Τέλος τα παλιά ΙΧ στους δρόμους: Πότε αποσύρονται ανά κατηγορία
Το ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα
Ποια αυτοκίνητα στοχεύει το ευρωπαϊκό σχέδιο απόσυρσης και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα
Ριζικές αλλαγές στον τρόπο κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, δρομολογώντας ένα εκτεταμένο σχέδιο σταδιακής απόσυρσης των γερασμένων οχημάτων τα επόμενα χρόνια. Στόχος είναι ο δραστικός περιορισμός των εκπομπών ρύπων, η βελτίωση της ποιότητας του αέρα και ο συνολικός εκσυγχρονισμός του ευρωπαϊκού στόλου, με έμφαση στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η πρωτοβουλία έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την Ελλάδα, καθώς συγκαταλέγεται στις χώρες με τον πιο «γηρασμένο» στόλο στην Ε.Ε. Η μέση ηλικία των ΙΧ αγγίζει τα 17,3 έτη, γεγονός που συνδέεται με αυξημένη περιβαλλοντική επιβάρυνση, χαμηλότερα επίπεδα οδικής ασφάλειας και υψηλότερα κόστη συντήρησης για τους οδηγούς.
Η ευρωπαϊκή στρατηγική δεν προβλέπει μαζική και οριζόντια απόσυρση όλων των παλαιών αυτοκινήτων. Αντίθετα, εισάγει σαφή κριτήρια βάσει των οποίων ορισμένα οχήματα θα θεωρούνται ακατάλληλα για περαιτέρω κυκλοφορία.
Στην υποχρεωτική απόσυρση οδηγούνται:
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει καταθέσει ένα πολυετές πλάνο, το οποίο εξετάζεται σε επίπεδο Ε.Ε. και προβλέπει σταδιακή απόσυρση των οχημάτων με βάση τις προδιαγραφές ρύπων Euro.
Το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα προβλέπει:
Η πρωτοβουλία έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την Ελλάδα, καθώς συγκαταλέγεται στις χώρες με τον πιο «γηρασμένο» στόλο στην Ε.Ε. Η μέση ηλικία των ΙΧ αγγίζει τα 17,3 έτη, γεγονός που συνδέεται με αυξημένη περιβαλλοντική επιβάρυνση, χαμηλότερα επίπεδα οδικής ασφάλειας και υψηλότερα κόστη συντήρησης για τους οδηγούς.
Ποια οχήματα μπαίνουν στο στόχαστρο
Η ευρωπαϊκή στρατηγική δεν προβλέπει μαζική και οριζόντια απόσυρση όλων των παλαιών αυτοκινήτων. Αντίθετα, εισάγει σαφή κριτήρια βάσει των οποίων ορισμένα οχήματα θα θεωρούνται ακατάλληλα για περαιτέρω κυκλοφορία.Στην υποχρεωτική απόσυρση οδηγούνται:
- Οχήματα σε μακροχρόνια ακινησία, τα οποία αντιμετωπίζονται ως απόβλητα και κατευθύνονται προς ανακύκλωση.
- Αυτοκίνητα χωρίς ισχύον ΚΤΕΟ, όταν δεν έχουν περάσει τεχνικό έλεγχο για δύο συνεχόμενα έτη ή έχουν αποτύχει επανειλημμένα χωρίς να αποκατασταθούν οι βλάβες.
- Οχήματα με δυσανάλογο κόστος επισκευής, όταν σοβαρές μηχανικές βλάβες (όπως σε κινητήρα ή κιβώτιο ταχυτήτων) υπερβαίνουν την εμπορική τους αξία.
Το ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα απόσυρσης
Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει καταθέσει ένα πολυετές πλάνο, το οποίο εξετάζεται σε επίπεδο Ε.Ε. και προβλέπει σταδιακή απόσυρση των οχημάτων με βάση τις προδιαγραφές ρύπων Euro.Το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα προβλέπει:
- 2026: Απόσυρση οχημάτων Euro 1
- 2030: Απόσυρση οχημάτων Euro 2
- 2034: Απόσυρση οχημάτων Euro 3
- 2039: Απόσυρση οχημάτων Euro 4
- 2043: Απόσυρση οχημάτων Euro 5
- 2050: Απόσυρση οχημάτων Euro 6
En