Το σχέδιο νόμου που θα τεθεί σε καθεστώς δημόσιας διαβούλευσης, αναμένεται να προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις, καθώς όπως όλα δείχνουν θα περιλάβει το περίφημο άρθρο 2Α (σχετικό άρθρο εδώ https://www.powergame.gr/ikonomia/53470/ep-antagonismou-epizitei-ton-elegcho-kolosson-opos-oi-google-apple/).

Παρόλο που δεν είναι γνωστή η τελική μορφή του συγκεκριμένου άρθρου, εν τούτοις πρόκειται μια ρύθμιση που προσδίδει στην εγχώρια Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕπΑντ) αρμοδιότητες ελέγχου του ανταγωνισμού στα αποκαλούμενα «οικοσυστήματα» και ηλεκτρονικές πλατφόρμες.

Θεωρητικά, βάσει του άρθρου αυτού, που στο αρχικό σχέδιό του δεν ξεπερνούσε τις 200 λέξεις, η ελληνική ΕπΑντ θα μπορούσε να επιδιώξει τον έλεγχο της Skroutz, της e-Food, αλλά και κολοσσών όπως είναι η Google και η Apple.


Παράλληλα, φαίνεται ότι η κυβέρνηση δεν ικανοποίησε το αίτημα του προέδρου της ΕπΑντ Γιάννη Λιανού, για αναβάθμιση του ρόλου του ως επικεφαλής των δικτύων ανεξάρτητων ρυθμιστικών αρχών της χώρας. Με άλλα λόγια το άρθρο 24 του ν. 3959/2011 θα παραμείνει ως έχει.

Για το θέμα αυτό, πολλοί έθεσαν το θέμα της σύγκρουσης συμφερόντων. Η νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συστήθηκε για το σχέδιο νόμου, είχε ως επικεφαλής τον ίδιο τον πρόεδρο της ΕπΑντ Γ. Λιανό.

Και ο τελευταίος, ως πρόεδρος της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, πρότεινε τη δημιουργία δικτύων αρχών ανταγωνισμού, στα οποία τον πρώτο λόγο θα είχε ο ίδιος και η ΕπΑντ.

Αλλά και οι αλλαγές που αφορούν στο άρθρο 2Ακαι τις οποίες πρότεινε ο κ. Λιανός, αναμένεται να προκαλέσουν αντιδράσεις, κυρίως από την πλευρά της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).

Παράγοντες προσκείμενοι στην ΕΕΤΤ αναφέρουν ότι η ρύθμιση αυτή, πέραν του ότι γίνεται καθ’ υπέρβασιν των διατάξεων της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1, δημιουργεί «γκρίζες» ζώνες αρμοδιοτήτων, μεταξύ της ΕπΑντ και της ΕΕΤΤ. Οι «ηλεκτρονικές» πλατφόρμες λειτουργούν πάνω σε δίκτυα, η λειτουργία των οποίων ρυθμίζεται από την ΕΕΤΤ.

Αναφορικά με την υπέρβαση του σχεδίου νόμου αναφορικά με τις ρυθμίσεις της οδηγίας ΕCN+, η τελευταία πουθενά δεν επιβάλλει την ρύθμιση των «οικοσυστημάτων» και των ηλεκτρονικών πλατφορμών.

Βασικός στόχος της Οδηγίας είναι να διασφαλίσει, αφενός μεν ότι όλες οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού διαθέτουν τους πόρους και τις εξουσίες που είναι αναγκαίες για την αποτελεσματική επιβολή των αρχών ανταγωνισμού (άρθρ. 101 και 102 της ΣΛΕΕ) και αφετέρου η βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των εθνικών αρχών ανταγωνισμού και μεταξύ αυτών και της Ευρ. Επιτροπής εντός του δικτύου ECN (EuropeanCompetitiveNetwork, ECN) στους τομείς της άσκησης των εξουσιών, της επίδοσης εγγράφων και της εκτέλεσης αποφάσεων που επιβάλλουν πρόστιμα.

Έτσι, σε αντίθεση με την ΕπΑντ, που δείχνει να βιάζεται να βρεθεί στην πρωτοπορία,η Κομισιόν φαίνεται να προχωρά με πιο προσεκτικά βήματα στο θέμα της ρύθμισης των «οικοσυστημάτων».

Έτσι αυτή η υπέρβαση της χώρας μας, να προσδώσει στην ΕπΑντ χαρακτηριστικά που δεν περιλαμβάνονται στην Οδηγία (ΕΕ) 2019/1, δεν αποκλείεται να προκαλέσει την παρέμβαση της Κομισιόν.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι η χώρα έχει καθυστερήσει στην ενσωμάτωση της οδηγίας ECN+ καθώς έπρεπε να μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου του2021. Επομένως το σχετικό σχέδιο νόμου δεν θα αργήσει, καθώς η χώρα πλέον δεν θέλει να έχει τέτοιου είδους ανοικτά μέτωπα με την Κομισιόν.

Ήδη ολοκληρώνεται ο νομικός του έλεγχος του σχεδίου νόμου στην Ελληνική Βουλή, προκειμένου να αναρτηθεί στο opengov.grμε στόχο την διαβούλευση με το κοινό και τους ενδιαφερόμενους φορείς.