Δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά: Λύση ή παγίδα για την Ευρώπη;
Η Κομισιόν άναψε το πράσινο φως για την επιβολή επιπρόσθετων δασμών από τις αρχές Ιουλίου, στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) που κατασκευάζονται στην Κίνα και εισάγονται στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η Ε.Ε. επιβεβαίωσε την Πέμπτη 4 Ιουλίου ότι στο πλαίσιο της έρευνας κατά των επιδοτήσεων, θα εφαρμόσει προσωρινούς δασμούς σε τρεις κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες που συμμετείχαν σε δείγμα για την έρευνα. Συγκεκριμένα, η MG / SAIC Motor αντιμετωπίζει δασμό 37,6% επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10%, ενώ η Volvo Car AB Geely και η BYD θα επιβαρυνθούν με επιπλέον 19,9% και 17,4% αντίστοιχα.
Αν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας, που βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, δεν έχουν κάποιο θετικό αποτέλεσμα, οι δασμοί έως και 48% επί της αξίας του οχήματος, θα ισχύσουν σε μόνιμη βάση, κάτι που όπως αντιλαμβάνεστε θα επιφέρει σημαντικές αυξήσεις στις τιμές πώλησης.
Είναι χαρακτηριστικά τα όσα δήλωσε ο επικεφαλής εμπορίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Valdis Dombrovskis: «Οι συνομιλίες με την Κίνα βρίσκονται σε εξέλιξη και, όντως, εφόσον προκύψει μια αμοιβαία επωφελής λύση, μπορούμε να βρούμε τρόπους για να μην εφαρμόζουμε στο τέλος της ημέρας τους δασμούς. Αλλά είναι σαφές ότι αυτή η λύση θα πρέπει να δίνει λύση στη στρέβλωση της αγοράς που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή και πρέπει να είναι συμβατή με την αγορά».
Είναι γνωστό πως οι νέοι δασμοί αποτελούν αντίμετρο στις «άδικες» – όπως τις χαρακτηρίζει η Ευρωπαϊκή Ένωση – επιδοτήσεις της Κίνας στις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες για την παραγωγή BEV, οι οποίες οδηγούν σε σημαντικά χαμηλότερες τιμές συγκριτικά με τα αντίστοιχα ηλεκτρικά που παράγονται στην Ευρώπη, απειλώντας την οικονομική βιωσιμότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Υπάρχουν ωστόσο πολλοί που θεωρούν πως οι επιπρόσθετοι δασμοί δεν είναι λύση, αλλά παγίδα, καθώς είναι βέβαιο πως η απόφαση αυτή της Ε.Ε., θα προκαλέσει αντίστοιχες επιπτώσεις στις Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες που παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα. Το Πεκίνο αντέδρασε άλλωστε όπως αναμενόταν, ξεκαθαρίζοντας πως θα λάβει μέτρα για να υπερασπίσει τα συμφέροντα των αυτοκινητοβιομηχανιών της.
Μιλάμε στην ουσία για την έναρξη ενός εξαιρετικά δαπανηρού εμπορικού πολέμου με την Κίνα. Και αυτό μας κάνει να αναρωτιόμαστε: μήπως τελικά η απόφαση αυτή δεν έχει μόνο οικονομικά κίνητρα αλλά και πολιτικά; Είναι τυχαίο ότι έρχεται αμέσως μετά την αντίστοιχη απόφαση των ΗΠΑ για επιβολή δασμών έως και 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά; Έχει για παράδειγμα ενδιαφέρον το ότι στην περίπτωση της αμερικανικής Tesla, η οποία είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην Ευρώπη, οι δασμοί θα καθοριστούν μετά το τέλος της έρευνας, σύμφωνα με αξιωματούχους της ΕΕ…
Ήδη η εταιρία ανακοίνωσε σε κάποιες αγορές πως οι τιμές του Model 3 που κατασκευάζεται στη Σαγκάη, θα αυξηθούν στο άμεσο μέλλον. Το σίγουρο είναι πως η φορολόγηση των “made in China BEV” θα λειτουργήσει συνολικά εις βάρος των καταναλωτών και της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, καθώς θα έχει ως άμεση συνέπεια την αύξηση στις τιμές των κατά κανόνα πιο προσιτών ηλεκτρικών στην Ευρώπη.
Προφανώς υπάρχει ζήτημα και αναμφίβολα πρέπει να υπάρξει μία λύση. Μια εναλλακτική θα ήταν ίσως να δούμε το θέμα της ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης στην Ευρώπη υπό εντελώς διαφορετικό πρίσμα. Αντί π.χ. κάθε κράτος να επιδοτεί ξεχωριστά, από τον κρατικό προϋπολογισμό, την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, μειώνοντας έτσι τις τιμές σε όλα τα μοντέλα ασχέτως χώρα προέλευσης, θα μπορούσε να επιδοτεί η Ε.Ε. κεντρικά την παραγωγή BEV στην Ευρώπη, έτσι ώστε να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην τελική τιμή πώλησης έναντι των εισαγόμενων, μέσω της μείωσης του κόστους παραγωγής.
Με αυτό τον τρόπο, ο Ευρωπαίος καταναλωτής -πιθανότατα- θα προτιμούσε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που παράγεται στην Ευρώπη, από ένα κινεζικό με αντίστοιχη ή υψηλότερη τιμή. Θα αποτελούσε επίσης κίνητρο για προσέλκυση ξένων επενδύσεων στη Γηραιά Ήπειρο. Αυτό βέβαια, προϋποθέτει μια πραγματικά ενοποιημένη οικονομικά Ευρώπη, με κοινά συμφέροντα και πολιτικές για τους λαούς όλων των κρατών-μελών…