Η Groupe ADP, η διεθνής εταιρεία που διαχειρίζεται τα μεγάλα αεροδρόμια του Παρισιού, μπορεί να μην κατάφερε στο παρελθόν να αποκτήσει άμεση παρουσία στην ελληνική αγορά διαχείρισης αεροδρομίων, ωστόσο επανέρχεται έμμεσα αλλά ουσιαστικά μέσω της συνεργασίας της με τον ινδικό όμιλο GMR Airports Infrastructure, στον οποίο κατέχει μερίδιο 45,7%. Η GMR, στρατηγικός εταίρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση, κατασκευή και λειτουργία του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο έργο αεροπορικών υποδομών που υλοποιείται αυτή την περίοδο στην Ελλάδα.

Η πραγματική, λοιπόν, «είσοδος» της ADP στην Ελλάδα ήρθε μέσω Ινδίας. Το 2020 ο γαλλικός όμιλος απέκτησε το 49% της GMR Airports, θυγατρικής της GMR Infrastructure, εξασφαλίζοντας πρόσβαση σε μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αεροπορικές αγορές παγκοσμίως. Λίγα χρόνια αργότερα, το 2024, μετά τη συγχώνευση των δύο ινδικών εταιρειών, δημιουργήθηκε η GMR Airports Infrastructure, η οποία είναι πλέον εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Ινδίας. Σήμερα η ADP κατέχει το 32,3% των κοινών μετοχών, καθώς και προνομιούχους τίτλους, που ανεβάζουν τη συνολική συμμετοχή της στο 45,7%. Με αυτόν τον τρόπο, η Groupe ADP έχει εξελιχθεί σε δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο και στρατηγικό εταίρο του ομίλου GMR, ενώ ο ινδικός όμιλος εξακολουθεί να διατηρεί τον επιχειρησιακό έλεγχο των δραστηριοτήτων του. Πρόκειται για μια συνεργασία που συνδυάζει τη γαλλική τεχνογνωσία με την ινδική δυναμική, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες διεθνείς συνέργειες και, όπως δείχνει το παράδειγμα του αεροδρομίου στο Καστέλι, με ουσιαστικό αποτύπωμα και στην Ελλάδα.

Πρόκειται για ένα μοντέλο «ήπιας διεθνοποίησης», στο οποίο η ADP δεν επιδιώκει την πλήρη εξαγορά των εταιρειών με τις οποίες συνεργάζεται, αλλά προχωράει στη δημιουργία στρατηγικών συμμαχιών. Μέσω αυτών επιτυγχάνει ευελιξία, μειωμένο ρίσκο και ταυτόχρονα ισχυρή επιρροή στις αγορές όπου επιλέγει να δραστηριοποιηθεί. Έτσι, η ADP κατορθώνει να παραμένει παγκόσμιος παίκτης στην ανάπτυξη και τη διαχείριση αεροδρομίων, ακόμη κι όταν η παρουσία της δεν είναι άμεσα ορατή.

Το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όπως είναι γνωστό, υλοποιείται από την κοινοπραξία GMR – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με μετόχους το Ελληνικό Δημόσιο (45,9%), τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και την GMR (21,64%), ενώ την κατασκευή έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ. Το νέο αεροδρόμιο θα διαθέτει τερματικό σταθμό 94.000 τετραγωνικών μέτρων, διάδρομο μήκους 3.200 μέτρων και σύγχρονα συστήματα ελέγχου και ασφάλειας, με δυνατότητα εξυπηρέτησης 10 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως, που μπορεί να φτάσουν τα 18 εκατομμύρια στη διάρκεια της 35ετούς παραχώρησης. Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει καθοριστικά τη θέση της Κρήτης ως διεθνούς τουριστικού κόμβου, καθιστώντας το Καστέλι πρότυπο αεροπορικής υποδομής για ολόκληρη την Ανατολική Μεσόγειο.

Διαβάστε περισσότερα στο powergame.gr.