Μπρα ντε φερ
Μπρα ντε φερ Δημήτρης Τάκης Χριστίνα Κοραή
johnson
Διεθνή

«Καθαρές οδηγίες« σε περίπτωση θρομβώσεων ζητούν οι γιατροί από την Jonhson&Johnson

«Πιστεύω ότι πιθανότατα θα υπάρξει ένα είδος ειδοποίησης ή περιορισμού ή εκτίμησης κινδύνου», τόνισε ο Άντονι Φάουτσι

Προβληματισμό εκφράζει η ιατρική κοινότητα στις ΗΠΑ, σχετικά με το ενδεχόμενο χορήγησης του μονοδοσικού εμβολίου κατά του κοροναϊού της Johnson & Johnson. Οι γιατροί θεωρούν ότι θα πρέπει να υπάρξουν σαφείς οδηγίες για τον καλύτερο τρόπο αντιμετώπισης ασθενών, που εμφανίζουν έναν σπάνιο τύπο θρόμβωσης αίματος. Επίσης, υποστηρίζουν ότι θα πρέπει οι πολίτες που θα λάβουν το εμβόλιο να γνωρίζουν τα συμπτώματα και τις σπάνιες αλλά πιθανές παρενέργειες.

Φόβος για τις θρομβώσεις, εμπιστοσύνη όμως για το εμβόλιο

Οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές πρότειναν την περασμένη εβδομάδα να σταματήσει η χρήση του εμβολίου, καθώς εντοπίστηκαν έξι περιπτώσεις εμφάνισης θρομβώσεων στον εγκέφαλο και χαμηλά επίπεδα αιμοπεταλίων σε γυναίκες μετά τον εμβολιασμό. Τα συμπτώματα θεωρούνται εξαιρετικά σπάνια, καθώς εμφανίστηκαν σε έξι γυναίκες, από τους 7 εκατομμύρια πολίτες που έλαβαν το εμβόλιο στις ΗΠΑ.

Αυτήν την εβδομάδα θα συνεδριάσει ομάδα εμπειρογνωμόνων από αμερικανικές υπηρεσίες υγείας για να καθορίσει αν θα συνεχιστεί το καθεστώς αναστολής του εμβολίου, με την απόφαση να αναμένεται την Παρασκευή. Ο επικεφαλής ιατρικός σύμβουλος του Τζο Μπάιντεν, Άντονι Φάουτσι εκτιμά ότι η χορήγηση του εμβολίου θα συνεχιστεί με κάποιο τρόπο. «Πιστεύω ότι πιθανότατα θα υπάρξει ένα είδος ειδοποίησης ή περιορισμού ή εκτίμησης κινδύνου» πρόσθεσε.

Μέχρι στιγμής δεν έχει αποδειχθεί άμεση σχέση μεταξύ του εμβολίου και της εμφάνισης θρομβώσεων, ενώ δεν είναι σαφές για το πόσος χρόνος απαιτείται για να καθοριστεί εάν τα εμβόλια προκαλούν τέτοια συμπτώματα. Ανάλογος προβληματισμός υπάρχει και για το εμβόλιο της AstraZeneca, που δεν χορηγείται στις ΗΠΑ.

Βαρύτητα στην επικοινωνία με γιατρούς και ασθενείς

Πάντως, οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι και τα δύο εμβόλια είναι σημαντικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού, εξαιτίας της οποίας πάνω από 3 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν πεθάνει. Ως εκ τούτου, θα δοθεί βαρύτητα στην επικοινωνία με γιατρούς και ασθενείς, για το πώς να προσέχουν μια «ανεπιθύμητη ενέργεια».

Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση. «Πρέπει να πούμε ότι οι ανεπιθύμητες ενέργειες είναι σπάνιες, αλλά υπάρχει η πιθανότητα να τις πάθετε κι αυτά είναι που πρέπει να πράξετε» δήλωσε στο Reuters ο καθηγητής Ρίσι Μέχτα, αναπληρωτής διευθυντής χειρουργικών επεμβάσεων στο νοσοκομείο Κεκ στο Πανεπιστήμιο της Νότια Καλιφόρνια στο Λος Άντζελες.

Την Παρασκευή, η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία ανακοίνωσε ότι άλλα πιθανά συμπτώματα που θα μπορούσαν να εμφανιστούν έως και δύο εβδομάδες μετά τον εμβολιασμό είναι θολή όραση, λιποθυμία, μεταβολές στις αισθήσεις, επιληπτικές κρίσεις, πόνος στα πόδια ή δύσπνοια.

Επιχειρούν να βρουν τη θεραπεία για τις θρομβώσεις

Ιδιαίτερα προσεκτικοί πρέπει να είναι και οι γιατροί όταν πρόκειται για θεραπεία. Μέχρι στιγμής, οι περιπτώσεις που έχουν εντοπιστεί παρενέργειες αφορούν θρόμβωση εγκεφαλικού φλεβικού κόλπου ή θρόμβους αίματος στον εγκέφαλο κι όχι στις αρτηρίες, που είναι και η κύρια αιτία των εγκεφαλικών επεισοδίων.

Ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) ανακοίνωσε ότι σε ασθενείς που εμφανίζουν συμπτώματα που σχετίζονται με θρομβώσεις μετά τη λήψη του εμβολίου δεν θα πρέπει να χορηγείται ηπαρίνη, που χορηγείται για τη θεραπεία διαταραχών πήξης, τουλάχιστον μέχρι να υπάρξουν πρόσθετοι έλεγχοι για τον αριθμό των αιμοπεταλίων τους. Σε περίπτωση θρομβοπενίας, η χορήγηση ηπαρίνης ενδέχεται να προκαλέσει βλάβη.

Ο FDA μάλιστα προειδοποίησε τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης ότι η χρήση ηπαρίνης σε αυτές τις περιπτώσεις θα μπορούσε να αποβεί μοιραία και συνέστησε να εξετάζουν τα αντιπηκτικά που δεν περιέχουν υπαρίνη, όπως και τη χορήγηση ενδοφλέβιας ανοσοσφαιρίνης. Ο Δρ. Τζέφρι Μπέργκερ, καρδιολόγος που ασχολείται με τις ασθένειες πήξης του αίματος στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, υποστηρίζει ότι για την κατάλληλη θεραπεία θα χρειαστούν εξετάσεις, βάσει των οποίων θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν τα συμπτώματα, χωρίς ο ασθενής να τεθεί σε κίνδυνο.

Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση « New England Journal of Medicine», μια 48χρονη που της χορηγήθηκε το εμβόλιο της J&J μεταφέρθηκε στο Ιατρικό Κέντρο του Νοσοκομείου της Νεμπράσκα, αφού εμφάνισε θρομβώσεις. Στη γυναίκα χορήγησαν θεραπεία με ηπαρίνη. Ωστόσο η κατάστασή της επιδεινώθηκε και της χορηγήθηκαν αντιπηκτικό και ανοσοσφαιρίνη. Η ασθενής παρέμενε σε κρίσιμη κατάσταση τη στιγμή που δόθηκαν στη δημοσιότητα τα στοιχεία.

Ο Φάουτσι επισήμανε ότι η χορήγηση της ηπαρίνης ενδέχεται να επιδεινώσει την κατάσταση. Την ίδια ώρα, οι γιατροί υποστηρίζουν ότι η αναστολή της χορήγησης του εμβολίου της J&J δίνει χρόνο για να υπάρξει ενημέρωση για τις συστάσεις.

Aποδοχή Cookies

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookies της Google ή/και άλλων παρόχων διαφήμισης για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Διαβάστε περισσότερα