Επαναπροσδιορίζουν τη στρατηγική τους οι τουριστικές επιχειρήσεις διεθνώς σε μια εποχή κατά την οποία ο τουρισμός αντιμετωπίζει πρωτοφανείς προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. Από τις μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες μέχρι τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις, οι δράσεις που αναπτύσσονται διαμορφώνουν ένα νέο μοντέλο βιώσιμης, φιλοξενίας.Η Ελλάδα, με την καθοριστική συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της, βρίσκεται στο επίκεντρο αυτών των εξελίξεων. Οι επιχειρήσεις της χώρας επιχειρούν να συμβαδίσουν με τα διεθνή πρότυπα, υιοθετώντας πρακτικές που ενισχύουν την ανθεκτικότητα, τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά τους.
Μία από τις σημαντικότερες τάσεις παγκοσμίως αφορά τη μετάβαση σε ένα μοντέλο τουρισμού που σέβεται το περιβάλλον και τις τοπικές κοινωνίες. Οι επιχειρήσεις πλέον αντιλαμβάνονται ότι η προστασία των φυσικών πόρων αποτελεί όχι μόνο ηθική υποχρέωση, αλλά και αναγκαιότητα για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά τους.
Στην Ελλάδα, πολλά ξενοδοχεία έχουν προχωρήσει σε δράσεις εξοικονόμησης νερού και ενέργειας, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, προγράμματα ανακύκλωσης και μείωσης των πλαστικών μιας χρήσης. Ξενοδοχειακές αλυσίδες όπως για παράδειγμα οι Grecotel, Sani/Ikos και άλλες έχουν υιοθετήσει διεθνείς περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις (όπως το Green Key και το ISO 14001), δίνοντας έμφαση στη μείωση του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
Σε διεθνές επίπεδο, η τάση είναι ακόμη πιο έντονη. Αλυσίδες όπως η Marriott και η Hilton επενδύουν σε ενεργειακά αποδοτικές υποδομές και θέτουν στόχους ουδετερότητας άνθρακα. Επιπλέον, αυξάνεται ο “eco-friendly” σχεδιασμός καταλυμάτων, όπως τα resorts με χρήση φυσικών υλικών, φυτεμένα δώματα και αυτονομία ενέργειας.
Ο υπεύθυνος τουρισμός αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Τα τελευταία χρόνια, πολλές επιχειρήσεις διεθνώς εφαρμόζουν δράσεις κοινωνικής εταιρικής ευθύνης, επενδύοντας στην ανάπτυξη των τοπικών κοινοτήτων όπου δραστηριοποιούνται.
Στη χώρα μας , ξενοδοχεία και τουριστικοί όμιλοι συνεργάζονται με τοπικούς παραγωγούς για την προμήθεια προϊόντων, ενισχύοντας την ελληνική πρωτογενή παραγωγή. Παράλληλα, οργανώνονται εθελοντικές δράσεις, όπως καθαρισμοί παραλιών, προγράμματα προστασίας της θαλάσσιας ζωής ή πρωτοβουλίες στήριξης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Στο εξωτερικό , παρατηρείται ακόμη μεγαλύτερη έμφαση στην κοινωνική διάσταση του τουρισμού. Πολλές επιχειρήσεις αναπτύσσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για την κατάρτιση του τοπικού πληθυσμού, προάγουν ίσες ευκαιρίες απασχόλησης ή υποστηρίζουν έργα υποδομών σε αναπτυσσόμενες περιοχές.
Ο τουρισμός είναι κατεξοχήν ένας κλάδος που στηρίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό. Η ποιότητα της εξυπηρέτησης καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την εμπειρία του επισκέπτη. Γι’ αυτό, οι επιχειρήσεις δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στην εκπαίδευση και επαγγελματική ανάπτυξη του προσωπικού τους.
Στην Ελλάδα, όπου η εποχικότητα αποτελεί διαχρονικό ζήτημα, πολλές επιχειρήσεις δημιουργούν προγράμματα κατάρτισης, συνεργάζονται με σχολές τουριστικών επαγγελμάτων και προσφέρουν δυνατότητες εξέλιξης με στόχο να στηρίξουν τη σταθερότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών τους.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, πρωτοπόρες επιχειρήσεις υιοθετούν σύγχρονες πρακτικές employer branding, ψυχολογική στήριξη εργαζομένων, ευέλικτα ωράρια και προγράμματα διεθνούς κινητικότητας προσωπικού, συμβάλλοντας στην προσέλκυση και διατήρηση ταλέντου.
Επιπλέον η τεχνολογία αλλάζει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι τουριστικές επιχειρήσεις προσελκύουν, εξυπηρετούν και διατηρούν τους πελάτες τους. Η πανδημία επιτάχυνε αυτή την ψηφιακή μετάβαση και σήμερα παρατηρείται εκτεταμένη υιοθέτηση εργαλείων που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και την ποιοτική εμπειρία.
Ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία επενδύουν σε ψηφιακές πλατφόρμες κρατήσεων, εφαρμογές “contactless” check-in και check-out, συστήματα διαχείρισης πελατών (CRM), καθώς και εργαλεία ανάλυσης δεδομένων για την καλύτερη κατανόηση των προτιμήσεων των ταξιδιωτών. Ορισμένοι μεγάλοι όμιλοι προχωρούν ακόμη και στην ενσωμάτωση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης για την αυτοματοποίηση επικοινωνίας με τους επισκέπτες, την πρόβλεψη της ζήτησης και τη βελτίωση των τιμολογιακών στρατηγικών.
Σε πολλές πόλεις του εξωτερικού αναπτύσσονται “έξυπνα” δωμάτια που ρυθμίζονται με φωνητικές εντολές, συστήματα αναγνώρισης προσώπου για ταχύτατο check-in, ακόμη και εφαρμογές εικονικής πραγματικότητας (VR) για ψηφιακές ξεναγήσεις πριν από την κράτηση. Η αεροπορική βιομηχανία, επίσης, επενδύει σε αυτοματοποιημένες υπηρεσίες, από την ψηφιακή καταγραφή αποσκευών μέχρι την εξατομικευμένη εμπειρία εν πτήσει.
Η ανάγκη για αυθεντικές εμπειρίες και η απομάκρυνση από το παραδοσιακό μοντέλο “ήλιος και θάλασσα” οδηγεί πολλές επιχειρήσεις στη δημιουργία νέων μορφών τουριστικού προϊόντος. Ο σύγχρονος ταξιδιώτης αναζητά δραστηριότητες που συνδυάζουν πολιτισμό, γαστρονομία, ευεξία και επαφή με τη φύση.
Στη χώρα μας , παρατηρείται άνοδος σε τομείς όπως ο γαστρονομικός, ο οινικός, ο περιπατητικός και ο βιωματικός τουρισμός. Μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις και αγροτουριστικές μονάδες αναδεικνύουν τοπικές παραδόσεις, ενώ μεγάλοι όμιλοι εντάσσουν στα πακέτα τους εμπειρίες όπως ιδιωτικές ξεναγήσεις, μαθήματα μαγειρικής ή δραστηριότητες ευεξίας.
Διεθνώς, οι επιχειρήσεις διαφοροποιούνται μέσα από “curated experiences”. Αλυσίδες όπως η Airbnb με το “Airbnb Experiences” ή η TUI με θεματικά προγράμματα ταξιδιών επενδύουν στην τάση της εξατομικευμένης εμπειρίας. Από extreme sports μέχρι retreats ευεξίας και πολιτιστικές αγορές, ο τουρισμός γίνεται πλέον πολυδιάστατος.