Διώρυγα του Σουέζ: Η παγκόσμια οικονομία μετρά τις… πληγές της
Αριθμοί που… ζαλίζουν
Τεράστιες ζημίες αφήνει πίσω του το… θρίλερ με το πλοίο εμπορευματοκιβωτίων «Ever Given», που, μετά από πολλές περιπέτειες κατάφερε να απεγκλωβιστεί, ανοίγοντας και πάλι τη Διώρυγα του Σουέζ και επιτρέποντας στο παγκόσμιο εμπόριο να «ανασάνει».
Σύμφωνα με το «Reuters» οι ιδιοκτήτες και οι εταιρείες ναύλωσης πλοίων που είχαν παραμείνει εγκλωβισμένοι στη Διώρυγα του Σουέζ για διάστημα σχεδόν μιας εβδομάδας είναι αντιμέτωποι με έξοδα τουλάχιστον 24 εκατ. δολ. είναι - έξοδα που αδυνατούν να αντισταθμίσουν, καθώς τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους δεν τα καλύπτουν.
Τα περίπου 400 πλοία που εγκλωβίστηκαν, μεταξύ των οποίων πετρελαιοφόρα αλλά και πλοία που μεταφέρουν αγαθά, προσπαθούν να υπολογίσουν το κόστος από τη διακοπή της κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ.
Τα πλοία διαθέτουν συνήθως διάφορους τύπους ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας και αποζημίωσης (P&I) για αξιώσεις ρύπανσης και τραυματισμών. Ξεχωριστές πολιτικές καλύπτουν τα πλοία από φυσικές βλάβες.
«Και οι δύο αποκλείουν την απώλεια κερδών», δήλωσε στο «Reuters» ο Claudio Blancardi της εταιρείας ασφάλισης πλοίων Nordic Marine.
Πηγές του πρακτορείου αναφέρουν ότι τα ημερήσια έξοδα εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 10.000 και 15.000 δολ. την ημέρα για κάθε πλοίο.
«Οι ιδιοκτήτες τάνκερ δεν αποζημιώνονται για την καθυστέρηση των καναλιών, αλλά επωμίζονται οι ίδιοι με τις ημέρες αναμονής και το κόστος», δήλωσε πηγή του «Reuters».
Εκτός από τους ιδιοκτήτες πλοίων, οι εταιρείες ναύλωσης πλοίων που μισθώνουν πλοία για μεγάλα χρονικά διαστήματα δεν μπορούν επίσης να απαιτήσουν επιστροφή ζημιών, κάτι που σημαίνει ότι θα κληθούν επίσης να καλύψουν αυτά τα έξοδα.
Θα μπορούσαν επίσης να αντιμετωπίσουν περισσότερες από έξι ημέρες χαμένων δαπανών, καθώς τα πλοία θα αρχίσουν να κινούνται μέσα στο κανάλι.
Αυτά τα έξοδα περιλαμβάνουν επιπλέον κόστος καυσίμου, τις χαμένες μέρες από την αδυναμία του πλοίου να ολοκληρώσει το ταξίδι του και τις επιπλέον προμήθειες.
Αριθμοί που… ζαλίζουν
Όπως αναφέρει το «BBC», από το κανάλι διέρχονται καθημερινά περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ο πρόεδρος της SCA Osama Rabie προειδοποίησε το Σάββατο ότι τα έσοδα της Διώρυγας επιβαρύνονταν με 14 – 15 εκατ. δολ. για κάθε ημέρα του αποκλεισμού.
Σύμφωνα με τη Moody's, πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε στο 2% του ΑΕΠ της Αιγύπτου.
Ξεχωριστά στοιχεία από τη Lloyd's List έδειξαν ότι το «Ever Given» μπλόκαρε καθημερινά 9,6 δισ. δολ. εμπορεύματος κατά μήκος της πλωτής οδού. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατ. δολ. και 3,3 εκατ. τόνους φορτίου την ώρα ή 6,7 εκατ. δολ. το λεπτό!
Η γερμανική ασφαλιστική εταιρεία Allianz είχε προειδοποιήσει την Παρασκευή ότι το μπλοκάρισμα της Διώρυγας θα μπορούσε να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο από 6 δισ. δολ. έως και 10 δισ. δολ. την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.
Την ίδια ώρα, η Braemar ACM είπε στη «Wall Street Journal» ότι το κόστος ενοικίασης πλοίων για την αποστολή φορτίου από και προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή έχει «εκτιναχθεί» κατά 47%, στα 2,2 εκατ. δολάρια.
Σημειώνεται ότι ορισμένα σκάφη ανακατευθύνθηκαν για να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, κάτι που προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στο σύνολο του ταξιδιού τους.
Αμέτρητες οι εταιρείες που επηρεάζονται
Όμως άσχημα είναι τα νέα και για τους ιδιοκτήτες φορτίου στο πλοίο που… ευθύνεται για όλη αυτή την ιστορία, το «Ever Given», αλλά και στα άλλα πλοία που εγκλωβίστηκαν στη Διώρυγα, καθώς ενδέχεται επίσης να μην καλύπτονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Η Fitch Ratings προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι οι αντασφαλιστικές εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ζημίες συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ως συνέπεια του μπλοκαρίσματος.
