Με την βοήθεια δύο ρομποτικών σκαφών συνεχίζεται η δραματική αναζήτηση των 5 επιβαινόντων που εξαφανίστηκαν με το βαθυσκάφος στον Ατλαντικό. Το οξυγόνο στο χαμένο υποβρύχιο φοβούνται πλέον ότι έχει εξαντληθεί.

 Ο κόσμος προσεύχεται τώρα για ένα «θαύμα», αφού η αμερικανική ακτοφυλακή προέβλεψε ότι η ζωτικής σημασίας παροχή οξυγόνου θα σταματούσε στις 14.08 μ.μ. ώρα Ελλάδας. Από τα βάθη του Ατλαντικού, σόναρ, κατέγραψαν κρότους ανά 30 λεπτά τις προηγούμενες ημέρες με πολλούς να εικάζουν ότι προέρχονταν από το υποβρύχιο. Κάποιοι δεν απέκλεισαν ότι θα μπορούσαν να είναι οι ίδιοι οι αγνοούμενοι επιβαίνοντες του υποβρυχίου που προσπαθούσαν να κάνουν θόρυβο και να γίνουν ανιχνεύσιμοι από τα σόναρ. Ωστόσο, μάλλον σύμφωνα με μια πρώτη ανάλυση του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ ο ήχος δεν προερχόταν από το υποβρύχιο ήταν απλά ήχοι από τον ωκεανό.

Μεταξύ των εγκλωβισμένων στο σκάφος βρίσκεται ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο διευθύνων σύμβουλος της OceanGate Στόκτον Ρας, ο βετεράνος του γαλλικού ναυτικού Πολ Ανρί Ναρζολέ και ο Πακιστανός επιχειρηματίας Σαχζάντα Ντάουντ και ο γιος του Σουλεμάν, ο οποίος είναι μόλις 19 ετών και φοιτητής στο Πανεπιστήμιο Strathclyde.

Η αμερικανική ακτοφυλακή δήλωσε ότι η επιχείρηση διάσωσης βρίσκεται «ακόμη σε ενεργή αναζήτηση», χωρίς ακόμη να υπάρχει σχέδιο να περάσει σε φάση ανάκτησης. Με άλλα λόγια το υποβρύχιο Τιτάνας δεν έχει εντοπιστεί ακόμη.

Ο υποναύαρχος John Mauger δήλωσε ότι «παραμένει αισιόδοξος» εν μέσω «ευνοϊκών συνθηκών», ενώ οι διασώστες λαμβάνουν υπόψη τους και τονίζουν ότι δεν πρέπει να υποεκτιμάται «η θέληση των ανθρώπων να ζήσουν».

Το οξυγόνο ενδεχομένως να έχει εξαντληθεί, αλλά οι ελπίδες δεν σβήνουν

Παρά τους φόβους ότι τα αποθέματα οξυγόνου τους έχουν εξαντληθεί, υπάρχει ακόμα ελπίδα για τη διάσωση των πέντε. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι ο αριθμός των 96 ωρών παροχής οξυγόνου είναι μια ασαφής εκτίμηση και θα μπορούσε να παραταθεί εάν οι επιβαίνοντες στο πλοίο έχουν λάβει μέτρα για τη διατήρηση του αναπνεύσιμου αέρα, όπως το να ξαπλώνουν ακίνητοι ή ακόμη και να κοιμούνται.

Ο Guillermo Sohnlein ίδρυσε την OceanGate μαζί με τον κ. Rush το 2009 και πιστεύει ότι το παράθυρο για την ανεύρεσή τους θα μπορούσε να ξεπεράσει την πρόβλεψη της αμερικανικής ακτοφυλακής. Ο ίδιος δήλωσε: «Σήμερα θα είναι μια κρίσιμη ημέρα σε αυτή την αποστολή έρευνας και διάσωσης, καθώς τα αποθέματα υποστήριξης της ζωής του υποβρυχίου αρχίζουν να εξαντλούνται. Είμαι βέβαιος ότι ο Στόκτον και το υπόλοιπο πλήρωμα έχουν συνειδητοποιήσει εδώ και μέρες ότι το καλύτερο πράγμα που μπορούν να κάνουν για να εξασφαλίσουν τη διάσωσή τους είναι να παρατείνουν τα όρια αυτών των προμηθειών χαλαρώνοντας όσο το δυνατόν περισσότερο. Πιστεύω ακράδαντα ότι το διαθέσιμο χρονικό περιθώριο για τη διάσωσή τους είναι μεγαλύτερο από αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι. Συνεχίζω να ελπίζω για τον φίλο μου και το υπόλοιπο πλήρωμα».

Ενας ολόκληρος... στόλος πάνω από το ναυάγιο του Τιτανικού ψάχνει το χαμένο υποβρύχιο

Το Titan έχασε την επικοινωνία την Κυριακή, ενώ βρισκόταν περίπου 435 μίλια νότια του St John's κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού προς τον Τιτανικό στα ανοικτά των ακτών του Καναδά. Το τελευταίο στίγμα της συσκευής εντοπισμού του ακούστηκε το απόγευμα της Κυριακής - ακριβώς πάνω από το πιο διάσημο ναυάγιο του κόσμου.

Πάνω από τον Τιτανικό βρίσκεται ένας στολίσκος από τουλάχιστον δέκα πλοία, δύο ρομποτικά υποβρύχια και αρκετά αεροσκάφη που σαρώνουν τον Ατλαντικό για οποιοδήποτε σημάδι του Τιτάνα, καθώς το σόναρ συνεχίζει να καταγράφει έναν κρότο από τα βάθη του ωκεανού. Οι ειδικοί σε θέματα ναυτιλίας Marine Traffic μοιράστηκαν ένα animation με τα πλοία που έχουν σπεύσει στη ζώνη αναζήτησης.

