Είναι ώριμο έργο ο μετασχηματισμός των Ναυπηγείων Ελευσίνας και του Θριάσιου Πεδίου σε ναυπηγικό, εμπορευματικό, ενεργειακό και αμυντικό κόμβο της χώρας, σύμφωνα με τον πρόεδρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας και του ομίλου ONEX, Πάνο Ξενοκώστα. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του σχεδιασμού που θα μετασχηματίσει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ήδη είναι σε εξέλιξη και, με τη βοήθεια της αμερικανικής DFC, δεν θα αργήσει να ξεδιπλωθεί.

Διαβάστε: TITAN: Ενισχύεται η παρουσία του Ομίλου στην Τουρκία με την εξαγορά της Traçim Cement έναντι 190 εκατομμυρίων ευρώ

Παράλληλα, ο πρόεδρος της ONEX, σε συνέντευξή του στα «Π», χαρακτηρίζει ως ιδιαίτερα δυσάρεστη εξέλιξη την απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού να απορρίψει την πρόταση της Ελληνικής Ένωσης Ναυπηγείων (ΕΕΝ) για τη ναυπήγηση πυραυλακάτων, κανονιοφόρων, περιπολικών και κορβετών στο πλαίσιο του προγράμματος SAFE.


Πάνος Ξενοκώστας: H απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού να απορρίψει την πρόταση της ΕΕΝ για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων, μας ξάφνιασε δυσάρεστα


Κατά πόσο είμαστε κοντά ή μακριά στο να ξεκινήσει η δημιουργία του νέου εμπορικού, λιμενικού, ναυπηγικού και ενεργειακού κόμβου στην Ελευσίνα; Υπάρχουν αντιδράσεις;

Το έργο είναι ώριμο. Εχει συγκεκριμένη ταυτότητα και διαδρομή. Η ONEX ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες. Η συνεργασία με αμερικανικούς θεσμούς, ιδιαίτερα με την DFC, προσφέρει σταθερό πλαίσιο χρηματοδότησης και ενισχύει την αξιολόγηση του έργου ως επένδυση υψηλής αξιοπιστίας. Εξίσου σημαντική είναι η άριστη συνεργασία που έχουμε αναπτύξει με τα υπουργεία Ανάπτυξης, Ενέργειας και Ναυτιλίας. Υπάρχει οργανωμένο project, με χρονοδιαγράμματα, δομημένα στάδια και συγκεκριμένες απαιτήσεις. Αυτό που απομένει είναι η οριστική ευθυγράμμιση με το ελληνικό Δημόσιο σε ζητήματα χωροθέτησης, λιμενικής πολιτικής και περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Εφόσον αυτά κλείσουν στον προβλεπόμενο χρόνο, η έναρξη υλοποίησης δεν απέχει πολύ.Η εμπειρία της ONEX σε Σύρο και Ελευσίνα δείχνει ότι, όταν μια επένδυση συνοδεύεται από πραγματικές θέσεις εργασίας, σύγχρονες υποδομές και περιβαλλοντική ευθύνη, η κοινωνική αποδοχή διαμορφώνεται σταθερά και θετικά.Στην Ελευσίνα υπάρχει διαχρονικά έντονη προσδοκία για ανάπτυξη. Οι εργαζόμενοι γνωρίζουν από πρώτο χέρι την αξία της επαναλειτουργίας των Ναυπηγείων, άρα αντιμετωπίζουν το hub ως συνέχεια αυτής της προσπάθειας. Οι κάτοικοι θέλουν καθαρούς κανόνες, προστασία του περιβάλλοντος και διαφάνεια στον σχεδιασμό - και αυτό είναι απολύτως εύλογο.

"H απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού να απορρίψει την πρόταση της ΕΕΝ για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων, στο πλαίσιο του προγράμματος SAFE, μας ξάφνιασε δυσάρεστα"


Γιατί χρειάζεται νέο λιμάνι στην Ελευσίνα, όταν υπάρχει ήδη ο Πειραιάς;

Το μοντέλο που προτείνει η ONEX αφορά ένα λιμάνι με σαφή διασύνδεση με τη ναυπηγική και επισκευαστική δραστηριότητα, το οποίο θα εξυπηρετεί ενεργειακές ροές και offshore έργα, θα υποστηρίζει logistics, μέσω του Θριασίου, και θα παρέχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έργων άμυνας και ασφάλειας. Η δημιουργία ενός νέου λιμένα στη συγκεκριμένη περιοχή δεν είναι ζήτημα μεγέθους, είναι ζήτημα ειδίκευσης και στρατηγικής ανθεκτικότητας της χώρας.

