Oι δραµατικές εξελίξεις στην Εκκλησία της Κύπρου µετά την κοίµηση του µακαριστού Χρυσοστόµου πυροδοτούν νέο κύκλο διεργασιών, µε έντονες πολιτικές προεκτάσεις, καθώς η διαδοχή συµπίπτει µε τις προεδρικές εκλογές. Η κατάσταση παραµένει θολή, αφού, εκτός των µητροπολιτών, στη διαδοχή επικεντρώνεται το ενδιαφέρον κυβερνήσεων και Εκκλησιών.

Πάντα η Εκκλησία στην Κύπρο είχε βαρύνοντα λόγο στα πολιτικά, από τον 19ο αιώνα έως και σήµερα. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση του σχεδίου Ανάν, το οποίο πολέµησε µε σθένος ο Χρυσόστοµος, παρεµβαίνοντας δυναµικά σε ένα θέµα καθαρά πολιτικό.

Άλλωστε, το σύνολο των αρχιεπισκόπων στην Κύπρο είχε και πολιτικό λόγο, τον οποίο ενσάρκωσε στον απόλυτο βαθµό ο µακαριστός Μακάριος. Λόγω της σηµερινής συγκυρίας, η διαδοχή Χρυσοστόµου απασχολεί έντονα το σύνολο των Εκκλησιών, αλλά και χώρες µε διαφορετικά συµφέροντα στην περιοχή, όπως η Ρωσία, η Αµερική, η Αγγλία, η Ελλάδα και βεβαίως η Τουρκία.

Πέραν του ενδιαφέροντος, υπάρχουν και παρεµβάσεις επηρεασµού των πιστών, οι οποίες συνοδεύονται από έντονο παρασκήνιο. Η µάχη δίνεται πλέον ενορία-ενορία, στα social media και στα κοµµατικά γραφεία, ενώ δυναµικά κινούνται και οι πρεσβείες ξένων χωρών. Όλοι οι εµπλεκόµενοι στοχεύουν στην κατάρτιση του τριπρόσωπου, για το οποίο βασικό λόγο έχει το λαϊκό στοιχείο.

Τα τελευταία χρόνια και µε αφορµή την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας, η Σύνοδος έχει διχαστεί σε φιλορώσους και φιλοπατριαρχικούς. Επί της ουσίας, πρόκειται για φιλορώσους και φιλοδυτικούς. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οι τόνοι έχουν πέσει, ενώ έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον των ξένων. Στους φιλορώσους επικεφαλής φέρεται να είναι ο Λεµεσού Αθανάσιος και στους φιλοδυτικούς ο Πάφου Γεώργιος, ο οποίος θεωρείται και άνθρωπος του Χρυσοστόµου.

Ο Ταµασού Ησαΐας, ο οποίος αρχικά είχε διαφωνήσει µε την αναγνώριση της Εκκλησίας της Ουκρανίας, µετά τη ρωσική εισβολή τηρεί ουδέτερη στάση και έχει πραγµατοποιήσει φιλοδυτικό «άνοιγµα», ενώ έχει επισκεφθεί το Φανάρι. Εκτός του Λεµεσού, φιλικά προς το Πατριαρχείο Μόσχας διάκεινται οι µητροπολίτες Μόρφου και Κύκκου και οι επίσκοποι Αµαθούντος και Μαχαιρά και Λήδρας, Επιφάνιος.

Oι φιλοδυτικοί

Στους φιλοδυτικούς, εκτός του Πάφου, ανήκουν οι µητροπολίτες Κιτίου, Καρπασίας, Μεσαορίας, Τριµυθούντος και Κυρηνείας. Σε δηµοσκοπήσεις πριν από την κοίµηση του Χρυσοστόµου προηγούνται οι µητροπολίτες Λεµεσού, Αθανάσιος, Ταµασσύ, Ησαΐας, και Μόρφου, Νεόφυτος. Προς το παρόν, εκτός του τριπρόσωπου µένουν οι φιλοδυτικοί. Τελευταία, έντονα ακούγεται το όνοµα του Κωνσταντίας, Βασιλείου, που ανήκει στο περιβάλλον του Χρυσοστόµου.

Το µεγάλο στοίχηµα γι’ αυτούς είναι στο τριπρόσωπο να συµµετέχει ένας του αρχιεπισκοπικού περιβάλλοντος. Αν κάτι τέτοιο δεν συµβεί, όλα δείχνουν ότι θα επιλεγεί, σύµφωνα µε πληροφορίες από την Κύπρο, το «µικρότερο κακό», «φωτογραφίζοντας» τον Ταµασού Ησαΐα, ο οποίος θεωρείται µετριοπαθής. Ωστόσο, σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες από την Κύπρο, λόγω των τελευταίων γεωπολιτικών εξελίξεων και της ευθείας σύγκρουσης του δυτικού κόσµου µε τη Ρωσία, η κατάσταση παραµένει ρευστή, µε τους πολιτικούς να αναζητούν τη «χρυσή τοµή», µε στόχο να αποµονωθούν, τουλάχιστον, οι ακραίες φωνές.

Δημοσιεύθηκε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» το Σάββατο 12/11