αν αναζητάτε πιο ικανό αποθηκευτικό χώρο.

Η Toyota με το bZ4X δεν έπεσε στην premium παγίδα και εστίασε στην ιαπωνική αρτιότητα και εργονομία που αναζητά κάνεις από ένα καθημερινό όχημα. Δεν θα σε εντυπωσιάσει με μαλακά υλικά και εντυπωσιακές λεπτομέρειες δυτικού τύπου, θα σε αποζημιώσει όμως με την συναρμολόγηση, την αρτιότητα του σύγχρονου εξοπλισμού του, την φωτεινότητα του σαλονιού και την αφθονία αποθηκευτικών χώρων.

Παρότι το τιμόνι είναι λίγο χαμηλά, στην πράξη η θέση οδήγησης αποδεικνύεται σωστή, ενώ τα καθίσματα άνετα και με σωστή στήριξη. Η εργονομία από την πλευρά της κάνει σχεδόν τα πάντα εύκολα, αφού υπάρχουν φυσικοί διακόπτες άμεσης πρόσβασης σε όλα τα βασικά.

Μια οθόνη 7” προβάλλει πληροφορίες πίσω από το τιμόνι, ενώ η κεντρική οθόνη αφής που ανάλογα με το επίπεδο εξοπλισμού έχει διαγώνιο 8 ή 12,3”, εκφράζει ό,τι πιο σύγχρονο διαθέτει η Toyota σε επίπεδο infotainment. Υποστηρίζει φωνητικό βοηθό για λειτουργίες που έχουν να κάνουν με τον κλιματισμό, τα παράθυρα, τον ήχο αλλά και την πλοήγηση, ενώ δέχεται αναβαθμίσεις over-the-air για να παραμένει για πάντα στην αιχμή της τεχνολογίας.

Γήινη προσέγγιση και απόδοση

To bZ4X είναι διαθέσιμο τόσο σε προσθιοκίνητη όσο και σε τετρακίνητη έκδοση, με ένα και δύο ηλεκτρικά μοτέρ αντίστοιχα. Στην πρώτη περίπτωση η μέγιστη ισχύς είναι 204 ίπποι και η ροπή 265 Nm, ενώ στη δεύτερη η συνδυαστική ισχύς είναι 218 ίπποι και η ροπή 336 Nm. Και στις δύο εκδόσεις, η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 χλμ/ώρα, ενώ οι επιταχύνσεις είναι γρήγορες αλλά όχι αιφνιδιαστικές και πρωτόγνωρες για να δημιουργήσουν πρόβλημα.

Η έκδοση με το ένα μοτέρ τοποθετημένο εμπρός και την κίνηση αντίστοιχα στους εμπρός τροχούς, απέδειξε μια ευστοχία στον crossover ρόλο του, τόσο όσον αφορά την απόδοση και τις επιδόσεις (7,5 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα) όσο και την συμπεριφορά στο δρόμο, είτε είσαι ένας μέσος καθημερινός χρήστης είτε αναζητάς το κάτι παραπανω.

Η συμπεριφορά του bZ4X επικεντρώνεται στην απόλυτη ευκολία οδήγησης που χαρακτηρίζει όλα τα μοντέλα της εταιρίας. Αισθάνεσαι πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο με ζωντάνια και ισορροπία συμπεριφοράς. Η ανάρτηση πέρα από άνεση προσφέρει και ταυτόχρονα καλό συνολικό έλεγχο, συνδυασμένη με σωστή αίσθηση από τιμόνι και φρένα και όλα αυτά συντελούν στην προσφορά μιας καλοτάξιδης, φιλικής και ευχάριστης πρότασης στην κατηγορία του. 

Η μπαταρία του bZ4X είναι τοποθετημένη στο πάτωμα και έχει αναπτυχθεί με γνώμονα την 25ετή τεχνογνωσία της Toyota στην τεχνολογία μπαταριών με πάνω από 18 εκατομμύρια πωλήσεις εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων παγκοσμίως. Ένα ειδικό σύστημα ψύξης και θέρμανσης ελέγχει τη θερμοκρασία κάθε κελιού της μπαταρίας ξεχωριστά ώστε να διασφαλίζεται η μέγιστη απόδοση και η ανθεκτικότητα σε κάθε καιρική συνθήκη. 

Η φημισμένη αξιοπιστία της Τοyota αποτυπώνεται στην εγγύηση απόδοσης της μπαταρίας που μπορεί να φτάσει έως τα 11 έτη ή 1.000.000 χιλιόμετρα κάτι που κανένας άλλος κατασκευαστής, για την ώρα, δεν μπορεί να εγγυηθεί κάτι τέτοιο – προϋπόθεση εγγύησης, ο ετήσιος έλεγχος (EV health check).

Χάρη στις καινοτομίες των μηχανικών της Τοyota στη διαχείριση ροών ενέργειας, βάρους και αεροδυναμικής, το bZ4X υπόσχεται τη χαμηλότερη κατανάλωση στην κατηγορία, με μόλις 14,4 kWh/100 χλμ. Τιμή εφικτή σε αστικό περιβάλλον χωρίς υψομετρικές κλίσεις και με απόλυτη οδηγική σύνεση στον οικονομικό τρόπο οδήγησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Σε πιο απελευθερωμένη χρήση η κατανάλωση ανεβαίνει έως τις 18,5 kWh/100 χλμ. που με βάση και την χωρητικότητα των 71,4 kWh, αυτό μεταφράζεται σε αυτονομία που υπό ιδανικές συνθήκες ξεπερνά τα 500 χλμ. και σε πιο απελευθερωμένο οδηγικό ρυθμό γυροφέρνει τα 400. Αξίζει να σημειωθεί ότι με ταχεία φόρτιση, σε DC φορτιστή 150kW, μπορεί κανείς να δει την μπαταρία του αυτοκινήτου από το 10% έως το 80% σε μόλις ένα μισάωρο, ενώ σε wallbox AC 11kW, η πλήρης φόρτιση υλοποιείται σε 6,5 ώρες.

Συνοπτικά το bZ4X έρχεται μοντέρνο σε ουσία και οικείο σε αίσθηση και οδηγική δυναμική. Το αμιγώς ηλεκτρικό SUV της Toyota αντιμετωπίζει με σοβαρότητα την διαχείριση της ενέργειας και έχει με το μέρος του όλα τα στοιχεία που χρειάζεται για να αλλάξει τα δεδομένα στην ηλεκτρική κατηγορία D. Και μέσα σε όλα αυτά περιλαμβάνεται και μια καθησυχαστική εγγύηση που ξεχωρίζει ανάμεσα στους ανταγωνιστές του.