Ωστόσο, το μπλοκάρισμα της Διώρυγας δεν επηρεάζει μόνο την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ή την αιγυπτιακή οικονομία - πλήττονται επίσης αμέτρητες επιχειρήσεις, από παρόχους εγχώριων μεταφορών έως λιανοπωλητές, σούπερ μάρκετ και κατασκευαστές.
Σύμφωνα με το «Reuters» οι ιδιοκτήτες και οι εταιρείες ναύλωσης πλοίων που είχαν παραμείνει εγκλωβισμένοι στη Διώρυγα του Σουέζ για διάστημα σχεδόν μιας εβδομάδας είναι αντιμέτωποι με έξοδα τουλάχιστον 24 εκατ. δολ. είναι - έξοδα που αδυνατούν να αντισταθμίσουν, καθώς τα ασφαλιστήρια συμβόλαιά τους δεν τα καλύπτουν.
Τα περίπου 400 πλοία που εγκλωβίστηκαν, μεταξύ των οποίων πετρελαιοφόρα αλλά και πλοία που μεταφέρουν αγαθά, προσπαθούν να υπολογίσουν το κόστος από τη διακοπή της κυκλοφορίας στη Διώρυγα του Σουέζ.
Τα πλοία διαθέτουν συνήθως διάφορους τύπους ασφάλισης, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας και αποζημίωσης (P&I) για αξιώσεις ρύπανσης και τραυματισμών. Ξεχωριστές πολιτικές καλύπτουν τα πλοία από φυσικές βλάβες.
«Και οι δύο αποκλείουν την απώλεια κερδών», δήλωσε στο «Reuters» ο Claudio Blancardi της εταιρείας ασφάλισης πλοίων Nordic Marine.
Πηγές του πρακτορείου αναφέρουν ότι τα ημερήσια έξοδα εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 10.000 και 15.000 δολ. την ημέρα για κάθε πλοίο.
«Οι ιδιοκτήτες τάνκερ δεν αποζημιώνονται για την καθυστέρηση των καναλιών, αλλά επωμίζονται οι ίδιοι με τις ημέρες αναμονής και το κόστος», δήλωσε πηγή του «Reuters».
Εκτός από τους ιδιοκτήτες πλοίων, οι εταιρείες ναύλωσης πλοίων που μισθώνουν πλοία για μεγάλα χρονικά διαστήματα δεν μπορούν επίσης να απαιτήσουν επιστροφή ζημιών, κάτι που σημαίνει ότι θα κληθούν επίσης να καλύψουν αυτά τα έξοδα.
Θα μπορούσαν επίσης να αντιμετωπίσουν περισσότερες από έξι ημέρες χαμένων δαπανών, καθώς τα πλοία θα αρχίσουν να κινούνται μέσα στο κανάλι.
Αυτά τα έξοδα περιλαμβάνουν επιπλέον κόστος καυσίμου, τις χαμένες μέρες από την αδυναμία του πλοίου να ολοκληρώσει το ταξίδι του και τις επιπλέον προμήθειες.
Αριθμοί που… ζαλίζουν
Όπως αναφέρει το «BBC», από το κανάλι διέρχονται καθημερινά περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ο πρόεδρος της SCA Osama Rabie προειδοποίησε το Σάββατο ότι τα έσοδα της Διώρυγας επιβαρύνονταν με 14 – 15 εκατ. δολ. για κάθε ημέρα του αποκλεισμού.
Σύμφωνα με τη Moody's, πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη Διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε στο 2% του ΑΕΠ της Αιγύπτου.
Ξεχωριστά στοιχεία από τη Lloyd's List έδειξαν ότι το «Ever Given» μπλόκαρε καθημερινά 9,6 δισ. δολ. εμπορεύματος κατά μήκος της πλωτής οδού. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατ. δολ. και 3,3 εκατ. τόνους φορτίου την ώρα ή 6,7 εκατ. δολ. το λεπτό!
Η γερμανική ασφαλιστική εταιρεία Allianz είχε προειδοποιήσει την Παρασκευή ότι το μπλοκάρισμα της Διώρυγας θα μπορούσε να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο από 6 δισ. δολ. έως και 10 δισ. δολ. την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.
Την ίδια ώρα, η Braemar ACM είπε στη «Wall Street Journal» ότι το κόστος ενοικίασης πλοίων για την αποστολή φορτίου από και προς την Ασία και τη Μέση Ανατολή έχει «εκτιναχθεί» κατά 47%, στα 2,2 εκατ. δολάρια.
Σημειώνεται ότι ορισμένα σκάφη ανακατευθύνθηκαν για να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ, κάτι που προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στο σύνολο του ταξιδιού τους.
Αμέτρητες οι εταιρείες που επηρεάζονται
Όμως άσχημα είναι τα νέα και για τους ιδιοκτήτες φορτίου στο πλοίο που… ευθύνεται για όλη αυτή την ιστορία, το «Ever Given», αλλά και στα άλλα πλοία που εγκλωβίστηκαν στη Διώρυγα, καθώς ενδέχεται επίσης να μην καλύπτονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Η Fitch Ratings προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι οι αντασφαλιστικές εταιρείες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ζημίες συνολικού ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ως συνέπεια του μπλοκαρίσματος.
Ωστόσο, το μπλοκάρισμα της Διώρυγας δεν επηρεάζει μόνο την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ή την αιγυπτιακή οικονομία - πλήττονται επίσης αμέτρητες επιχειρήσεις, από παρόχους εγχώριων μεταφορών έως λιανοπωλητές, σούπερ μάρκετ και κατασκευαστές.