Αλυσιδωτές είναι οι αντιδράσεις που προκαλούνται μετά την επίθεση των Χούθι σε βάρος εμπορικών πλοίων που επιλέγουν την Ερυθρά Θάλασσα προκειμένου να ολοκληρώσουν τις παραδόσεις τους, με την εν λόγω εμπορική οδό να αποτελεί "κλειδί" για τη διεθνή οικονομία και τους φόβους για ένα νέο πληθωριστικό σοκ να είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτοί.


-70% οι παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας

Οι επιθέσεις εναντίον των εμπορικών πλοίων πολλαπλασιάσθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων ανάμεσα στην Αφρική και την Υεμένη. Περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες από τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά από τα μέσα Νοεμβρίου ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%, σύμφωνα με τους ειδικούς στη ναυτιλία.

*Διαβάστε ακόμα: Ποιοι είναι οι Χούθι - Η άνοδος, η υποβάθμιση από τις ΗΠΑ, οι σχέσεις με το Ιράν και η θέση-κλειδί της Υεμένης

Μάλιστα, θύματα είναι και ελληνόκτητα πλοία, με ένα εξ αυτών, το "Ζωγραφιά", το οποίο πλέει υπό σημαία Μάλτας, να πλήττεται από πύραυλο, ενέργεια για την οποία οι Χούθι ανέλαβαν την ευθύνη. Όπως ανέφεραν οι Χούθι στην ανακοίνωσή τους, το πλοίο έπλεε προς το Ισραήλ.


Ο διάπλους της Αφρικής και οι ανακοινώσεις των κολοσσών για προβλήματα


Πολλοί εφοπλιστές προτίμησαν να διακόψουν την κυκλοφορία σ' αυτή τη ζώνη και να χρησιμοποιούν την εναλλακτική οδό γύρω από το νοτιοαφρικανικό ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που είναι πιο μακρά και δαπανηρή.

*Διαβάστε ακόμα: Ερυθρά Θάλασσα: Ο αντίκτυπος στη διεθνή οικονομία - To φάσμα ενός νέου πληθωρισμού

Επιχειρήσεις έχουν ήδη ανακοινώσει καθυστερήσεις,
 όπως η γιγάντια σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea. «Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις», εξηγεί η επιχείρηση σε ηλεκτρονικό μήνυμά της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.

Προβλήματα έχουν δημιουργηθεί και στην παραγωγή αυτοκινήτων. Η Tesla διευκρίνισε έτσι πως η παραγωγή της θα ανασταλεί για δύο εβδομάδες στο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 11 Φεβρουαρίου. Το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου πρόκειται επίσης να παραμείνει κλειστό για τρεις ημέρες στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς έχει έλλειψη κιβωτίων ταχυτήτων, η παράδοση των οποίων έχει καθυστερήσει εξαιτίας «αναπροσαρμογών στις θαλάσσιες οδούς».

«Οι επιχειρήσεις προϊόντων εξοπλισμού ή ηλεκτρονικών μπορεί να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις. Γι' αυτές που εργάζονται με πολύ μικρά αποθέματα, αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Άνο Κουχανάταν, οικονομολόγος της Allianz Trade.

Στην Ισπανία, η Ένωση Επιχειρήσεων Κατασκευών και Διανομής (AECOC) ανακοίνωσε πως πολλοί κλάδοι έχουν κάνει εκ των προτέρων παραγγελίες για ορισμένες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, όπως τα έπιπλα ή τα υφάσματα, για τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες εφοδιασμού.


Προβλήματα και στη μεταφορά LNG - Shell, BP, Qatar Energy "κόβουν" τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα


Η ενεργειακή αλυσίδα πλήττεται εξίσου, θέτοντας και από πλευράς της σημαντικά ζητήματα. Χθες, Τρίτη, η Wall Street Journal ανέφερε σε ρεπορτάζ της πως η πετρελαϊκή εταιρεία Shell ανέστειλε επ' αόριστον όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τα πλήγματα από ΗΠΑ και Ηνωμένο Βασίλειο κατά των ανταρτών Χούθι της Υεμένης. Δύο πετρελαϊκές εταιρείες, η BP και η QatarEnergy καθώς και ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk έχουν πάρει παρόμοιες αποφάσεις.

Παράλληλα και η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «θα επηρεαστεί» από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε χθες, Τρίτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν Αλ-Θάνι. «Υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές αλλά (…) είναι λιγότερο αποτελεσματικές» από αυτήν που ακολουθείται σήμερα, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, είπε ο αλ Θάνι, η χώρα του οποίου είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς LNG παγκοσμίως.

Εναλλακτικές διαδρομές, εάν κλιμακωθεί περαιτέρω η κρίση, αναζητά και ο ρωσικός όμιλος πετρελαιοφόρων Sovcomflot, όπως μετέδωσε το πρακτορείο TASS. Η εταιρεία εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τη θαλάσσια οδό της Ερυθράς, όμως «λόγω της κλιμάκωσης των εχθροπραξιών στην περιοχή, είναι επί του παρόντος αδύνατον να προβλέψουμε» εάν τα τάνκερ της θα συνεχίσουν να περνούν από εκεί.


Αυξήσεις στα ναύλα από τις ναυτιλιακές εταιρείες


Οι ναυτιλιακές εταιρείες προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών για να καλύψουν τα έξοδα που συνδέονται με την κρίση. Ένας από τους δείκτες αναφοράς για τη μέτρηση του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα, ο Shanghai Contenarized Freight Index (SCFI) υπερδιπλασιάσθηκε μέσα σε ένα μήνα.

Το επιπλέον κόστος σε όρους καυσίμου είναι περίπου 20%, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιμελητείας Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα κάνει να αυξηθούν τα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών.

Αυτό δημιουργεί το φάσμα ενός νέου πληθωρισμού. Οι φόβοι αυτοί αξιολογήθηκαν από το διεθνές γραφείο Oxford Economics σε 0,7 της μονάδας επιπλέον παγκόσμιο πληθωρισμό στο τέλος του έτους 2024, στο σενάριο κατά το οποίο «η Ερυθρά Θάλασσα θα κλείσει για τα πλοία για μήνες και τα έξοδα μεταφοράς θα παραμείνουν γύρω στο διπλάσιο της τιμής του Δεκεμβρίου».

Όλα θα εξαρτηθούν συνεπώς από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση. «Το να περιπλέουμε την Αφρική και να μην περνάμε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι πιο ακριβό και μεγαλύτερη απόσταση. Όμως προς το παρόν πρόκειται περισσότερο για ένα πρόβλημα ασφάλειας παρά επιμελητείας», υποστήριξε έτσι χθες, Τρίτη, ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, πρόεδρος της BDI, της οργάνωσης των γερμανικών βιομηχανιών.

Την προηγουμένη, ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι είχε προειδοποιήσει: «Αυτό που συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει προς το παρόν να μην έχει συνέπειες στις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Όμως πιστεύουμε πως πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση από πολύ κοντά επειδή οι συνέπειες αυτές μπορεί να εμφανισθούν μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες».

«Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η κυκλοφορία δεν έχει διακοπεί πλήρως», σχολιάζει από την πλευρά του ο Άνο Κουχανάταν της Allianz Trade. Όμως «ο κίνδυνος του πληθωρισμού μπορεί να είναι σημαντικός».