Το κλείσιμο των καταστημάτων, το τσουνάμι των απολύσεων, η προοπτική μιας βαθιάς ύφεσης και η τεράστια οικονομική αβεβαιότητα σημαίνουν ότι πολλές από τις επιχειρήσεις που έκλεισαν τις πόρτες τους εξαιτίας του κοροναϊού δεν θα ανοίξουν ποτέ ξανά. Για κάποιες άλλες, όμως, αυτή η πανδημία εξελίσσεται σε μία παράδοξη... ευλογία. Στρώματα για γιόγκα και μαγιά για σπιτικό ψωμί είναι από τα πιο απροσδόκητα best sellers αυτής της εποχής, καθώς όλοι εκείνοι που κάλυψαν τις βασικές τους ανάγκες σε τρόφιμα, καθαριστικά και χαρτί τουαλέτας ψάχνουν τώρα έναν τρόπο για να γεμίσουν τις ώρες της καραντίνας, ενώ σε περιζήτητα είδη έχουν εξελιχθεί οι αναπνευστήρες, οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, τα παιχνίδια παζλ και οι μάσκες.

Στη μεγάλη μάχη κατά του ιού

Το πιο περιζήτητο προϊόν αυτή τη στιγμή στον πλανήτη είναι οι αναπνευστήρες. Την ώρα που οι γιατροί δίνουν μάχη για να σώσουν ζωές στα νοσοκομεία, οι πιο καινοτόμες εταιρείες του κόσμου πασχίζουν να φτιάξουν τα μηχανήματα που θα τους βοηθήσουν. Η Ford, η General Motors και η Tesla δουλεύουν νυχθημερόν για να παραδώσουν χιλιάδες αναπνευστήρες στην αμερικανική κυβέρνηση, την ώρα που η αφρόκρεμα της Φόρμουλα 1 (McLaren και Mercedes) και της αεροναυπηγικής (Rolls Royce και Airbus) ενώνουν τις δυνάμεις τους για να κατασκευάσουν 10.000 τέτοια μηχανήματα για τα βρετανικά νοσοκομεία. Εταιρείες που έως σήμερα έφτιαχναν από ηλεκτρικές σκούπες (Dyson) έως διαστημόπλοια (Virgin Orbit) σχεδιάζουν και κατασκευάζουν τους δικούς τους αναπνευστήρες από το μηδέν, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσουν τις δραματικές ελλείψεις στα νοσοκομεία όλου του κόσμου.

Επικοινωνία μέσωτης τεχνολογίας

Εάν το Instagram φαντάζει άκαιρο σε μία εποχή που όλος ο κόσμος περνά τηνημέρα κλεισμένος μέσα στο σπίτι με τις πιτζάμες του, το Zoom εξελίσσεται στην απόλυτη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης στον καιρό του κοροναϊού. Αυτή η εφαρμογή για τηλεδιασκέψεις, που δημιουργήθηκε πριν από 9 χρόνια από τον Κινεζοαμερικανό Ερικ Γουάν, αποτελεί σήμερα τη βασική μορφή επικοινωνίας με τον έξω κόσμο για πολλούς από τους δύο δισεκατομμύρια ανθρώπους που βρίσκονται σε καραντίνα. Είτε πρόκειται για επαγγελματίες που το χρησιμοποιούν για να επικοινωνήσουν με τους συνεργάτες τους, για παιδιά που κάνουν τα μαθήματα του σχολείου τους online, για γιαγιάδες και παππούδες που λαχταρούν να δουν τα εγγόνια τους στην οθόνη ή ακόμα και για το Υπουργικό Συμβούλιο της Βρετανίας, το Zoom μπαίνει πλέον καθημερινά σε εκατομμύρια σαλόνια ανά τον πλανήτη. Για πολλούς έχει γίνει τόσο βασικό κομμάτι της νέας τους καθημερινότητας, ώστε το χρησιμοποιούν για να πιουν εξ αποστάσεως ένα απογευματινό κοκτέιλ με τους φίλους τους. Τις τελευταίες εβδομάδες, το Zoom αποτελεί την πρώτη σε downloads εφαρμογή στο App Store της Apple, ενώ μόνο μέσα από το store της Google την «κατέβασαν» περισσότεροι από 50.000.000 χρήστες. Και βέβαια, η μετοχή της Zoomέχει υπερδιπλασιάσει την αξία της από τις αρχές του έτους, με αποτέλεσμα η κεφαλαιοποίησή της να ξεπερνά πλέον τα 42 δισ. δολάρια.