Το μητρικό πλοίο του Τιτάνα, το Polar Prince, ερευνά την περιοχή από την Κυριακή και κάνει ζιγκ-ζαγκ ή με την ελπίδα ότι θα εμφανιστεί στην επιφάνεια ή θα έρθει ξανά σε επαφή μετά τη διακοπή των επικοινωνιών πριν από 72 και πλέον ώρες.

Ψάχνουν στο βυθό για το υποβρύχιο τα δύο ρομποτικά βαθυσκάφη

Παρότι το οξυγόνο ενδεχομένως να έχει τελειώσει στο υποβρύχιο Τιτάνας οι έρευνες συνεχίζονται αμείωτες και μάλιστα, την ώρα σχεδόν που υπολογιζόταν ότι τα αποθέματα οξυγόνου θα εξαντλούνταν, δύο ρομποτικά βαθυσκάφη, ένα καναδικό και ένα γαλλικό έκαναν την δύσκολη κατάδυση.

Το καναδικό βρίσκεται ήδη στο βυθό και ψάχνει, ενώ το γαλλικό, το ρομποτικό βαθυσκάφος Victor έχει ξεκινήσει την κατάδυσή του στα 12.500 πόδια.

 «Το καναδικό σκάφος Horizon Arctic έχει αναπτύξει ένα ROV που έφτασε στον πυθμένα της θάλασσας και άρχισε την έρευνα για το χαμένο υποβρύχιο», δήλωσε εκπρόσωπος.

Και ένα γαλλικό πλοίο που θεωρείται ως η καλύτερη και τελευταία ελπίδα για την ανεύρεση του χαμένου υποβρύχιου στο ναυάγιο του Τιτανικού έριξε επίσης το τηλεκατευθυνόμενο υποβρύχιό του. Το L'Atalante έφτασε στο σημείο στις 14:48 ώρα Ελλάδος και έχει αναπτύξει το Victor 6000, το οποίο μπορεί να φτάσει σε βάθος 20.000 ποδιών. Από την ώρα της κατάδυσης υπολογίζεται ότι θα χρειαζόταν δύο ώρες για να φθάσει στο βυθό.

Το Victor 6000 διαθέτει βραχίονες που μπορούν να κόψουν καλώδια - ή να αποκολλήσουν ένα παγιδευμένο ή εγκλωβισμένο σκάφος - και μπορεί να είναι σε θέση να στερεώσει ένα καλώδιο στο υποβρύχιο για να ρυμουλκυθεί προς την επιφάνεια από ένα γιγαντιαίο βαρούλκο με περισσότερα από 4,8 χλμ. καλώδιο που ονομάζεται Flyaway Deep Ocean Salvage System στο Horizon Arctic.

Ο Ρομπ Λάρτερ, ειδικός σε θέματα θάλασσας στο British Antarctic Survey, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη ότι πιστεύει ότι το Victor 6000 είναι η «κύρια ελπίδα» για υποβρύχια διάσωση.

Ο Alistair Greig, καθηγητής θαλάσσιας μηχανικής στο University College του Λονδίνου, δήλωσε ότι οι δύο βραχίονες χειρισμού του ρομπότ θα μπορούσαν ενδεχομένως να του επιτρέψουν να ξεμπλέξει τον Τιτάνα ή να προσαρτήσει μια συσκευή που θα μπορούσε να τον φέρει στην επιφάνεια.

Το Victor 6000 διαθέτει επίσης ισχυρά φώτα, που του επιτρέπουν να βλέπει στα σκοτάδια του πυθμένα.

Όμως οι ειδικοί προειδοποίησαν ότι οι διασώστες θα πρέπει να γνωρίζουν με αρκετή ακρίβεια πού να ψάξουν για το χαμένο υποβρύχιο, κάτι που προς το παρόν δεν φαίνεται να ισχύει.

Η εύρεση του υποβρύχιου σκάφους «θα μπορούσε ενδεχομένως να απαιτήσει εβδομάδες εντατικής έρευνας», προειδοποίησε ο Larter.

Και ακόμη και αν οι ομάδες έρευνας βρουν το υποβρύχιο, μια επιχείρηση διάσωσης θα μπορούσε να απορροφήσει πολύτιμο χρόνο.

Σε μια κανονική κατάσταση, θα χρειαζόταν δύο ώρες για ένα ROV όπως το Victor 6000 για να κατέβει στο απαραίτητο βάθος - και άλλες δύο ώρες για να αναδυθεί, δήλωσε ο Greig.

Το εξαφανισμένο υποβρύχιο φέρεται επίσης να είναι σφραγισμένο από έξω, γεγονός που θα απαιτούσε μεγαλύτερο χρόνο διάσωσης, πρόσθεσε.

Η Larter δήλωσε ότι επρόκειτο για μια «απελπιστική κατάσταση».

 «Είναι κάπως αδιανόητο αν οι άνθρωποι είναι ζωντανοί, παγιδευμένοι σε ένα υποβρύχιο με τα αποθέματα οξυγόνου να εξαντλούνται», δήλωσε ο Larter, προσθέτοντας ότι είναι σημαντικό να παραμείνουμε αισιόδοξοι.

Η ακτοφυλακή παραδέχτηκε ότι δεν γνωρίζει αν ο ήχος που κατέγραψαν τα σόναρ είναι οι πέντε άνδρες που χτυπούν τα τοιχώματα του υποβρυχίου τους ή απλώς ο ήχος της θάλασσας, συμπεριλαμβανομένων ίσως και συντριμμιών που πέφτουν από τον ίδιο τον Τιτανικό στα 12.500 πόδια κάτω από την επιφάνεια.