Ο κοροναϊός «μολύνει» μόρφωση και παιδεία: Ορατός ο κίνδυνος να κλείσουν χιλιάδες σχολεία
Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, µια ολόκληρη γενιά αναγκάστηκε να διακόψει βίαια την εκπαίδευσή της σε καιρό ειρήνης. Τον κώδωνα του κινδύνου για µια άνευ προηγουµένου «εκπαιδευτική κρίση» στην εποχή µετά τον κορoνοϊό κρούει η µη κυβερνητική οργάνωση «Save the Children».
Σύµφωνα µε τα πορίσµατα µιας νέας έκθεσης 94 σελίδων, µε τίτλο «Σώστε την Εκπαίδευσή µας» («Save Our Education»), περίπου 10 εκατοµµύρια παιδιά σε όλο τον κόσµο κινδυνεύουν να µην επιστρέψουν ποτέ στα θρανία, ακόµα κι αν αρθούν πλήρως οι περιορισµοί που επιβλήθηκαν για την αποτροπή της εξάπλωσης της πανδηµίας.
Η υγειονοµική κρίση προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις, επηρέασε την παγκόσµια οικονοµία και επιδείνωσε τις ήδη υφιστάµενες ανισότητες. Το κλείσιµο των σχολείων ήταν µια κίνηση κοµβικής σηµασίας για τον έλεγχο της εξάπλωσης του ιού. Για εκατοµµύρια παιδιά στις φτωχότερες χώρες του κόσµου, ωστόσο, κινδυνεύει να γίνει η νέα «κανονικότητα».
Η οργάνωση µε έδρα το Λονδίνο επικαλείται στοιχεία της UNESCO, που δείχνουν ότι τον περασµένο Απρίλιο 1,6 δισεκατοµµύρια µαθητές και φοιτητές έµειναν εκτός σχολείων και πανεπιστηµίων λόγω των έκτακτων µέτρων για τον περιορισµό του COVID-19.
Ο αριθµός αυτός αντιστοιχεί περίπου στο 90% του συνολικού πληθυσµού των µαθητών στον κόσµο. Πριν καν ξεσπάσει η πανδηµία, άλλωστε, 258 εκατοµµύρια παιδιά και έφηβοι βρίσκονταν εκτός εκπαιδευτικού συστήµατος παγκοσµίως.
ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΓΙΑ ΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ
Η οικονοµική κατάρρευση που προκάλεσε η παγκόσµια υγειονοµική κρίση ενδέχεται να οδηγήσει στη φτώχεια επιπλέον έως και 117 εκατοµµύρια παιδιά, γεγονός που, σύµφωνα µε τους ειδικούς, θα µπορούσε να έχει επιπτώσεις στις σχολικές εγγραφές, ιδιαίτερα στις πιο φτωχές χώρες του πλανήτη.
Στις χώρες όπου «ανθεί» η παιδική εργασία και πολλαπλασιάζονται οι πρόωροι γάµοι, υπολογίζεται ότι ένας αριθµός µεταξύ 7 και 9,7 εκατοµµυρίων παιδιών είναι πιθανόν να εγκαταλείψουν το σχολείο µόνιµα την περίοδο µετά την πανδηµία. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, τον περασµένο µήνα η UNICEF προειδοποίησε ότι εκατοµµύρια παιδιά θα µπορούσαν να οδηγηθούν σε επισφαλείς, χαµηλά αµειβόµενες και επικίνδυνες θέσεις εργασίας, µε αποτέλεσµα να αυξηθεί για πρώτη φορά εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες η παιδική εργασία.
Η φιλανθρωπική οργάνωση προειδοποιεί, την ίδια στιγµή, ότι η κρίση θα µπορούσε να προκαλέσει µια «τρύπα» ύψους 77 δισεκατοµµυρίων δολαρίων σε εκπαιδευτικούς προϋπολογισµούς, ιδίως σε χώρες µε χαµηλό και µεσαίο εισόδηµα έως το τέλος του 2021.
«Περίπου 10 εκατοµµύρια παιδιά µπορεί να µην επιστρέψουν ποτέ στο σχολείο - πρόκειται για µια άνευ προηγουµένου εκπαιδευτική κρίση και οι κυβερνήσεις πρέπει επειγόντως να επενδύσουν στη μάθηση», τονίζει η επικεφαλής του «Save the Children», Ινγκερ Ασινγκ, απευθύνοντας έκκληση σε κυβερνήσεις και δωρητές να αναλάβουν δράση.
