Εκατομμύρια άνθρωποι βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα, όπως φαίνεται, πολυήμερο «ταξιδιωτικό χάος» έπειτα από τεχνική βλάβη στο σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας της Βρετανίας, η οποία άφησε χιλιάδες επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών αποκλεισμένους ή να περιμένουν ώρα για την πτήση τους.

Οι επιβάτες έχουν κολλήσει στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και σε άλλες χώρες, καθώς η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας (ΝΑΤS) περιόρισαν τον αριθμό των αεροπλάνων που προσγειώνονται λόγω προβλημάτων στα συστήματα ελέγχου.

Η ΝΑΤS είπε ότι επρόκειτο για «πρόβλημα σχεδιασμού πτήσεων» που είχε επηρεάσει την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσης. Αυτό σημαίνει «ότι τα σχέδια πτήσης έπρεπε να υποβάλλονται σε χειροκίνητη επεξεργασία, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς της ροής της κυκλοφορίας».

Να σημειωθεί ότι μετά τη Βρετανία έπεσε το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και στην Ιταλία. Το πρόβλημα εστίαζε στον τομέα της Ρώμης και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ιταλίας

Ακυρώθηκαν περίπου 1.200 πτήσεις στη Βρετανία 

Εκτιμάται ότι 1.200 πτήσεις από και προς τη Βρετανία ακυρώθηκαν, σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό εμπειρογνώμονα της Independent, Simon Calder, ενώ χιλιάδες άλλες καθυστέρησαν, δημιουργώντας σύγχυση στους επιβάτες.

Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας (NATS) δήλωσε στις 15:15 το μεσημέρι (τοπική ώρα) ότι «εντόπισε και αποκατέστησε» το τεχνικό πρόβλημα, αλλά αργότερα προειδοποίησε ότι η αναστάτωση που ακολούθησε θα μπορούσε να διαρκέσει για μέρες. Η NATS επισήμανε επίσης ότι η βλάβη θα διερευνηθεί «πολύ διεξοδικά».

Να αναφερθεί ότι περίπου ένα εκατομμύριο επιβάτες επρόκειτο να πετάξουν από και προς το Βρετανία τη Δευτέρα (28/8), ημέρα αργίας για το «νησί», σύμφωνα με στοιχεία, με πολλούς επιβάτες να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις έως και 12 ώρες.

Προειδοποιούν τους επιβάτες για «πολύ μεγάλες» καθυστερήσεις

Η ευρωπαϊκή Αρχή εναέριας κυκλοφορίας Eurocontrol προειδοποίησε για «πολύ μεγάλες» καθυστερήσεις και τα αεροδρόμια, τόσο εντός όσο και εκτός της Βρετανίας, ενημέρωσαν τους επιβάτες να αναμένουν αναμονές και ακυρώσεις. Οι επιβάτες που είχαν προγραμματίσει να πετάξουν προς τη Βρετανία από ευρωπαϊκά αεροδρόμια δήλωσαν ότι τους είπαν να περιμένουν καθυστερήσεις αρκετών ωρών ή και περισσότερο.

Δεκάδες πτήσεις ακυρώθηκαν στο Χίθροου, τον πιο πολυσύχναστο αεροπορικό κόμβο της Ευρώπης, το οποίο προέτρεψε τους επιβάτες «να ταξιδέψουν στο αεροδρόμιο μόνο εάν επιβεβαιωθεί ότι η πτήση τους εξακολουθεί να εκτελείται». «Οι εργαζόμενοι στο Χίθροου εργάζονται όσο πιο σκληρά μπορούν για να ελαχιστοποιήσουν τις επιπτώσεις και να βοηθήσουν εκείνους των οποίων τα ταξίδια έχουν επηρεαστεί», ανέφερε σε ανακοίνωσή του. 

Στο μεταξύ, το αεροδρόμιο Gatwick είπε ότι σχεδιάζει να πραγματοποιήσει κανονικά το πρόγραμμα σήμερα, Τρίτη, αλλά συμβούλευσε τους επιβάτες να ελέγξουν την κατάσταση της πτήσης τους με την αεροπορική τους εταιρεία πριν μεταβούν στο αεροδρόμιο. 

Το αεροδρόμιο Λούτον του Λονδίνου δήλωσε επίσης τη Δευτέρα το απόγευμα ότι οι πτήσεις στον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου εξακολουθούν να υπόκεινται σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις και ότι οι ταξιδιώτες θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρεία για την κατάσταση της πτήσης τους.

Συγγνώμη ζητούν οι αεροπορικές

Αρκετά αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Virgin Atlantic και TUI, επλήγησαν από καθυστερήσεις και ακυρώσεις τη Δευτέρα.