Πόσο δύσκολο είναι το έργο ενός νέου λιμένα, ποιο είναι το κόστος και ποιος θα το χρηματοδοτήσει;

Πρόκειται για έργο υψηλής τεχνικής πολυπλοκότητας. Η Ελευσίνα ήδη διαθέτει βαριά βιομηχανική υποδομή, δεξαμενές, μηχανολογικό εξοπλισμό, λιμενικά σημεία και λειτουργικό περιβάλλον. Αυτό μειώνει το ρίσκο και τον χρόνο υλοποίησης. Η πραγματική δυσκολία βρίσκεται στον αδειοδοτικό συγχρονισμό με το ελληνικό Δημόσιο. Αν αυτός κλείσει θεσμικά και μεθοδικά, το έργο μπορεί να προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις.

Ποια θα είναι η συνεργασία των Ναυπηγείων Ελευσίνας με το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο και ποιες νέες υποδομές θα απαιτηθούν;

Η ολοκλήρωση του άξονα Ναυπηγεία Ελευσίνας - Θριάσιο αποτελεί βασικό πυλώνα του νέου μοντέλου. Η ONEX επιδιώκει να συνδέσει τη ναυπηγική βιομηχανία με τις υπηρεσίες logistics και την εμπορική δραστηριότητα, δημιουργώντας έναν ενιαίο παραγωγικό κύκλο που στην Ελλάδα έως σήμερα δεν υπάρχει. Οι υφιστάμενες υποδομές στο Θριάσιο προσφέρουν εξαιρετική βάση. Για να λειτουργήσει πλήρως το cluster, θα χρειαστούν στοχευμένες βελτιώσεις, όπως αναβάθμιση των οδικών συνδέσεων για βαριά μεταφορά, ενίσχυση των σιδηροδρομικών προσβάσεων και τεχνικές παρεμβάσεις στα σημεία διασύνδεσης των δύο υποσυστημάτων. Δεν μιλάμε για έργα μεγάλης κλίμακας, αλλά για λειτουργικές αναβαθμίσεις που πολλαπλασιάζουν την αξία του συνόλου.

Παρά τις εισηγήσεις της Ενωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, η πρόταση του Πολεμικού Ναυτικού για το πρόγραμμα SAFE δεν περιλαμβάνει καμία συμμετοχή της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας. Πώς διαβάζετε αυτήν την εξέλιξη, ειδικά υπό το πρίσμα των δημόσιων τοποθετήσεων του υπουργού Αμυνας, Νίκου Δένδια, για την ανάγκη ενίσχυσης της εγχώριας παραγωγικής βάσης;

Οφείλω να πω ότι αυτή η απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.) μάς ξάφνιασε δυσάρεστα. Και για έναν λόγο παραπάνω: επειδή η Ενωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) κλήθηκε να καταθέσει τις προτάσεις, όπερ και έπραξε, παρουσιάζοντας μια ολοκληρωμένη και κοστολογημένη πρόταση. Αυτή η κίνηση του Π.Ν. και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών & Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) δεν συνάδει σε καμία περίπτωση ούτε με το πνεύμα ούτε με το γράμμα των εξαγγελιών του υπουργού Αμυνας, Νίκου Δένδια, για ουσιαστική αξιοποίηση της εγχώριας βιομηχανίας. Καταθέσαμε πρόταση για τη ναυπήγηση πυραυλακάτων, κανονιοφόρων, OPV και κορβετών. Με ελληνική συμμετοχή άνω του 70%, βάσει του μνημονίου συνεργασίας ΕΕΝ και της Ενωσης Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής, Ασφάλειας & Αμυνας (ΕΕΛΕΑΑ). Επιπλέον, υπογράψαμε μνημόνια και με τα κρατικά Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) αλλά και με δύο ευρωπαϊκούς γίγαντες: την Ιταλική Εχonur και τη γερμανική Everllence, γνωστή στο παρελθόν ως ΜΑΝ Energy Solutions. Συνεπώς, η πρότασή μας πληροί όλες τις προϋποθέσεις που θέτει η Κομισιόν. Τόσο η ΕΕΝ όσο και η ΟΝΕΧ έχουμε αποδείξει ότι στηρίζουμε διαχρονικά τις εθνικές προτεραιότητες, όπως αυτές καθορίζονται από την κυβέρνηση, αλλά οφείλω να επισημάνω ότι η απόφαση αυτή είναι ακατανόητη, καθώς είναι ξεκάθαρο ότι στερεί από τη χώρα τεχνογνωσία και θέσεις εργασίας και, κυρίως, της στερεί στρατηγικό βάθος. Ολα αυτά συμβαίνουν την ίδια ώρα που γείτονές μας έχουν φτάσει στο σημείο να παραδίδουν σχεδόν κάθε μήνα ένα πολεμικό πλοίο ή να κλείνουν συμβόλαια εξαγωγών, όπως έγινε εσχάτως με τη Ρουμανία. Πιστεύω ότι πρόκειται για μια πέρα για πέρα λανθασμένη απόφαση για τη χώρα και την εθνική ασφάλεια και ελπίζω ότι θα υπάρξει άμεσα επαναξιολόγηση με βάση τα πραγματικά δεδομένα.

Δημοσιεύτηκε στο ένθετο Money pro των Παραπολιτικών