Αύξηση κατά 370% και online πωλήσεις

Την περασμένη εβδομάδα, εννέα από τα δέκα δημοφιλέστερα προϊόντα στο σάιτ της Amazon ήταν είδη προσωπικής υγιεινής (όπως χαρτί τουαλέτας) και αντιβακτηριδιακά καθαριστικά. Στην έβδομη θέση, ανάμεσα στα προϊόντα που αναζητούν περισσότερο οι καταναλωτές σε αυτές τις δύσκολες ημέρες, όμως, βρέθηκαν τα παζλ ενηλίκων. Η ζήτηση για παζλ ξεπέρασε ακόμα και εκείνη για αντισηπτικά μαντιλάκια, καθώς εκατομμύρια αποκλεισμένων έχουν ήδη βαρεθεί να βλέπουν τηλεόραση και αναζητούν μία πιο δημιουργική απασχόληση για όλη την οικογένεια. Και ενώ κανείς θα περίμενε ότι η έκρηξη της ζήτησης θα αποτελεί καλό νέο για τις εταιρείες του κλάδου, όπως τη γερμανική Ravensburger, η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη. Οι πωλήσεις της Ravensburger στη Β. Αμερική έχουν αυξηθεί κατά 370% τις δύο τελευταίες εβδομάδες, με την εταιρεία να πιάνει τα νούμερα που συνήθως κάνει την περίοδο των Χριστουγέννων. Ωστόσο, αυτός ο γίγαντας των παιχνιδιών, που μετρά 137 χρόνια ζωής, δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να καλύψει τη ζήτηση. Με τα καταστήματα παιχνιδιών να έχουν κλείσει και την Amazon να γεμίζει τις αποθήκες της με προϊόντα πρώτης ανάγκης και ιατρικές προμήθειες, τα παζλ έχουν ξεπουλήσει από παντού. Και όσοι έχουν ακόμα τα πιο περιζήτητα από αυτά στις αποθήκες τους, τα πουλάνε στο Ιντερνετ σε τιμές δύο ή τρεις φορές πάνω από τις κανονικές.

Μάσκες που σώζουν ζωές

Η 3M προετοιμαζόταν γι’ αυτήν τη στιγμή εδώ και δύο δεκαετίες. Αυτός ο βιομηχανικός γίγαντας που παράγει από τα χαρτάκια Postit έως τη... Rolls Royce των μασκών, την περίφημη N95, συνειδητοποίησε μετά την επιδημία του SARS, το 2002, ότι τα εργοστάσιά του αδυνατούν να καλύψουν την έκρηξη της ζήτησης κάθε φορά που «χτυπά» μία κρίση. Ηταν τότε που η διοίκηση της 3M αποφάσισε να δημιουργήσει νέες γραμμές παραγωγής στα εργοστάσιά της, που θα έμεναν εν υπνώσει, μέχρι να χρειαστεί να χρησιμοποιηθούν. Οταν στις 31 Ιανουαρίου 2020 οι υπεύθυνοι της εταιρείας έβαλαν σε λειτουργία τις μηχανές που παρέμεναν εδώ και χρόνια αχρησιμοποίητες, δεν μπορούσαν να φανταστούν όσα θα ακολουθούσαν. Σήμερα, ολόκληρος ο πλανήτης βρίσκεται σε μία αγωνιώδη αναζήτηση για αντισηπτικά και χαρτί τουαλέτας. Ομως κανένα προϊόν δεν είναι πιο περιζήτητο από τις Ν95, τις μοναδικές μάσκες που σταματούν το 95% των αιωρούμενων σωματιδίων πριν μπουν στο στόμα ή τη μύτη του χρήστη. Είναι τέτοια η ζήτηση, ώστε το αμερικανικό κράτος, που έως πρότινος προμηθευόταν Ν95 με 85 σεντς το τεμάχιο, καλείται σήμερα να πληρώσει 7 δολάρια την κάθε μάσκα, καθώς οι λιγοστοί μεταπωλητές που έχουν ακόμα αποθέματα επωφελούνται από τις δραματικές ελλείψεις. Αυτές ακριβώς τις ελλείψεις προσπαθεί να αντιμετωπίσει η 3Μ, καταφέρνοντας μέσα στους τελευταίους δύο μήνες να διπλασιάσει την παραγωγή μασκών Ν95 στα 100 εκατ. τον μήνα. Στόχος της εταιρείας είναι σε 12 μήνες από σήμερα να παράγει 2 δισεκατομμύρια τέτοιες μάσκες τον χρόνο.