Η Βritish Airways είπε ότι υπήρξαν «σημαντικές και αναπόφευκτες καθυστερήσεις και ακυρώσεις» και ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκλήθηκε. Έχει συμβουλεύσει τους πελάτες που ταξίδευαν με πτήσεις μικρών αποστάσεων να ελέγξουν ότι η πτήση τους συνεχίζει να τρέχει πριν κατευθυνθούν προς το αεροδρόμιο. Η αεροπορική εταιρεία πρόσθεσε ότι πελάτες που θα ταξιδέψουν τη Δευτέρα και την Τρίτη ενδέχεται να μπορούν να μεταφέρουν τις πτήσεις τους δωρεάν σε μεταγενέστερη ημερομηνία.

Η Ryanair, από την πλευρά της, είπε ότι αναγκάστηκε να καθυστερήσει ή να ακυρώσει ορισμένες πτήσεις και η Jet2 ανέφερε ότι αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις σε όλες τις πτήσεις της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Είπε επίσης ότι οι επιβάτες για πτήσεις την Τρίτη θα πρέπει να ταξιδεύουν στο αεροδρόμιο κανονικά, εκτός εάν συνιστάται διαφορετικά.

Η Tui εξέδωσε την εξής συμβουλή προς τους πελάτες της: «Παρακολουθήστε τους πίνακες αναχωρήσεων ή τα email σας για περαιτέρω ενημερώσεις».

Η Virgin Atlantic είχε παρόμοιο μήνυμα - οι επιβάτες της προτρέπονται να ελέγχουν εκ των προτέρων την κατάσταση της πτήσης τους στον ιστότοπο της αεροπορικής εταιρείας.

Ο σκωτσέζικος πάροχος Loganair σήμανε συναγερμό, αναφέροντας ότι υπήρξε «αποτυχία σε όλο το δίκτυο των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα το πρωί». 

Μαρτυρίες

Βρετανίδα που εγκλωβίστηκε στη γαλλική πόλη Λιμόζ ανέφερε ότι ήταν «εφιάλτης» η προσπάθεια να βρει εναλλακτικές διαδρομές για την επιστροφή στην πατρίδα της. 

Η τηλεοπτική παρουσιάστρια Gabby Logan έγραψε πως βρέθηκε καθηλωμένη στο αεροδρόμιο της Βουδαπέστης ενώ επέστρεφε από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γυμναστικής. «Μετά από σχεδόν τρεις εβδομάδες μακριά από το σπίτι μου βρίσκομαι ώρες μακριά από την αγκαλιά της οικογένειάς μου και μόλις ενημερώθηκα ότι ο βρετανικός εναέριος χώρος είναι κλειστός. Μπορεί να μείνουμε εδώ για 12 ώρες. Καθόμαστε στο αεροπλάνο και περιμένουμε».

Ένας απογοητευμένος επιβάτης έγραψε στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter): «Οι άνθρωποι στο αεροδρόμιο της Πάλμα έχουν κολλήσει από τις 9 το πρωί χθες! Χωρίς ξενοδοχεία και με πολύ λίγες ενημερώσεις από την Jet2. Δεν έχω ιδέα πότε θα φτάσουμε σπίτι».

Ένας άλλος πρόσθεσε: «Κόλλησα στην Πάλμα 18 ώρες! Έδωσαν κουπόνι φαγητού 20 ευρώ έπειτα από δύο ώρες στην ουρά. Δεν έχω σαφείς πληροφορίες, σχέδιο ή βοήθεια από το προσωπικό της Jet2».

Μέσα στο αεροδρόμιο της Πάλμα οι άνθρωποι είναι ξαπλωμένοι στο πάτωμα και ακουμπούν στις τσάντες τους, καθώς περιμένουν περισσότερες πληροφορίες.

 Όπως μεταδίδει η «Daily Mail», στη Μαγιόρκα οι τουρίστες κοιμούνται στους ορόφους του αεροδρομίου ή έχουν αναζητήσει ξενοδοχεία για να διανυκτερεύσουν λόγω του χάους που προκλήθηκε στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας από την κακοκαιρία.

«Κόλλησαν» και στη Σαντορίνη

Η Laura Roepstorff είπε στη MailOnline: «Αυτή τη στιγμή είμαστε κολλημένοι στο αεροπλάνο μας, ένα Easyjet Airbus A321 στη Σαντορίνη. Μας είπαν μετά την ολοκλήρωση της επιβίβασης ότι υπήρχε ένα πρόβλημα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και να παρακολουθούμε την κατάσταση τις επόμενες δύο ώρες για να δούμε τι θα προκύψει.

Επιβιβαστήκαμε στο αεροπλάνο στις 13:30 ώρα Ελλάδας και είμαστε ακόμα εδώ (στις 17:30, ώρα Ελλάδας). Η πτήση ακυρώθηκε, αλλά το αεροδρόμιο δεν μας αφήνει να μπούμε στο αεροπλάνο.

Υπάρχουν μικρά παιδιά στην πτήση. Μας δόθηκε ένα κουτί με σάντουιτς και μερικά φλιτζάνια με νερό, αλλά όχι αρκετά για όλους τους επιβαίνοντες. Είμαστε "αιχμάλωτοι" στο αεροσκάφος χωρίς να υπάρχουν διαθέσιμες ενημερώσεις για το τι θα κάνουμε».

Φωτ.: Reuters