Στοιχεία για το αεροπορικό δυστύχημα, που είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πέντε άνθρωποι και να τραυματιστεί σοβαρά άλλος ένας, έρχονται στο φως από τις απομαγνητοφωνήσεις των οδηγιών του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας προς τα δυο αεροπλάνα που συγκρούστηκαν στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο.

Οι ιαπωνικές αρχές ανέφεραν ότι από τις απομαγνητοφωνήσεις φαίνεται να προκύπτει ότι το επιβατικό αεροσκάφος που συγκρούστηκε με αεροσκάφος της ακτοφυλακής είχε λάβει άδεια προσγείωσης, αλλά το μικρότερο αεροπλάνο δεν είχε λάβει άδεια απογείωσης.

Οι πιλότοι του αεροπλάνου της Japan Airlines με 379 επιβαίνοντες δεν είδαν το αεροσκάφος με το οποίο συγκρούσθηκαν την Τρίτη, κατά την προσγείωσή τους στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας.

Οι πιλότοι δεν είχαν οπτική επαφή

«Δεν μπορούσαμε να έχουμε οπτική επαφή (με το αεροπλάνο της ακτοφυλακής), μας αφηγήθηκαν οι πιλότοι. Λένε πως ήταν τη στιγμή ακριβώς που οι ρόδες ακουμπούσαν στο έδαφος ή ήταν έτοιμες να ακουμπήσουν, που ένοιωσαν μια πρόσκρουση», δήλωσε αυτός ο εκπρόσωπος της JAL, ερωτηθείς σχετικά με το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε πέντε από τους έξι ανθρώπους που επέβαιναν στο Bombardier Dash 8, με το οποίο έγινε η σύγκρουση.

«Ο ένας από τους τρεις πιλότους μας είπε πως είδε ένα αντικείμενο ακριβώς πριν από την πρόσκρουση», πρόσθεσε.

Την Τρίτη στις 17:47 (τοπική ώρα, 10:47 ώρα Ελλάδας), την ώρα που η νύκτα έπεφτε στο Τόκιο, η πτήση JAL516, προερχόμενη από το Σαπόρο στο βόρειο τμήμα του αρχιπελάγους, συγκρούσθηκε κατά την προσγείωση με ένα πιο μικρό αεροσκάφος που ετοιμαζόταν να απογειωθεί για μια πτήση προς τη χερσόνησο Νότο (κεντρική Ιαπωνία), όπου είχε σημειωθεί τη Δευτέρα ένας τρομερός σεισμός.

Η σύγκρουση προκάλεσε μια εντυπωσιακή έκρηξη και το Airbus A350-900 έπιασε αμέσως φωτιά και ακινητοποιήθηκε μερικές εκατοντάδες μέτρα πιο μακριά, στην άκρη του διαδρόμου.

Όλοι οι επιβάτες και τα μέλη του πληρώματος του αεροπλάνου απομακρύνθηκαν πριν το επιβατικό αυτό αεροσκάφος καταστραφεί εντελώς από τις φλόγες.

Ιάπωνες, γάλλοι, βρετανοί και καναδοί ερευνητές έχουν κινητοποιηθεί για να εξακριβώσουν τα αίτια αυτού του δυστυχήματος.

Το αεροσκάφος της JAL είχε λάβει άδεια προσγείωσης

Ο υπουργός Μεταφορών της Ιαπωνίας, Τετσούο Σάιοτ, έδωσε χθες στη δημοσιότητα τις απομαγνητοφωνημένες διάρκειας τεσσάρων λεπτών συνομιλίες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας με τους πιλότους των δύο αεροσκαφών πριν τη σύγκρουση, κι όπως φαίνεται η πτήση της JAL είχε λάβει άδεια προσγείωσης, ενώ δεν προκύπτει σαφής άδεια έγκρισης απογείωσης για το αεροπλάνο της ακτοφυλακής.

Ο πύργος ελέγχου έδωσε στις 17:43:26 τοπική ώρα της Τρίτης άδεια στο επιβατικό αεροσκάφος να προσγειωθεί, σύμφωνα με τις συνομιλίες. Αντίθετα οι οδηγίες στις 17:45:11 προς το αεροπλάνο της ακτοφυλακής ήταν να τροχοδρομήσει σε «σημείο αναμονής». Το πλήρωμά του επιβεβαίωσε δευτερόλεπτα αργότερα τις οδηγίες.

Περίπου δύο λεπτά αργότερα το αεροσκάφος της JAL συγκρούστηκε κατά την προσγείωση με εκείνο της ακτοφυλακής σύμφωνα με το χρόνο που αναγράφεται σε βίντεο από κάμερα του αεροδρομίου.

Οι έρευνες για το αεροπορικό δυστύχημα συνεχίζονται, είπε ο Ιάπωνας υπουργός Μεταφορών διαβεβαιώνοντας ότι θα ληφθούν όλα τα μέτρα για να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο, ενώ αξιωματούχοι της Ιαπωνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Μεταφορών (JTSB) είπαν ότι ανασύρθηκαν τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους της ακτοφυλακής, δηλαδή ο καταγραφέας πτήσης και ο καταγραφέας φωνής, αλλά ακόμη αναζητούν εκείνα του αεροπλάνου της JAL.

Δεν λειτουργούσαν τα φώτα στον διάδρομο προσαπογείωσης;

Ένας άλλος παράγοντας που εξετάζεται στο πλαίσιο της έρευνας για τη σύγκρουση των αεροσκαφών είναι ότι ίσως να μην λειτουργούσαν τα φώτα στον διάδρομο προσαπογείωσης, που είναι σχεδιασμένα για να εμποδίζουν τους πιλότους να τροχοδρομήσουν κατά λάθος στον διάδρομο.