Ιταλία: «Παράλογη» η απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης
Οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως έχουν διαμορφωθεί, δεν θα απαγορεύουν την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.
Ωστόσο θα απαγορεύουν την πώληση νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν ρύπους βλαβερούς για το περιβάλλον.
Αυτό σημαίνει πρακτικά πως, εάν μέσα στα επόμενα 10 χρόνια δεν κλιμακωθεί η παραγωγή των συνθετικών καυσίμων ώστε να μπορέσουν να κυριαρχήσουν στις αντλίες των βενζινάδικων, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι καταδικασμένοι να αποσυρθούν από την παραγωγή.
Οι κριτικές και οι αντιδράσεις απέναντι στο μέτρο είναι προφανώς αρκετές και η πιο πρόσφατη προέρχεται από την Ιταλική κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Gilberto Pichetto Fratin δήλωσε πως «πρέπει να αρθεί η απόφαση της απαγόρευσης», καθώς το «όραμα» έχει ήδη αποτύχει. Μάλιστα δήλωσε πως η απόφαση απαγόρευσης είναι «παράλογη» και πως η Ευρώπη χρειάζεται ένα πιο ρεαλιστικό πλάνο δράσης.
Η Ιταλία ζητάει την άμεση επαναξιολόγηση των στόχων της απόφασης, στις αρχές του 2025. Τονίζει επίσης πως εάν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, κινδυνεύει με κατάρρευση ολόκληρη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Μία από τις προτάσεις της κυβέρνησης είναι η μεγαλύτερη ελευθερία όσον αφορά την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. Καθώς η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στους ηλεκτροκινητήρες δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί άμεσα μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, μια σταδιακή μετάβαση θα ήταν πιο ρεαλιστική και υλοποιήσιμη.
Πάντως, μπορούμε να καταλάβουμε πως πολλά μεγάλα ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα δυσκολευτούν να μεταβούν τόσο γρήγορα σε μια αμιγώς ηλεκτρική γκάμα οχημάτων καθώς η ζήτηση από το αγοραστικό κοινό δεν ανταποκρίνεται στις προβλέψεις των εταιρειών. Ακόμα και η Volvo, η οποία ήταν από τις πρώτες εταιρείες που υποστήριξε ότι θα καταφέρει να μεταβεί σε έναν αμιγώς ηλεκτρικό στόλο αυτοκινήτων μέχρι το 2030, τροποποίησε το πλάνο της, συμπεριλαμβάνοντας και υβριδικά οχήματα. Αντίστοιχες αλλαγές έχουν κάνει και η Toyota και η Mercedes-Benz, ενώ γενικότερη είναι η πεποίθηση ότι οι στόχοι αυτοί δεν μπορούν να επιτευχθούν ρεαλιστικά.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται, καθώς πολλές χώρες μειώνουν ή και καταργούν τις σχετικές κρατικές επιδοτήσεις. Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναφέρει ότι τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν μερίδιο αγοράς 12,5% τους πρώτους έξι μήνες του 2024. To ποσοστό αυτό είναι μειωμένο κατά 0,4% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.
Ωστόσο θα απαγορεύουν την πώληση νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν ρύπους βλαβερούς για το περιβάλλον.
Αυτό σημαίνει πρακτικά πως, εάν μέσα στα επόμενα 10 χρόνια δεν κλιμακωθεί η παραγωγή των συνθετικών καυσίμων ώστε να μπορέσουν να κυριαρχήσουν στις αντλίες των βενζινάδικων, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι καταδικασμένοι να αποσυρθούν από την παραγωγή.
Οι κριτικές και οι αντιδράσεις απέναντι στο μέτρο είναι προφανώς αρκετές και η πιο πρόσφατη προέρχεται από την Ιταλική κυβέρνηση. Πιο συγκεκριμένα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενεργειακής Ασφάλειας, Gilberto Pichetto Fratin δήλωσε πως «πρέπει να αρθεί η απόφαση της απαγόρευσης», καθώς το «όραμα» έχει ήδη αποτύχει. Μάλιστα δήλωσε πως η απόφαση απαγόρευσης είναι «παράλογη» και πως η Ευρώπη χρειάζεται ένα πιο ρεαλιστικό πλάνο δράσης.
Η Ιταλία ζητάει την άμεση επαναξιολόγηση των στόχων της απόφασης, στις αρχές του 2025. Τονίζει επίσης πως εάν δεν αλλάξει κάτι άμεσα, κινδυνεύει με κατάρρευση ολόκληρη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Μία από τις προτάσεις της κυβέρνησης είναι η μεγαλύτερη ελευθερία όσον αφορά την επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα. Καθώς η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στους ηλεκτροκινητήρες δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί άμεσα μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, μια σταδιακή μετάβαση θα ήταν πιο ρεαλιστική και υλοποιήσιμη.
Πάντως, μπορούμε να καταλάβουμε πως πολλά μεγάλα ονόματα της αυτοκινητοβιομηχανίας θα δυσκολευτούν να μεταβούν τόσο γρήγορα σε μια αμιγώς ηλεκτρική γκάμα οχημάτων καθώς η ζήτηση από το αγοραστικό κοινό δεν ανταποκρίνεται στις προβλέψεις των εταιρειών. Ακόμα και η Volvo, η οποία ήταν από τις πρώτες εταιρείες που υποστήριξε ότι θα καταφέρει να μεταβεί σε έναν αμιγώς ηλεκτρικό στόλο αυτοκινήτων μέχρι το 2030, τροποποίησε το πλάνο της, συμπεριλαμβάνοντας και υβριδικά οχήματα. Αντίστοιχες αλλαγές έχουν κάνει και η Toyota και η Mercedes-Benz, ενώ γενικότερη είναι η πεποίθηση ότι οι στόχοι αυτοί δεν μπορούν να επιτευχθούν ρεαλιστικά.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται, καθώς πολλές χώρες μειώνουν ή και καταργούν τις σχετικές κρατικές επιδοτήσεις. Ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναφέρει ότι τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα είχαν μερίδιο αγοράς 12,5% τους πρώτους έξι μήνες του 2024. To ποσοστό αυτό είναι μειωμένο κατά 0,4% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023.