Αν δεν γίνει αυτό, οι ανισότητες που υπήρχαν ήδη «μεταξύ πλουσίων και φτωχών, αλλά και αγοριών και κοριτσιών, θα εκτοξευθούν», τόνισε σε ανακοίνωσή της η οργάνωση. Ο κίνδυνος να μη γυρίσουν τα παιδιά στα σχολεία -κυρίως τα κορίτσια- ακόμα και μετά την άρση των μέτρων είναι υπαρκτός σε 12 χώρες κυρίως της Κεντρικής και τη Δυτικής Αφρικής. «Γνωρίζουμε ότι τα φτωχότερα, πιο περιθωριοποιημένα παιδιά, που απείχαν ήδη συχνά από τα μαθήματα, έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη απώλεια», προσθέτει η Ασινγκ. «Αν επιτρέψουμε σε αυτή την εκπαιδευτική κρίση να συνεχιστεί, το μέλλον των παιδιών θα είναι δυσοίωνο», καταλήγει.
ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ ΛΟΓΩ COVID-19
Η 13χρονη Χάουο, από τη Σομαλία, δεν είναι η πρώτη φορά που είδε το σχολείο της να κλείνει. Το 2017, όταν το χωριό της χτυπήθηκε από την ξηρασία, η οικογένειά της έχασε τα πάντα. Την τελευταία τριετία άλλαξαν σπίτι, ξεκίνησαν νέα ζωή και η Χάουο άρχισε και πάλι να πηγαίνει σχολείο. Ο κορονοϊός τούς άλλαξε και πάλι τη ζωή. «Δεν ξέρω πότε θα μπορέσω να επιστρέψω, ώστε να συνεχίσω την εκπαίδευσή μου και να συναντήσω τους φίλους μου», λέει. Χωρίς πρόσβαση σε τηλεόραση ή ραδιόφωνο, δεν μπορεί να συνεχίσει τα μαθήματα.
Ο στόχος του ΟΗΕ να έχει εξασφαλίσει σε όλα τα παιδιά ποιοτική εκπαίδευση έως το 2030 είναι βέβαιο ότι δεν θα επιτευχθεί, πόσω μάλλον μετά την πανδημία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλές απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη τα σχολεία δεν είναι μόνο χώρος μάθησης. Για πολλά παιδιά αποτελούν ένα ασφαλές μέρος, όπου μπορούν να λαμβάνουν γεύματα, να έχουν πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη και να παίζουν με τους φίλους τους...
Σύµφωνα µε τα πορίσµατα µιας νέας έκθεσης 94 σελίδων, µε τίτλο «Σώστε την Εκπαίδευσή µας» («Save Our Education»), περίπου 10 εκατοµµύρια παιδιά σε όλο τον κόσµο κινδυνεύουν να µην επιστρέψουν ποτέ στα θρανία, ακόµα κι αν αρθούν πλήρως οι περιορισµοί που επιβλήθηκαν για την αποτροπή της εξάπλωσης της πανδηµίας.
Η υγειονοµική κρίση προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις, επηρέασε την παγκόσµια οικονοµία και επιδείνωσε τις ήδη υφιστάµενες ανισότητες. Το κλείσιµο των σχολείων ήταν µια κίνηση κοµβικής σηµασίας για τον έλεγχο της εξάπλωσης του ιού. Για εκατοµµύρια παιδιά στις φτωχότερες χώρες του κόσµου, ωστόσο, κινδυνεύει να γίνει η νέα «κανονικότητα».
Η οργάνωση µε έδρα το Λονδίνο επικαλείται στοιχεία της UNESCO, που δείχνουν ότι τον περασµένο Απρίλιο 1,6 δισεκατοµµύρια µαθητές και φοιτητές έµειναν εκτός σχολείων και πανεπιστηµίων λόγω των έκτακτων µέτρων για τον περιορισµό του COVID-19.
Ο αριθµός αυτός αντιστοιχεί περίπου στο 90% του συνολικού πληθυσµού των µαθητών στον κόσµο. Πριν καν ξεσπάσει η πανδηµία, άλλωστε, 258 εκατοµµύρια παιδιά και έφηβοι βρίσκονταν εκτός εκπαιδευτικού συστήµατος παγκοσµίως.
ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ ΓΙΑ ΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ
Η οικονοµική κατάρρευση που προκάλεσε η παγκόσµια υγειονοµική κρίση ενδέχεται να οδηγήσει στη φτώχεια επιπλέον έως και 117 εκατοµµύρια παιδιά, γεγονός που, σύµφωνα µε τους ειδικούς, θα µπορούσε να έχει επιπτώσεις στις σχολικές εγγραφές, ιδιαίτερα στις πιο φτωχές χώρες του πλανήτη.
