Παγκόσμια ανησυχία έχει προκληθεί έπειτα από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στη διώρυγα του Σουέζ, που αποτελεί μία από τις κομβικές διόδους για το παγκόσμιο εμπόριο. Εταιρείες-κολοσσοί, όπως η Maersk, η πετρελαϊκή ΒΡ, η ΜSC κ.ά., διέκοψαν ή ανέστειλαν τις υπηρεσίες τους μέσω του στενού Μπαμπ ελ-Μαντέμπ, με ένα νέο μέτωπο να έχει ανοίξει και τις συνέπειες να είναι απρόβλεπτες.

Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι επιτέθηκαν σε εμπορικά πλοία που φέρονται να έχουν σχέσεις με ισραηλινά συμφέροντα ή με κατεύθυνση το Ισραήλ, ως απάντηση στους βομβαρδισμούς της χώρας στη Γάζα, παρέχοντας έτσι υποστήριξη στους Παλαιστινίους. Αξιωματούχος των ανταρτών δήλωσε στο Χ ότι, «ακόμα κι αν η Αμερική καταφέρει να κινητοποιήσει τον κόσμο ολόκληρο, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις μας δεν θα σταματήσουν».

Από τις 17 Δεκεμβρίου, πάνω από 55 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλαξαν δρομολόγιο μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, με τους φόβους για επιπτώσεις στην οικονομία να μεγαλώνουν, καθώς το αργό πετρέλαιο Brent αυξήθηκε κατά 1,2% την Τετάρτη, πάνω από τα 80 δολάρια. Παράλληλα, η εκ νέου δρομολόγηση των πλοίων προσθέτει κόστος και χρόνο στα ταξίδια τους και έχει ως αποτέλεσμα την άνοδο των τιμών του πετρελαίου, αλλά και των ασφαλίστρων κινδύνου πολέμου.

Ο υπουργός Αμυνας των ΗΠΑ, Λόιντ Οστιν, ανέλαβε άμεσα δράση με αφορμή τα γεγονότα, ανακοινώνοντας τον σχηματισμό συμμαχίας 10 χωρών στην Ερυθρά Θάλασσα, με σκοπό την αντιμετώπιση των επιθέσεων των ανταρτών της Υεμένης. Εστιάζοντας στην παραβίαση του Διεθνούς Δικαίου εκ μέρος των Χούθι, στον κίνδυνο που διατρέχουν οι ναυτικοί και στην ανάγκη ελεύθερης ροής εμπορίου, έκανε γνωστή «την έναρξη της επιχείρησης “Prosperity Guardian”». Στη συγκεκριμένη πολυεθνική ναυτική αρμάδα «προστασίας» της ναυσιπλοΐας δήλωσε ότι θα συμμετάσχει και η Ελλάδα, με μία φρεγάτα του Π.Ν.

Μέσω της διώρυγας μεταφέρονται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων. Η σημασία μιας πιθανής κρίσης στο παγκόσμιο εμπόριο αναδείχθηκε στο πρόσφατο παρελθόν, καθώς το 2021 η προσάραξη του «Ever Given» ανάγκασε πολλά πλοία σε παράκαμψη, που προκάλεσε με τη σειρά της μαζικές διαταραχές παγκοσμίως στο εμπορικό σκέλος. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ, πάνω από 9,2 εκατ. βαρέλια πετρελαίου περνούσαν ημερησίως από το κανάλι του Σουέζ το πρώτο εξάμηνο του 2023, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου στο 9% της παγκόσμιας ζήτησης.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 23 Δεκεμβρίου