Οι προτάσεις του Instagram έστρεφαν τους χρήστες στην παραπληροφόρηση για τον κοροναϊό, αλλά και σε αντιεμβολιαστικό και αντισημιτικό περιεχόμενο, τη στιγμή που η πανδημία βρισκόταν σε κορύφωση, σύμφωνα με δημοσίευμα παρατηρητηρίου των κοινωνικών δικτύων.

Το Κέντρο για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH) διαπίστωσε ότι οι προτάσεις νέων λογαριασμών στο Instagram περιελάμβαναν σημαντικές ποσότητες παραπληροφόρησης, μέσω των αλγορίθμων προτάσεων της πλατφόρμας.
Μεταξύ άλλων, το υλικό βρισκόταν στη σελίδα «explore», αλλά και στις προτεινόμενες αναρτήσεις, που εισήχθησαν τον Αύγουστο του 2020 για να παρουσιάσουν υλικό στους χρήστες που έχουν ήδη δει όλο το υλικό που έχουν αναρτήσει οι φίλοι τους.

Η παραπληροφόρηση «σερβιρόταν» συχνότερα σε νέους χρήστες που ακολουθούσαν ετερόκλητους λογαριασμούς της πλατφόρμας, και οι οποίοι περιλάμβαναν κορυφαίες φιγούρες των αντιεμβολιαστών αλλά και influencers που ασχολούνται με το ευ ζην, σύμφωνα με την έκθεση του CCDH, με τίτλο Malgorithm.

Για παράδειγμα, εθελοντές που ακολουθούσαν 10 λογαριασμούς που συνδέονταν με τους αντιεμβολιαστές, έλαβαν προτάσεις για αναρτήσεις που προωθούσαν αντισημιτικές θεωρίες συνωμοσίας. Πολυάριθμες αναρτήσεις υποστήριζαν ότι «δεν υπάρχει πανδημία», ενώ άλλες καλούσαν τους πολίτες να «σταματήσουν τα τεστ» και να «σταματήσουν να φοράνε τη μάσκα τους».

«Είναι πέραν κάθε φαντασίας το ότι τη στιγμή που η πανδημία σάρωνε τον πλανήτη, το Instagram εισήγαγε νέο χαρακτηριστικό που ενθάρρυνε τους χρήστες να παρακολουθήσουν συνωμοσιολόγους και να εκτεθούν σε ψέματα για τον κοροναϊό και τα εμβόλια», τονίζει ο επικεφαλής του CCDH, Ιμράν Αχμέντ.

«Αυτό το χαρακτηριστικό δημιουργήθηκε στο όνομα του κέρδους, με σκοπό οι πολίτες να συνεχίσουν να σκρολάρουν και να εκτεθούν σε περισσότερες διαφημίσεις».
«Οι αλγόριθμοι που προτείνουν περιεχόμενο είναι έργο ενός εκδότηπου επιλέγει τι θα δουν οι αναγνώστες και όχι μια ουδέτερη πλατφόρμα. Το γεγονός έχει σοβαρές νομικές και ρυθμιστικές συνέπειες για τις εταιρείες κοινωνικών δικτύων και δείχνει ότι είναι υπαίτιες για βλάβες εις βάρος ατόμων, αλλά και της κοινωνίας εν γένει».

Η Facebook, η εταιρεία στην οποία ανήκει το Instagram, ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι η έρευνα ήταν ανεπίκαιρη και παραπλανητική: «Έχουμε κι εμείς ως στόχο τη μείωση της εξάπλωσης της παραπληροφόρησης, όμως αυτή η έρευνα είναι ανεπίκαιρη κατά πέντε μήνες. Επιπλέον, χρησιμοποιεί ως δείγμα μόλις 104 αναρτήσεις, σε σύγκριση με τα 12 εκατ. τμήματα περιεχομένου που έχουμε απομακρύνει από το Facebook και το Instagram από την αρχή της πανδημίας», τόνισε εκπρόσωπος της εταιρείας.

«Εστιάζουμε στην παρουσίαση αξιόπιστων πληροφοριών στους ανθρώπους. Για αυτό και έχουμε κατευθύνει μέχρι στιγμής περισσότερες από 10 εκατ. αναζητήσεις που σχετίζονταν με τον κοροναϊό και τα εμβόλια σε επίσημες υγειονομικές πηγές, όπως το NHS και κυβερνητικές ιστοσελίδες. Επιπλέον, εργαζόμαστε για βελτιώσεις της αναζήτησης του Instagram για να δυσκολέψουμε τον εντοπισμό λογαριασμών που αποθαρρύνουν τον κόσμο από τα εμβόλια».

πηγή:in.gr