Στις χώρες όπου «ανθεί» η παιδική εργασία και πολλαπλασιάζονται οι πρόωροι γάµοι, υπολογίζεται ότι ένας αριθµός µεταξύ 7 και 9,7 εκατοµµυρίων παιδιών είναι πιθανόν να εγκαταλείψουν το σχολείο µόνιµα την περίοδο µετά την πανδηµία. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, τον περασµένο µήνα η UNICEF προειδοποίησε ότι εκατοµµύρια παιδιά θα µπορούσαν να οδηγηθούν σε επισφαλείς, χαµηλά αµειβόµενες και επικίνδυνες θέσεις εργασίας, µε αποτέλεσµα να αυξηθεί για πρώτη φορά εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες η παιδική εργασία.
Η φιλανθρωπική οργάνωση προειδοποιεί, την ίδια στιγµή, ότι η κρίση θα µπορούσε να προκαλέσει µια «τρύπα» ύψους 77 δισεκατοµµυρίων δολαρίων σε εκπαιδευτικούς προϋπολογισµούς, ιδίως σε χώρες µε χαµηλό και µεσαίο εισόδηµα έως το τέλος του 2021.
«Περίπου 10 εκατοµµύρια παιδιά µπορεί να µην επιστρέψουν ποτέ στο σχολείο - πρόκειται για µια άνευ προηγουµένου εκπαιδευτική κρίση και οι κυβερνήσεις πρέπει επειγόντως να επενδύσουν στη μάθηση», τονίζει η επικεφαλής του «Save the Children», Ινγκερ Ασινγκ, απευθύνοντας έκκληση σε κυβερνήσεις και δωρητές να αναλάβουν δράση.
Αν δεν γίνει αυτό, οι ανισότητες που υπήρχαν ήδη «μεταξύ πλουσίων και φτωχών, αλλά και αγοριών και κοριτσιών, θα εκτοξευθούν», τόνισε σε ανακοίνωσή της η οργάνωση. Ο κίνδυνος να μη γυρίσουν τα παιδιά στα σχολεία -κυρίως τα κορίτσια- ακόμα και μετά την άρση των μέτρων είναι υπαρκτός σε 12 χώρες κυρίως της Κεντρικής και τη Δυτικής Αφρικής. «Γνωρίζουμε ότι τα φτωχότερα, πιο περιθωριοποιημένα παιδιά, που απείχαν ήδη συχνά από τα μαθήματα, έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη απώλεια», προσθέτει η Ασινγκ. «Αν επιτρέψουμε σε αυτή την εκπαιδευτική κρίση να συνεχιστεί, το μέλλον των παιδιών θα είναι δυσοίωνο», καταλήγει.
ΕΠΙΔΕΙΝΩΣΗ ΛΟΓΩ COVID-19
Η 13χρονη Χάουο, από τη Σομαλία, δεν είναι η πρώτη φορά που είδε το σχολείο της να κλείνει. Το 2017, όταν το χωριό της χτυπήθηκε από την ξηρασία, η οικογένειά της έχασε τα πάντα. Την τελευταία τριετία άλλαξαν σπίτι, ξεκίνησαν νέα ζωή και η Χάουο άρχισε και πάλι να πηγαίνει σχολείο. Ο κορονοϊός τούς άλλαξε και πάλι τη ζωή. «Δεν ξέρω πότε θα μπορέσω να επιστρέψω, ώστε να συνεχίσω την εκπαίδευσή μου και να συναντήσω τους φίλους μου», λέει. Χωρίς πρόσβαση σε τηλεόραση ή ραδιόφωνο, δεν μπορεί να συνεχίσει τα μαθήματα.
Ο στόχος του ΟΗΕ να έχει εξασφαλίσει σε όλα τα παιδιά ποιοτική εκπαίδευση έως το 2030 είναι βέβαιο ότι δεν θα επιτευχθεί, πόσω μάλλον μετά την πανδημία. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλές απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη τα σχολεία δεν είναι μόνο χώρος μάθησης. Για πολλά παιδιά αποτελούν ένα ασφαλές μέρος, όπου μπορούν να λαμβάνουν γεύματα, να έχουν πρόσβαση σε υγειονομική περίθαλψη και να παίζουν με τους φίλους τους...