Η αμερικανική γαλακτοκομική βιομηχανία έχει κερδίσει μια σημαντική νομική μάχη στη σύγκρουση για τα κοινά ονόματα τυριών. Τη νόμιμη χρήση στη χώρα τους του κοινού ονόματος ‘Gruyere’.

Ωστόσο ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει καθώς οι ευρωπαϊκές εταιρείες προβάλλουν ολοένα και πιο επιθετικούς ισχυρισμούς για την εξασφάλιση αποκλειστικών δικαιωμάτων σε γενικές ονομασίες τροφίμων και ποτών που χρησιμοποιούνται από εταιρείες των ΗΠΑ.

Για κάτι περισσότερο από ένα όνομα

Όπως υποστηρίζουν οι τυροκομικοί φορείς στις ΗΠΑ, το ζήτημα είναι κάτι περισσότερο από λεκτκό. Πρόκειται για παράδοση, μάρκετινγκ, θέσεις εργασίας και δισεκατομμύρια δολάρια σε μελλοντικές οικονομικές επιπτώσεις για τη γαλακτοκομική βιομηχανία των ΗΠΑ.

Εάν η Ευρώπη εξασφαλίσει αποκλειστική χρήση φέτας, παρμεζάνας, γκοργκόνζολα, ασιαγκό και άλλων κοινών ονομασιών τυριού, θα μπορούσε να μειώσει την κατανάλωση τυριού ΗΠΑ 21% σε διάστημα 10 ετών και να κοστίσει στους αμερικάνους γαλακτοπαραγωγούς αθροιστικά 59 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με μελέτη που ανέθεσε η Κοινοπραξία για Κοινά Ονόματα Τροφίμων (CCFN).

Αμερικανοί τυροκόμοι: ‘Υποκρισία της ΕΕ

«Το Gruyere είναι το τέλειο παράδειγμα της υποκρισίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής όσον αφορά τα GI», δήλωσε ο Jaime Castaneda, Εκτελεστικός Διευθυντής του CCFN, υπογραμμίζοντας ότι: «Η μόνη πόλη με το όνομα Gruyere σε όλη την Ευρώπη βρίσκεται στην Ελβετία. Παρόλα αυτά, οι Γάλλοι παράγουν γραβιέρα για γενιές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστηρίζει ότι επειδή οι Γάλλοι παράγουν αυτό το προϊόν για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα πρέπει να διατηρήσουν το δικαίωμα να συνεχίσουν να το κάνουν και να υποχρεώσουν την Ελβετία να επιτρέψει τη συνύπαρξη και των δύο προϊόντα».

Η CCFN, που ιδρύθηκε και στελεχώνεται από το Συμβούλιο Εξαγωγών Γαλακτοκομικών ΗΠΑ, αρνήθηκε να υποχωρήσει και υπέβαλλε την υπόθεσή του στο συμβούλιο δοκιμών και προσφυγών εμπορικών σημάτων των ΗΠΑ.

Απόφαση νίκης για τους Αμερικανούς

Μια απόφαση 65 σελίδων που εκδόθηκε στις 5 Αυγούστου διαπίστωσε ότι τα επιχειρήματα του οργανωμένου συνασπισμού CCFN ήταν πειστικά.

«Αφού εξετάσαμε προσεκτικά όλα τα επιχειρήματα και τα αποδεικτικά στοιχεία, διαπιστώνουμε ότι οι αγοραστές και οι καταναλωτές τυριών κατανοούν τον όρο ‘Gruyere’ ως ονομασία που αναφέρεται κυρίως σε μια κατηγορία εντός του γένους του τυριού που μπορεί να προέρχεται από οπουδήποτε», σημείωσε η απόφαση.

Ανέφερε επίσης: «Το τυρί που χαρακτηρίζεται ως ‘Gruyere’ παρασκευάζεται σε πολλές τοποθεσίες, όπως η Γερμανία, η Αυστρία και οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Η απόφαση σημαίνει ότι όλοι οι τυροκόμοι και οι πελάτες τους έχουν το δικαίωμα να συνεχίσουν να το πωλούν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αν και η Ελβετία μπορεί να προσφύγει στην απόφαση, αυτή είναι μια σημαντική πρώτη νίκη για τη γαλακτοκομική βιομηχανία των ΗΠΑ. Ακολουθεί μάλιστα ανάλογη της κοινοπραξίας Asiago της Ιταλίας, που έχασε τις προσπάθειές της πέρυσι να αναγνωρίσει το ‘Asiago’ ως εμπορικό σήμα στις ΗΠΑ.

Οι Ελβετοί μπορούν να πωλούν τη δική τους Gruyere στην αγορά των ΗΠΑ μέσω του λογότυπου “Le Gruyere Switzerland AOC”, που εγκρίθηκε το 2013.