Με γενικό συμπέρασμα ότι η φιλοξενία βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και πως ούτε δεδομένο, ούτε αυτονόητο είναι πως θα κυλούν όλα όπως στη μετά COVID-19 εποχή, ο Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ), επανεκκινεί το χρονόμετρο στην τουριστική σκακιέρα, τονίζοντας πως «τώρα είναι ώρα των μεγάλων αποφάσεων!».

«Αρκεί να πάψουμε να φοβόμαστε να παραδεχθούμε και να αναγνωρίσουμε πως η φιλοξενία είναι το μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημά μας. Είναι το απόλυτο παράδοξο να αντιμετωπίζουμε ενοχικά το πλεονέκτημα που μας φέρνει πρωτιές και επιτυχίες», ανέφερε από το βήμα της 13ης Γενικής Συνέλευσης του ΞΕΕ στο πλαίσιο της τουριστικής έκθεσης ΧΕΝΙΑ, αναφερόμενος στην τεράστια αβεβαιότητα που φέρνει ο παγκόσμιος μετασχηματισμός.


Τουρισμός: Τι πρέπει να αλλάξει στη φιλοσοφία της φιλοξενίας

Χαρακτήρισε άτοπο το να μπαίνει στον δημόσιο διάλογο το αν θέλουμε ή όχι τη φιλοξενία, την ώρα που πανίσχυρες οικονομικά χώρες, όπως η Σαουδική Αραβία, στρέφονται στη φιλοξενία ως διαχρονική πηγή εισοδημάτων και ευημερίας για τους πολίτες τους και λάθος το να πορεύεται η Ελλάδα με ένα μοντέλο του προηγούμενου αιώνα.

Είναι άμεση ανάγκη, όπως είπε, η ουσιαστική στροφή προς την ποιότητα, σε όλα τα επίπεδα (πολιτισμό, γαστρονομία κ.ο.κ.) και σε όλες τις κατηγορίες του κλάδου, από τα ξενοδοχεία με 5 αστέρια μέχρι το 1 αστέρι και από τις ιδιωτικές επενδύσεις μέχρι τις δημόσιες υποδομές.
Ως φωνή των ξενοδόχων, παραδέχτηκε πως υπάρχουν υπερβολές που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα και πως η επίλυση των προβλημάτων στην ξενοδοχειακή αγορά έχει καθυστερήσει. «Είναι αλήθεια πως, αν πάρουμε την ατζέντα των χρόνιων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν το ξενοδοχείο και ο τουρισμός, μάλλον παραμένει ίδια σε ένα μεγάλο βαθμό», ανέφερε.

Τουρισμός: Kαμπανάκι του ΞΕΕ για το μέλλον των ξενοδοχείων - Όχι σε "copy paste" προορισμούς, ώρα για μεγάλες αποφάσεις


"Όχι" σε copy paste προορισμούς

Για το μπαράζ επενδύσεων στον τουρισμό τα τελευταία χρόνια είπε πως χρειάζονται νέα ξενοδοχεία και είναι καλοδεχούμενα, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να μένουν πίσω τα μικρά, οικογενειακά ξενοδοχεία. Άλλωστε, εκεί είναι που διαφοροποιείται το ελληνικό τουριστικό προϊόν σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό: στο θέμα της αυθεντικής φιλοξενίας και της κουλτούρας μιας σπιτικής ζεστασιάς.

«Δεν έχουμε κανένα λόγο να κάνουμε copy paste προορισμούς απρόσωπης τεχνητής πολυτέλειας. Δεν είναι αυτό η Ελλάδα και δεν είναι αυτό που αναζητάει ο επισκέπτης που θέλει να βιώσει την εμπειρία της ελληνικής φιλοξενίας», υπογράμμισε, προειδοποιώντας πως, αν η Ελλάδα δεν επενδύσει στη δική της ταυτότητα, κινδυνεύει να χάσει το πιο σημαντικό εθνικό κεφάλαιο.

Όμως, για να ξεκινήσει μια νέα κουλτούρα φιλοξενίας πρέπει, όπως είπε, να υπάρξει η βάση όλων, δηλαδή η εκπαίδευση. «Γι’ αυτό και ως ΞΕΕ δημιουργήσαμε την Πρωτοβουλία “Μαθαίνω τη Φιλοξενία”, το οποίο αριθμεί ήδη τρία προγράμματα στα σχολεία της χώρας.


Ξενοδοχεία: "Απαραίτητα τα κίνητρα για να λυθεί το εργασιακό"

Σε σχέση με το μεγάλο «αγκάθι» του ξενοδοχειακού κλάδου, το εργασιακό ζήτημα, τις ανισορροπίες στα εποχικά καταλύματα και την έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού στα ξενοδοχεία, ο πρόεδρος του ΞΕΕ παραδέχτηκε πως δεν μπορούμε να έχουμε αυθεντική ελληνική φιλοξενία χωρίς Έλληνες εργαζόμενους.
«Και αυτό σημαίνει πως πρέπει να προσελκύσουμε νέους ανθρώπους στα επαγγέλματα της φιλοξενίας και να δώσουμε κίνητρα για να χτίσουν τη σταδιοδρομία τους στον ελληνικό τουρισμό».

Θυμίζουμε πως το 2025 συμπληρώνονται 90 χρόνια από την ίδρυση και λειτουργία του ΞΕΕ και με αφορμή την ιστορική επέτειο υλοποιείται η πρωτοβουλία «Φιλοξενία με Αξία για Όλους», με στόχο την ανάδειξη της καθοριστικής συμβολής της ελληνικής φιλοξενίας στην οικονομική, κοινωνική και πολιτισμική πρόοδο της χώρας.

Στις 8 Δεκεμβρίου θα πραγματοποιηθεί στην Καλαμάτα ειδική ημερίδα για τη στήριξη της απασχόλησης στη φιλοξενία με θέμα τη δημιουργία τοπικών και εθνικών προοπτικών για την απασχόληση - όχημα για να κατακτήσει η Ελλάδα διακρίσεις και πρωτιές σε παγκόσμιο επίπεδο.